اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

کرونا سبک زندگی تمام جهان را تغییر داده است/ سواد سلامت را بالا ببریم

رئیس گروه مدیریت برنامه سلامت وزارت بهداشت گفت: کرونا سبب شده است تا سبک زندگی کل مردم جهان تغییر داده شود. درست است که ما هم اکنون در زمان شیوع ویروس کرونا زندگی می کنیم، اما پس از کرونا هم باید تغییرات را در زندگی مان به وجود بیاوریم.

کرونا سبک زندگی تمام جهان را تغییر داده است/ سواد سلامت را بالا ببریم

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، نشست تخصصی «کرونا و پسا کرونا»، پیش از ظهر امروز دوشنبه 16 تیر ماه با حضور محمد اسلامی رئیس گروه مدیریت برنامه سلامت وزارت بهداشت، محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان و سخنگوی  جمعیت هلال احمر و گیتا علی آبادی، مدیر کل دفتر در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.

بنا بر این گزارش، محمد اسلامی رئیس گروه مدیریت برنامه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ضرورت اهمیت مشارکت مردم در مقابله با کرونا اظهار داشت: افزایش سواد سلامت مرتبط مردم، بهبود نگرش و پیشنهاد مداخله های امکان پذیر از جمله مواردی است که سبب افزایش مشارکت مردم در شرایط کنونی می شود.

 

وی افزود: یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم ترویج باورهای غلط بود. یعنی در زمستان به آنها گفتیم که با امدن گرما کرونا از بین می رود در حالی که در ان مقطع کیش و بندرعباس درگیر بیماری شدند.

وی بیان کرد: رسانه ها نقش واسطه گری برای بهبودبخشی در وضعیت کنونی دارند.

اسلامی با اشاره به ضرورت اهمیت مشارکت مردم، گفت:‌ پیشگیری، مراقبت و درمان از جمله مواردی است که در افزایش اهمیت مشارکت مردم می گنجد که پیشگیری بسیار مهم تر از مراقبت و درمان است.

وی ادامه اداد: این روزها شاهد کاهش مشارکت مردم هستیم؛ چراکه کرونا بنا به اعلامات رسمی از دوم اسفندماه وارد کشور شد و تا کنون که حدود چهارماه و نیم می گذرد،‌به نوعی مردم خسته شده اند. ما باید به دنبال راه هایی برای افزایش مشارکت مردم باشیم.

وی یادآور شد: رسانه ها در افزایش مشارکت مردم در پیشگیری بسیار نقش آفرین هستند، بنابراین آنها هم باید در این مسیر قدم بردارند.

اسلامی اظهار داشت:‌ یکی از دلایلی که شاهد کاهش مشارکت مردم هستیم، این است که مردم دیگر باور ندارند و ما باید سعی کنیم ابتدا سواد سلامت شان را افزایش دهیم. یعنی مردم در هر لحظه باید سوادشان نسبت به کرونا به روز شود.

 

وی ادامه داد:‌ باید نگرش های مردم را تغییر دهیم. گاهی اوقات شاهد پزشکانی هستیم که سیگار می کشند،‌زمانی که از آنها می پرسیم شما که می دانید سیگار ضرر دارد،‌چرا سیگار می کشید. در پاسخ می گویند ایرادی ندارد که حالا چند روز کمتر عمر کنیم. متأسفانه نگرش برخی از مردم نسبت به کرونا اینچنین است و باورهای غلطی دارند. ما باید در میان آنها اعتماد ایجاد کنیم.

وی افزود: گاهی به مردم مسائلی را توصیه می کنیم که امکانات لازم برای اجرای آن توصیه ها فراهم نمی شود. یعنی به آنها توصیه می کنیم که هر سه ساعت یکبار ماسک های شان را تغییر دهند درحالی که در کشور ماسک نایاب می شود. ما باید سعی کنیم اگر مواردی را به مردم پیشنهاد می دهیم،‌ به ایجاد امکانات برای دسترسی به این موارد بپردازیم و یا حداقل روش ها را برای شان آموزش دهیم.

وی افزود:‌ یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم ایجاد باورهای نادرست در جامعه است. یعنی به مردم اطلاعات درست داده نمی شود. مردم را بی جهت امیدوار می کنند که با گرم شدن هوای گرم کرونا از میان می رود. به همین دلیل از اردیبهشت ماه که به مرور شاهد گرم شدن هوا شدیم، مردم کم کم کرونا را فراموش کردند و به زندگی عادی شان برگشتند.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از باورهای غلط این بود که به مردم می گفتند دست در گوش های تان نکنند. گاهی اوقات بیش از اندازه بر موضوعاتی تأکید می کنیم که چندان اهمیتی ندارد. در این شرایط فرد گوش هایش را با مواد ضدعفونی تمیز می کند و در نهایت شاهد عفونت بیش از اندازه گوش ها می شویم؛ بنابراین بر موضوعاتی تأکید داشته باشیم که به درد مردم می خورد یعنی به آنها بگوییم اگر با ماسک وارد مترو می شوند، حداقل فاصله اجتماعی را رعایت کنند حتی با کسی که ماسک دارد.

وی با اشاره به شیوه های اصلی انتقال ویروس کرونا، گفت: راه های تنفسی، سرفه، عطسه، صحبت در فاصله نزدیک، چشم و سطوح آلوده از جمله مواردی است که در انتقال ویروس کرونا می تواند تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به شیوه پیشگیری از ویروس کرونا گفت: رعایت فاصله ها، حداقل خروج از منزل، نرفتن به محل های شیوع، ماسک جراحی، ماسک خانگی، عدم استفاده از ماسک N95 از جمله راه حل های پیشگیری از ویروس کروناست. این نوع ماسک ویژه کسانی است که با بیمار سروکار دارد، چون روی صورت بسته می شود. لازم نیست افراد عادی از این نوع ماسک استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: محافظ یا شیلد مکمل های ماسک هستند و افراد می توانند در کنار استفاده از آن ماسک از این نوع شیلدها بهره مند شوند.

وی با اشاره به اهمیت خودارزیابی در مقابل پیشگیری فعال گفت: مشارکت و مسئولیت پذیری فرد در تأمین سلامت خود و خانواده خود،‌ دسترسی آساس، فرآیند آسان،‌قابلیت تکرار به دفعات و دغدغه بیماری از جمله موارد اهمیت خودارزیابی به شمار می رود.

وی افزود: افراد بالای 60 سال، افراد با بیماری زمینه ای، فشار خون، دیابت، بیماری تنفسی، درمان با داروی سرطان، بیماری هایی با درگیری سیستم ایمینی از جمله گروه های پرخطر در مقابل بیماری کرونا هستند که باید این گروها مراقب سلامتی خود به ویژه در این ایام باشند.

 

وی بیان کرد: ما طی فراخوانی از هر خانواده ای خواستیم تا یک نفر را به عنوان سفیر خانواده معرفی کنند که اغلب خانم خانواده بود. ما طی چهارماه با این سفیران کار کردیم. براساس آمار 45 درصد آنها از طریق کتاب و اقلام چاپی،‌20 درصد از طریق سی دی، 14 درصد از طریق شبکه های مجازی، 12 درصد از طریق نرم افزارهای موبایلی، 7 درصد از طریق اینترنت و یک درصد بقیه موارد علاقمند بودند که مطالب و اطلاعات را دریافت کنند.

اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما برای توزیع اطلاعات باید از انواع رسانه ها استفاده کنیم تا بتوانیم همه مخاطبان را پوشش دهیم.

باورهای غلط سبب کاهش مشارکت های مردم در مقابله با کرونا شده است

در ادامه نصیری رئیس سازمان داوطلبان و سخنگوی  جمعیت هلال احمر اظهار داشت:‌ ما هم اکنون با ویروسی روبرو هستیم که جهان تا کنون درباره آن تجربه نداشته است. امروز با مقاله ای از سوی سازمان بهداشت جهانی مواجه هستیم که متضاد با مقاله چند روز قبلش است. البته هر دو مقاله مبنای علمی دارد اما به دلیل ناشناخته بودن ویروس، هر روز با مباحث جدیدی از کرونا روبرو هستیم.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی گفت: زمانی که با سیل و زلزله روبرو می شویم،‌ تکلیف مان روشن است و می دانیم که باید چه اقداماتی را انجام دهیم. در مواجهه با کرونا شاهد وفاق ملی میان مردم، مسئولان و نهادهای حاکمیتی بودیم. هرجا احساس نیاز می شد، همه برای تأمین آن نیاز تلاش می کردند. به خصوص شاهد تأمین نیازهای بیمارستانی بودیم.

 

وی خاطرنشان کرد:‌471 بیمارستان گزارشی از عملکرد مشارکت مردمی را ارائه کردند. همچنین 42 خیریه در سراسر کشور پاسخگوی نیازهای بیمارستان ها بودند.

وی ادامه داد: 130 میلیارد تومان رقم مشارکت های مردمی به بیمارستان ها بود. همچنین 72 هزار نفر نیروی داوطلب در کنار هلال احمر برای پشتیبانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کردند.

وی افزود:‌ در ماه رمضان تأمین نیازها در قالب سبدهای خانوار و معیشتی بود. متأسفانه پس از ماه رمضان دچار سکوت شدیم. زیرا مردم بر این باور بودند که با هوای گرم، کرونا از بین خواهد رفت.

نصیری اظهار داشت:‌روزهای اول همه عنوان می کردند که از کرونا نترسید و این بیماری ترسی ندارد، اما امروز با رویدادی مواجه هستیم که همه به نوعی سعی دارند با انتشارفیلم هایی از بهشت زهرا و نمایش بیماران کرونایی ترس را مجددا در میان مردم ایجاد کنند.

وی بیان کرد:‌یک خواهش از رسانه ها دارم مبنی بر اینکه بدانند ویروس کرونا موضوع سیاسی و جناحی نیست بلکه دولت، حاکمیت و مردم کاملا وزن مساوی در مواجه با این ویروس دارند. اگر همه باهم و در کنار هم تعامل داشته باشند، همچون روزهای اول با این ویروس مقابله خواهیم کرد.

وی افزود:‌ما باید به مردم یاد دهیم که با کرونا باید زندگی کنند و قرار نیست به این زودی از این ویروس رها شویم. همچنین کرونا یک حادثه جهانی است و ما نمی توانیم نسبت به کشورهای همسایه و منطقه بی توجه باشیم و هر مدل و روشی را که دست یافتیم باید در اختیار آنها قرار دهیم.

 

وی بیان کرد:‌ در ایام کرونا 130 میلیارد تومان مشارکت مردمی را شاهد بودیم. 72 هزار نیروی داوطلب در مواجه با کرونا مشغول به فعالیت بودند. 42 تشکل مردمی، 471 بیمارستان را پشتیبانی کردند. همچنین این تشکل ها 53 میلیارد تومان مشارکت نقدی و 58 میلیارد تومان مشارکت غیرنقدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه های تولید ماسک نزدیک به 1300 کارگاه تولید ماسک از سوی تشکل های مردمی فعال بودند که همه ماسک ها به صورت رایگان توزیع شد.

وی افزود: ما در حال تربیت داوطلبان تخصصی هستیم که قابلیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و مراکز درمانی در مراکز درمانی باشند.

نصیری در پایان خاطرنشان کرد: براساس قانون مدیریت بحران که شهریور سال گذشته به تصویب رسید، وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم و تحقیقات و آموزش و پرورش در مواجهه با بحران باید ساعت هایی را برای آموزش اختصاص دهند و رسانه ها باید این موضوع را از وزارتخانه ها مطالبه کنند.

کرونا کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است

در ادامه علی آبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها،‌ با اشاره به این موضوع که کرونا زندگی کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: ویروس کرونا هر روز با تغییرات جدیدی زندگی کل جهان را تحت تأثیر قرار داده و مشکلات بسیاری را برای انسان ها به وجود آورده است.

وی ادامه داد: کرونا سبب شده است تا سبک زندگی کل مردم جهان تغییر داده شود. درست است که ما هم اکنون در زمان شیوع ویروس کرونا زندگی می کنیم، اما پس از کرونا هم باید تغییرات را در زندگی مان به وجود بیاوریم و ناچار هستیم که تغییرات را بپذیریم و با این بیماری زندگی کنیم. ماسک زدن، قرنطینه و پرهیز از اجتماعات از جمله این موارد به شمار می رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول