اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

شورای شهر سلطانیه از رسمیت افتاد/ شهردار ساکن نیست، چون سلطانیه مدرسه تیزهوشان ندارد!

عدم سکونت شهردار به دلیل نبود مدرسه تیزهوشان و اختلافات داخلی در شورای اسلامی شهر سلطانیه باعث شد تا دو عضو شورا رفتن را به ماندن در شورا ترجیح داده و استعفا دهند، اقدامی که موجب از رسمیت افتادن شورای شهر سلطانیه شده است.

شورای شهر سلطانیه از رسمیت افتاد/ شهردار ساکن نیست، چون سلطانیه مدرسه تیزهوشان ندارد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اردیبهشت سال 96 بود که حمید مجتهدی به همراه رضا ملائی، رفعت بابایی، زلیخا قنبری و ابوذر هادی به ‌عنوان اعضای شورای اسلامی شهر سلطانیه انتخاب شدند، شورای شهری که شاید از همان ابتدای فعالیت‌شان دارای اختلاف نظرهای بسیاری حتی در انتخاب شهردار بودند.

پس از کش و قوس‌های فراوان، با رای اعضای شورای شهر شخصی به نام عزیزالله افشار به عنوان شهردار سلطانیه انتخاب شد.

اختلافات درونی بین اعضای شورا و اختلاف با مجموعه شهرداری ادامه داشت تا اینکه چند روز قبل در سومین سال از فعالیت شورای شهر سلطانیه، خبر استعفای دو عضو از اعضای شورای شهر به نام‌های رضا ملایی و رفعت بابایی اعلام شد.

استعفای 2 عضو شورای شهر سلطانیه

استعفایی که گفته می‌شود به علت اختلافات درونی شورای شهر و همچنین تخلفات رخ داده در مجموعه شهرداری انجام شده است.

رضا ملایی عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه در توضیح اتفاقات رخ داده در شهرداری سلطانیه و علت استعفای خود گفت: پس از روی کار آمدن شورای شهر پنجم به فراخور مقتضیات زمانی، اقدام به انتخاب شهردار شد و در نهایت پس از مشورت‌های بسیار یک شخصی به نام افشار به عنوان شهردار انتخاب شد.

وی با بیان اینکه شهرستان سلطانیه برخلاف جمعیت کم دارای ظرفیت بالایی است، تصریح کرد: پس از گذشت مدتی متوجه شدیم که شهردار منتخب توانایی لازم برای اداره شهرداری را ندارد و همچنین یک سری اتفاقاتی رخ داد که در جلوی دفتر شهرداری کامیون آتش گرفت و از طرفی راهکاری برای توسعه گردشگری نداشت.

عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه با اشاره به بودجه کم شهرداری سلطانیه گفت: آنطور که اطلاع داریم از بودجه 5.5 میلیارد تومانی 4 میلیارد را دولت کمک کرده و 700 میلیون تومان نیز فروش املاک صورت گرفته است و بیش از 20 قطعه زمین به فروش رفته و یک قطعه زمین هم به شهرداری اضافه نشده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار این موضوع یک سری احکام و محکومیت‌های قضایی علیه شهردار سلطانیه صادر شده است، اضافه کرد: از طرفی پرونده‌های قضایی بود که شهرداری سلطانیه با آن درگیر است، یعنی در مراجع قضایی علیه شخص شهردار شکایت شده ولی خسارت آن از طریق شهرداری سلطانیه پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر شهرداری سلطانیه محکومیت، شهرداری در پرونده‌هایی بوده است که بدون رای کمیسیون ماده 100 تخریب شده و مالک نیز علیه شهرداری شکایت کرده است.

ملایی افزود: این اتفاقات در حالی رخ داده است که طبق ماده 11 قانون مسؤولیت مدنی صریحا اشاره دارد که اگر مسؤولی در شهرداری کاری انجام دهد که قانون در آن رعایت نشده باشد، باید شخصا پرداخت کند و ربطی به شهرداری ندارد.

وی یکی دیگر از مشکلات و تخلفات رخ داده در شهرداری سلطانیه را عدم سکونت شهردار در سلطانیه عنوان کرد و گفت: سال گذشته بخشنامه‌ای برای نحوه احراز سکونت شهرداران ارائه شد و شورای شهر سلطانیه نیز یکی از شهرهایی بود که با وجود خانه سازمانی شهردار آن در شهر ساکن نبود.

عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه تصریح کرد: در همین راستا امسال سه نفر از اعضای شورا به فرماندار نامه نوشتند که برخلاف بخشنامه شهردار ساکن نیست و فرماندار یک نامه به نیروی انتظامی زد که گزارش دهند که آیا شهردار ساکن است یا خیر، که طبق گزارش نیروی انتظامی، شهردار در حال رفت و آمد بود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس و طبق آیین نامه مربوط، در صورتی که شهردار در شهر ساکن نباشد، یکی از صلاحیت‌های احراز از بین رفته و از صلاحیت سمت خود ساقط می‌شود.

ملایی با بیان اینکه برخلاف نامه فرمانداری که مبتنی بر انتخاب سرپرست برای شهرداری بود، رئیس شورا در این باره مقاومت کرد، گفت: با این حال پس از نامه‌های متعدد شورای شهر مصوب کردند که شهردار ساکن نیست و باید مسؤولیت وی پایان بپذیرد و سه نفر هم به آن رای دادند ولی متاسفانه بازهم رئیس شورا در مقابل این قانون مقاومت کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه شورای هیأت تطبیق نیز به آن رای داد، تصریح کرد: بر همین اساس و طبق قانون چون سه نفر از اعضا سکونت وی را تایید نکردند، شهرداری بلاتصدی اعلام شد و شورا باید نسبت به انتخاب سرپرست اقدام می‌کرد.

عضو مستعفی شورای شهر سلطانیه ادامه داد: با وجود ادامه فعالیت شهردار و تأکید هیأت تطبیق و نامه هیأت به رئیس شورا، بازهم شهردار سلطانیه به صورت غیرقانونی در شهرداری حضور دارد، در صورتی که باید به تعیین سرپرست اقدام می‌شد.

وی تصریح کرد: ادامه دار شدن این جریانات موجب شد که بنده و یکی از همکارانم به نام خانم رفعت بابایی استعفا دهیم و استعفای کتبی خود را تقدیم شورا کردیم، چرا که ادامه این تخلفات قطعا برای شورا و شهرداری تبعاتی خواهد داشت.

ملایی با اشاره به اینکه با استعفای دو عضو از اعضای شورای شهر سلطانیه، شورا هم اکنون رسمیت ندارد و نمی‌تواند جلسه تشکیل دهد، اضافه کرد: در صورتی که هیأت تطبیق این موضوع را تأیید و دو عضو علی‌البدل معرفی کند، جلسات رسمیت خواهد داشت، در غیر این صورت عملا انحلال شورا رخ داده و استاندار جایگزین شورای شهر خواهد شد.

رئیس شورای شهر سلطانیه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره استعفای دو عضو شورای این شهر گفت: امروز جلسه‌ای برای بررسی استعفای دو عضو شورای شهر سلطانیه تشکیل خواهیم داد.

 

سلطانیه تیزهوشان ندارد، شهردار نمی‌آید!

حمید مجتهدی با اشاره به اینکه هنوز استعفای دو عضو مستعفی مورد قبول واقع نشده است، اضافه کرد: در صورتی که استعفا مورد قبول واقع شود، عضو علی‌البدل جایگزین خواهد شد.

وی در ارتباط با قانونی و غیرقانونی بودن حضور شهردار در شهرداری نیز گفت: شهردار تخلفی نداشته است و از نظر ما ایشان ساکن هستند، حالا اینکه خانواده را نمی‌توانند بیاورند، قانون یک راهکار برای آن پیش‌بینی کرده است و  این امر شامل تبصره ذیل ماده 4 می‌شود.

وی تصریح کرد: علت عدم حضور شهردار نبود امکامات آموزشی است و چون فرزند پسر شهردار در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند و سلطانیه مدرسه تیزهوشان ندارد، به همین خاطر شهردار ساکن نیست!

وی در ارتباط با پرونده‌های قضایی نیز گفت: هنوز حکمی برای پرونده‌ها صادر نشده است و در دست بررسی است، اما نتیجه هرچه باشد ما مطیع قانون هستیم و به عقیده بنده ادامه فعالیت شهردار با این شرایط قانونی است.

مسائل شهرداری به فرمانداری مربوط نیست

فرماندار سلطانیه نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: مسائل شهرداری به شورا مربوط است، چون شهرداری یک نهاد غیردولتی است و به شورا مربوط است.

حسین رحمانی با اشاره به اینکه شورا نامه مربوط به عدم سکونت شهردار را ارسال کرده است، گفت: ما نیز تطبیق آن را تایید کرده‌ایم و طبق قانون 3 عضو شورا به عدم سکونت شهردار رای دادند، یعنی هیأت تطبیق متشکل از فرماندار و رئیس دادگستری کمیته تطبیق تشکیل دادیم و نظر دادیم که این مصوبه شورا قانونی است.

وی با اشاره به اینکه روال همه مصوبات شورا نیز همین است، اضافه کرد: فرمانداری وظیفه بررسی قانونی بودن و غیرقانونی بودن مصوبات را دارد و تصمیم گیرنده در این رابطه نیست.

وی در ارتباط با استعفای دو عضو شورای شهر سلطانیه نیز گفت: در صورتی که استعفا به فرمانداری برسد، عضو علی‌البدل جایگزین خواهد شد.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول