اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

افزایش قیمت تراکتور و کمباین گرفتاری جدید کشاورزان در فصل برداشت

در حالیکه فصل برداشت گندم محصول استراتژیک و دیگر محصولات زراعی مانند دانه‌های روغنی است گرانی تراکتور و کمباین معضل اصلی برای کشاورزان شده است.

افزایش قیمت تراکتور و کمباین گرفتاری جدید کشاورزان در فصل برداشت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گرانی تراکتور و کمباین در فصل برداشت محصولات اساسی و استراتژیک که برای کشور بسیار مهم و حیاتی است گرفتاری جدیدی برای کشاورزان شده است.

افزایش قیمت اینگونه ماشین‌آلات کشاورزی مسئله‌ جدیدی نیست. این افزایش قیمت‌ها از سال گذشته شروع شده و حتی سرپرست سابق وزارت جهاد کشاورزی هم آن موقع نامه‌هایی برای کارخانه تراکتورسازی و وزارت صمت نوشت.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت تراکتور خبر داده و گفته است با وجود آنکه تراکتورسازی کارخانه داخل توان تولید و توزیع 15 تا 18 هزار تراکتور را دارد اما در اواخر سال گذشته و امسال به دلیل مشکلات قیمت‌گذاری و ویروس کرونا امکان عرضه تراکتور به خوبی نبوده است. 

به گزارش فارس، سال گذشته هم کارخانه‌های تراکتور محصولات خود را به بازار عرضه نمی‌کردند تا مسئولان را مجبور به تصویب قیمت بالاتری کنند اما سال گذشته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی زیر بار نرفت.  

کامبیز عباسی از کاهش عرضه کمباین در بازار هم انتقاد کرد و گفت: کمباین‌سازی اراک که به صورت انحصاری کمباین غلات تولید می‌کند از 2 ماه پایان سال گذشته تا کنون تقاضای جدیدی نپذیرفته است. چرا که می‌گویند قیمت فعلی برای آنها به‌ صرفه نیست. 

به گفته این مسئول، قیمت کمباین نیز 15درصد افزایش یافته اما سازندگان از این قیمت‌ها ناراضی‌اند و تقاضای جدیدی را نمی‌پذیرند. 

وی تأکید کرد در حالیکه تقاضا برای کمباین غلات بسیار بیشتر است، گفت: کارخانه‌های کمباین‌سازی تنها توانایی تولید 500 تا 600 دستگاه را داشته‌اند.

 رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارخانه کمباین‌سازی اراک در پیک برداشت غلات هستیم، گفت: پنج ماهی است که کارخانه کمباین‌سازی اراک تقاضای جدیدی را نپذیرفته که با این وجود آسیب جدی به بخش غلات وارد می‌‌شود. به همین خاطر از حوزه صنعت تقاضا داریم که قیمت‌گذاری را مرتفع کند تا ناوگان ماشین‌آلات برداشت غلات به‌روزرسانی شود.

وی به مشکلات کیفی کمباین غلات هم اشاره کرد و گفت: عملکرد محصولات زراعی گندم به 9تا 10 تن در هکتار رسیده اما دستگاه‌های کمباین ویژه عملکردهای 4 تا 4.5 هستند و باید فکری برای این وضعیت بشود.

به گزارش فارس، اظهارات این مسئول درباره مرتفع کردن قیمت کمباین و تراکتور از سوی وزارت صنعت بیشتر به معنی رضایت سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی است و نظر آنها هم افزایش قیمت است. 

متأسفانه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکننده بخش کشاورزی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور برای کمباین و تراکتور راحت نیست.

مسئولان یک بار باید به این موضوع توجه کنند که به جای انتخاب آسان‌ترین مسیر یعنی دست بردن در جیب تولیدکننده راهکارهای مدیریتی کاهش هزینه را پیگیری کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول