اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

در میزگرد فارس بررسی شد؛ چالش‌ها و راهکاری تحقق «جهش تولید» در کردستان

چهار ماه از سال «جهش تولید» می‌گذرد، اگرچه سال جاری شروعی نامیمون داشت و شیوع ویروس کرونا نه تنها زندگی جهان بشریت را تحت‌الشعاع قرار داد بلکه اقتصاد و معیشت مردم را نیز با مشکلات جدی مواجه ساخته است اما اینها نمی‌تواند مانعی برای تلاش در زمینه تحقق شعار سال باشد.

در میزگرد فارس بررسی شد؛ چالش‌ها و راهکاری تحقق «جهش تولید» در کردستان

خبرگزاری فارس کردستان/شیرین مرادی؛ اقتصاد ایران با وجود همه فراز و نشیب‌ها در سال‌های اخیر با شدت تحریم‌های ظالمانه دشمنان نیز مواجه شد و با وجود تنگناهای پیش‌رو، این خودباوری ملی بود که به بار نشست و امروز پرچم جهش تولید در جای جای میهن اسلامیمان همچنان برافراشته است.

صاحب‌نظران زیادی راه نجات کشور از معضلات و مشکلات فعلی را جراحی اقتصادی و رسیدن به رونق تولید دانسته‌ و تحقق این مهم در برهه حساس کنونی را نیازمند همدلی و درک عمیق مقوله اصلاح ساختار اقتصادی و مشارکت هدفمند همه دستگاه‌ها و نهادها، لایه‌های مردمی و حوزه تولید بیان می‌کنند، رونق تولید و بالندگی اقتصادی تنها راه تحقق توسعه پایدار و تقویت بنیه معیشتی عموم مردم است.

۲۱ سال از آغاز نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد با نگاهی به عناوین سال‌ها طی ۲۱ سال گذشته در می‌یابیم که، غالب عناوین حول محور «اقتصادی» بوده و این نشان از تاکید ویژه ایشان به موضوعات اقتصادی دارد.

البته در بین عناوین اقتصادی نیز، تاکید راهبردها و استراتژی‌های ایشان بر «کار و تولید» بوده است چراکه امروز بیکاری به ویژه در یک دهه اخیر به یکی از ابرچالش‌های اقتصادی تبدیل شده و به عنوان اولویت نخست دولت بارها از آن یاد شده است.

برخی فلسفه این نامگذاری‌ها را جلب توجه مردم و مسوولان به یک ارزش و یا نقیصه و مشکل می‌دانند که مقام معظم رهبری با توجه به اِشراف نسبت به مسائل کلان کشور و همچنین دوراندیشی منحصر به فرد، بر روی آن تاکید می‌ورزند و آحاد مردم و مسوولان را دعوت به اهتمام و تمرکز بر روی آن امور می‌کنند.

جهش تولید

«جهش» در لغت‌نامه دهخدا، جستن، جهیدن، پرش و در انگلیسی JUMP و در فرانسه Mutation (موتاسیون) و در علم اقتصاد جهش تولید به معنای خلق ثروت و درآمد تعریف شده است.

اما مفهوم جهش به معنای افزایش توان علمی، فنی، ‌صنعتی، نوآوری، مدیریتی، فرهنگی، قانونی و حقوقی برای رسیدن به افزایش تولید و کاهش فاصله با کشورهای پیشرو و با رشد حداقل ۸ درصد است. بعد از تعریف نیاز به فهم مشترک به‌دلیل عدم‌تقابل تئوری‌ها و عدم تضعیف انرژی که عدم توجه به آن موجب کندی رشد یا محقق نشدن اهداف می‌شود، می‌پردازیم.

بررسی‌ عقاید مختلف در مقالات و نظریه‌های کارشناسان حاکی از آن است که فهم مشترک از جهش تولید وجود ندارد و تا زمانی‌که به فهم مشترک نرسیم، جهش تولید و برنامه‌ها و استراتژی‌های آن با شکست روبه‌رو می‌شود.

چهار ماه از سال «جهش تولید» می‌گذرد، مردم جهان و ایران امسال را با شیوع ویروس کرونا آغاز کردند ویروسی که تمام زندگی جهان بشریت را تحت‌الشعاع قرار داد و در کنار لطمات جدی جانی به جهان بشریت بار سنگینی را به حوزه اقتصادی و سایر بخش‌ها وارد کرده است، مقابله با این ویروس بسیاری از برنامه‌ها و اولویت‌ها را به حاشیه برد.

با هدف بررسی بایدها و نبایدها به ویژه وظایف دولت‌مردان در مسیر تحقق شعار «جهش تولید» نشستی با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات، رئیس شورا و جلال اصغری نایب رئیس ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان کردستان و سیدخالد حسینی دبیر حزب ایران‌زمین استان در خبرگزاری فارس برگزار شد که طی آن موضوعات مرتبط با این مهم از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

فارس: فلسفه نامگذاری سال جاری با عنوان «جهش تولید» چه بود و چگونه می‌توان به این شعار جامه عمل پوشاند؟

اقتصاد قوی قدرت چانه‌زنی را در عرصه‌ بین‌الملل بالا می‌برد

 حجت‌الاسلام سادات: مقام معظم رهبری به عنوان استراتژیست نظام هر ساله اولویت‌های سال را در شعار سال مشخص می‌کنند، بیش از یک دهه است که شعارهای حضرت آقا رنگ و بوی اقتصادی دارد و این بیانگر اهمیت این موضوع است.

در کنار مسائلی مثل فرهنگ و سیاست که هر کدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند مقام معظم رهبری اقتصاد را اولویت مهم بیان می‌کند، چرا که اگر اقتصاد جامعه متزلزل و مختل شود، ایمان جامعه هم مختل خواهد شد به فرموده پیامبر اسلام «اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر بیرون می‌رود».

اگر می‌خواهیم در عرصه بین‌المللی قدرت چانه‌زنی داشته باشیم، باید از لحاظ اقتصادی خود را قوی کنیم به همین دلیل است که شعارهای حضرت آقا طی دهه اخیر همواره رنگ و بوی اقتصادی دارد و شعار امسال را هم «جهش تولید» انتخاب فرمودند.

جهش به معنی تیکاف است یعنی با یک سرعتی از یک نقطه جدا و اوج گرفت، اگر می‌خواهیم به آن مطلوبی که مد نظر نظام و رهبری است یعنی « ایران آباد و توسعه یافته» برسیم و فقر و بیکاری و غیره را پشت سر بگذاریم با وضعیت و روند فعلی ممکن نمی‌شود و نیاز به یک جهش در تولید داریم.

مخاطب اصلی حضرت آقا در رابطه با موضوع «جهش تولید» مسوولان و در کنار مسئولان، مردم هستند و قشر خاصی مخاطب رهبری نیست.

مخاطب اصلی در شعار«جهش تولید» مسئولان و در گام بعدی مردم هستند

 

 

با بخشی از فرمایشات حضرت آقا فرمایشی برخورد می‌شود؛ اگر مسوولان نتوانند ساختارهای سازگار با تحقق این شعار را درست کنند جهش تولید فقط در حد شعار باقی خواهد ماند و عملی نخواهد شد.

برخی از مسئولان در مورد شعارهای سال تنها به نصب یک پلاکارد و سخنرانی بسنده می‌کنند و این خط مشی ارزشمند را با سهل‌انگاری پشت سر می‌گذارند و به قول شاعر«چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند!».

 اینکه حضرت آقا اولویت را موضوع جهش تولید تعیین می‌کنند 50 درصد از مسیر و کار است 50 درصد دیگر آن است که مسوولان این را باور و آن را عملیاتی و اجرا کنند.

رونق تولید گام نخست جهش تولید است

جلال اصغری: رونق تولید گام نخست در جهش تولید است، خط مشی که مقام معظم رهبری سال گذشته تعریف کردند، اما متاسفانه باید گفت کمتر شاهد عملیاتی شدن آن بودیم.

با توجه به اینکه ما در رونق تولید موفقیتی نداشتیم، جهشی هم که مد نظر حضرت آقا است، نخواهیم داشت طی چند سال گذشته گامی که باید در مسیر رونق تولید و سایر شعارهایی که مقام معظم رهبری هر سال بیان می‌فرمایند انجام بگیرد در کشور و یا حداقل در استان ما برداشته نشده است و بیشتر وقت مدیران استان کردستان صرف مسائل جناحی شده است.

مسوولان و مدیران استانی به جای پرداختن به مسائل و مشکلات مردم و دغدغه مقام معظم رهبری که اقتصاد مقاومتی، رونق تولید و جهش تولید است به مسائل حزبی و ‌عزل و نصب مدیران برستادی پرداختند و همین مسئله هم توسعه استان را روز به روز به عقب راند و فشار مضاعف را در حوزه‌های مختلف بر مردم تحمیل کرد.

اکثر مراکز تولیدی روبه تعطیلی رفت، مسوولان نتوانستند از فرصت‌های رونق و بازگشایی مراکز تولیدی استان بهره‌ بگیرند و از سوی دیگر فشار بانک‌ها بر تولیدکنندگانی که به واسطه تحریم‌های اقتصادی بخشی از فعالیت‌هایشان دستخوش مشکلات قرار گرفته بود کاملا چرخ‌های تولید را از کار انداخت.

وقتی به اقداماتی که دولتمردان در سال رونق تولید و میزان حمایت آنها از واحدهای تولیدی در این سال نگاه می‌کنیم، انتظار زیادی نباید از تحقق شعار امسال که جهش تولید است، داشت، چرا که تا رونقی وجود نداشته باشد جهشی نیز صورت نخواهد گرفت.

افزایش بی‌سابقه و به صورت روزانه نرخ تورم عرصه را بر همه مردم تنگ کرده و این رشد افسارگسیخته تورم ناشی از بی‌مدیریتی دولت است، دولتمردان در این دوره بیش از آنکه به فکر رفع مشکلات و دغدغه‌های جامعه باشند به فکر مسائل سیاسی بودند و این موضوع به ویژه در استان کردستان بزرگترین لطمه را به مردم وارد کرده است.

افزایش بی‌سابقه و به صورت روزانه نرخ تورم عرصه را بر مردم تنگ کرده و این رشد افسارگسیخته تورم ناشی از بی‌مدیریتی دولت است

 

واقعیت این است که جهش تولید با این رویه و نحوه مدیریتی که دولت در استان کردستان دارد تحقق نمی‌یابد تا زمانی که تولید فعال نشود جهش هم تولید اتفاق نمی‌افتد.

اقتصاد علم بسیار پیچیده است و برای موفقیت در این شاخصه باید به سمتی حرکت کنیم که چه کاری می‌تواند در زندگی مردم تاثیر بگذارد و این کار نیاز به حضور برنامه‌ریزان موفق اقتصادی است.

جهش باید در تفکر مدیران صورت بگیرید

سیدخالد حسینی: وقتی سخن از رونق و جهش تولید مطرح می‌شود، تنها به معنی افزایش تولید به لحاظ کمی و تبدیل یک پیچ به دو پیچ نیست، جهش تولید شامل جهش در تعقل، تفکر، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری است.

اینکه در حال حاضر چه چیزی در اختیار داریم و در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و قرار است با یک جهش به کجا برسیم باید در برنامه‌ریزی‌هایی که برای تحقق شعارهای سال انجام می‌گیرد مورد توجه باشد، کشوری که یک درصد از جمعیت جهان را دارد در بدبینانه‌ترین حالت 5 درصد از ذخایر خدادادی یعنی 5 برابر میانگین جمعیتی فعلی می‌توانند از این امکانات خدادادی بهره‌مند شوند.

کشوری که حداقل هفت تا هشت درصد نفت جهان و 40 درصد از ذخائر گاز دنیا دارد، بهترین موقعیت و ظرفیت برای جهش دارد، جهش باید در مدیرانی صورت بگیرد که با وجود داشتن امکانات نمی‌توانند از آن برای توسعه و رونق بخش‌های مختلف استفاده کنند.

جهش باید در نقطه آغاز در تفکر مدیران صورت بگیرید و با یک برنامه‌ریزی هدفمند و دنباله‌دار زمینه را در مسیر جهش در بخش‌های مختلف فراهم سازد.

معضلات استان کردستان خیلی بیشتر از کشور است، وقتی در مسائل اقتصادی افراد سیاسی بدون بینش اقتصادی فرمانده کار می‌شوند، قطعا خروجی بهتر از این نخواهد داشت، زمانی بیش از نیمی از شهرستان‌های استان کردستان به صورت سرپرستی اداره می‌شد چه انتظار از سرپرست فرمانداری شهرستان مرزی وجود دارد که هنوز نمی‌داند تا چه زمانی سکان کار را در دست دارد که ریسک‌پذیری داشته باشد.

وقتی تنها ملاک انتخاب فرمانداران در استان کردستان با این همه مشکلات، برستادی بودن و کار در ستادهای انتخاباتی است با چه امیدی انتظار جهش داشته باشیم.

وقتی تنها ملاک انتخاب فرمانداران در استان کار در ستادهای انتخاباتی است با چه امیدی انتظار جهش داشته باشیم

 

کردستان بخش کوچکی از جمعیت کشور را دارد؛ ولی ذخایر منافعی که در این استان وجود دارد به همان نسبت ذخایر ایران به جهان است و 5 تا 6 برابر ذخایر کشور را به خود اختصاص داده است، سوال اینجاست چرا کردستان باید در اغلب شاخصه‌های بهره‌مندی  آخر باشد ولی در منابع خدادادی در رتبه‌های یک تا پنج است!

کردستان در اقدامات فرهنگی و .... جزء استان‌های آخر کشور است و این آخر بودن در شرایطی بر این استان سایه انداخته که مقام معظم رهبری با توجه به شناخت عمیقی که از این استان داشتند کردستان را «استان فرهنگی» نام نهادند، بینشی عمیق پشت نامگذاری سال وجود دارد برهمین اساس نیز باید به لحاظ اقدامات و کارهای فرهنگ و حتی انتخاب مدیران حوزه فرهنگ، بهترین انتخاب‌ها در کردستان رقم بخورد.

مشکل اصلی استان کردستان از همین نقطه است، تغییر و انتخاب مدیران در کردستان براساس شایسته‌سالاری صورت نمی‌گیرد، مدیرانی انتخاب می‌شوند که قدرت تفکر و انتقادپذیری ندارند و این به زیان استان است.

فارس: کردستان از ظرفیت‌های طبیعی، خدادادی و نیروی انسانی کافی برای تحقق جهش تولید برخوردار است، چگونه می‌توان از این منابع استفاده کرد و آیا مانعی برای این مهم وجود دارد؟

سادات: متاسفانه ما در بخش اجرا با مشکل مواجه هستیم لازمه تحقق این شعار همگرایی در وهله نخست بین قوای سه گانه و در کنار آن بخش خصوصی و مردم است.

در مرحله نخست قوه مقننه باید قوانین خود را به روز کند، برخی از قوانین ما مربوط به 50 و حتی 100 سال پیش است شاید بخش قابل توجهی از بروکراسی موجود در ادارات که الان به مانع جدی در تحقق شعار سال تبدیل شده‌اند به دلیل همین قوانین کهنه‌ است که میراث زمان شاه و حتی قبل از آن است.

مجلس باید قوانین به روز و کارآمد را وضع و در کنار آن قوه قضائیه حمایت و بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی که رو به تعطیلی هستند و یا تعطیل شدند دوباره احیا شود و یک امنیت اقتصادی برای سرمایه‌گذار برقرار کند.

قوه مجریه هم باید در عرصه اجرا به بهترین شیوه عمل و فارغ از نگاه سیاسی در این مسیر حرکت کند متاسفانه اکثر دولت‌ها عینک سیاسی به چشم می‌زند و به همین دلیل اکثر درآمدها و بودجه‌ها به جایی اینکه به رونق تولید اختصاص داده شود، در راستای منافع حزبی و باندی هزینه می‌شود و این مانعی است که ما در کشور و استان با آن مواجه هستیم.

نگاه سیاسی به شعار سال باعث می‌شود که آنچه لازمه تحقق این شعار است فراهم نباشد و در نتیجه خروجی که باید بدست آوریم را نمی‌بینیم.

برای تحقق شعارهای سال راهکارهای فراوانی وجود دارد که موضوع فرهنگ‌سازی و مقابله با اسراف از موضوعات بسیار مهم در این راستا است، ترویج فرهنگ کار و اینکه تولید به عنوان یک فضیلت در جامعه ما بیان شود در این راستا ضروری است.

نباید به سرمایه‌گذار به چشم غارت‌گر نگاه شود بعضا می‌بینیم با سرمایه‌دار به چشم غارت‌گر نگاه می‌شود که این خود مانع بزرگی در مسیر جهش تولید است، توجه و بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر نکات کلیدی است که باید در این راستا به صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

نباید به سرمایه‌گذار به چشم غارت‌گر نگاه شود توجه و بها دادن به شرکت‌های دانش‌بنیان ضرورتی است که باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد

 

حذف بروکراسی‌های اداری و پای کار آوردن بانک‌ها به صورت جدی از دیگر مباحث مهم در این حوزه است، امروز متاسفانه بانک‌ها به معضلی سد راه تولید تبدیل شده و بودجه‌هایی که برای رونق و توسعه تولید و صنعت به سمت استان‌ها سرازی می‌شود به خاطر نحوه برخورد بانک‌ها بازگشت داده می‌شود.

بالا بودن نرخ مالیات و فشاری که از این ناحیه به تولیدکنندگان واقعی وارد می‌شود از دیگر موانع جهش تولید و تحقق اهداف شعار سال است که باید برای رفع آن ساز و کارهای لازم اندیشیده شود تا سرمایه‌گذار با فراغت خیال بیشتری اقدام به آوردن سرمایه و سرمایه‌گذاری در استان بکند.

دولتمردان در کردستان اعتقادی به استفاده از ظرفیت نخبگان ندارند

اصغری: استفاده از ظرفیت نخبگان و ارائه راهکارهای علمی که قابل عملیاتی شدن باشد با توجه به ظرفیت‌های استان در راستای رونق اقتصاد و انجام اقداماتی که مردم بتوانند تغییرات در ارتقای سطح رفاهی و اقتصادی را حس کنند نیاز استان است؛ اما متاسفانه دولتمردان در کردستان اعتقادی به استفاده از این ظرفیت ندارند و اگر هم در جایی از نظر و دیدگاه یک صاحب نظر استقبال شده در حد شعار و حرف بوده است.

تا زمانی که دولت از ظرفیت بخش خصوصی بهره نگیرد اتفاقی در رونق و جهش تولید نمی‌افتد دولت تا کنون نتوانسته ساز و کار لازم را برای ورود بخش خصوص فراهم سازد.

تا زمانی که دولت از ظرفیت بخش خصوصی بهره نگیرد اتفاقی در رونق و جهش تولید نمی‌افتد 

 

دولت باید دیدگاه خود را در مورد بخش خصوص تغییر دهد تا دولت نسبت به بخش خصوص تغییر دیدگاه ندهد اتفاقی نمی‌افتد، دولت گاها تصمیمات و بخش‌نامه‌های ناگهانی ابلاغ می‌کند که برای بخش خصوص مشکل آفرین است.

دولتمردان به جای حرکت به سمت کارهای ماندگار اقتصادیف دنبال انجام کارهای زودبازده هستند کارهایی که مسکن لحظه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی و به قول خودشان رونق اشتغال است کردستان برای خروج از این شرایط نیاز به انجام کارهای بزرگ و ماندگار در حوزه تولید است.

با فکر مرده، رونق و جهش در تولید ایجاد نمی‌شود

حسینی: با فکر مرده رونق و جهش در تولید ایجاد نمی‌شود، باید یک تفکر بر مدیران ما حاکم شود و از امکانات خدادادی که در اختیار داریم در مسیر توسعه و رونق استان استفاده کرد.

بخش خصوصی می‌تواند نقش مهمی در رونق و جهش تولید ایفا کند اما مشکل اصلی بخش خصوصی این است، که تحت سیطره حاکمیت بخش دولتی است تا زمانی که بخش خصوصی و دولتی هم عرض نشوند نمی‌توان امیدی به تحقق اهداف داشت.

دولت اجازه نمی‌دهد که بخش خصوصی هم عرض آنها شود بخش دولتی همواره سعی در القای تفکر منجمد خود هستند که این به زیان بخش خصوصی است.

دولت اجازه نمی‌دهد که بخش خصوصی هم عرض آنها شود و همواره سعی در القای تفکر منجمد خود هستند

 

مدیر تعاون ما به جای اینکه مدافع حقوق تعاونی‌ها باشد به بلبل استاندار و معاون استاندار تبدیل شده و هر برنامه‌ای که از سوی بخش خصوصی ارائه می‌شود به جای تلاش برای ایجاد بستر در راستای عملیاتی کردن این برنامه‌ها تنها مطالبات مدیران راس استانی را مطرح می‌کند این رویه مدیریتی بزرگترین آسیب را به استان وارد می‌کند، مدیرانی امروز سکان دستگاه‌های مهم را در استان اشغال کرده‌اند که قدرت ریسک‌پذیری ندارند و همین موضوع موجب شده که سرمایه‌گذاران نیز تمایل به ورود به عرصه را نداشته باشند.

اداره‌کل تعاون باید اتاق تعاون را هم‌عرض خود بداند و صنعت معدن و تجارت اتاق بازرگانی را هم‌عرض خود بدانند نه نوکر خودشان!

ظرفیت‌های استان کردستان در تحقق جهش تولید

سادات: کردستان یک استان ویژه است و در حوزه تولید در کشور حرف برای گفتن دارد و می‌تواند نقش مهمی در تحقق «جهش تولید» داشته باشد. کردستان با داشتن رتبه دوم در تولید گندم در بین استان‌های کشور، رتبه اول تولید توت فرنگی، رتبه دوم تولید طیور و رتبه دوم انگور دیم، رتبه پنجم تولید گردو و آلبالو و در مجموعه با 220 هزار هکتار اراضی قابل کشت در زمینه تولید نقش مهمی را ایفا می‌کند.

در کنار استعدادها و ظرفیت بالای محصولات کشاورزی از نظر ذخائیر معادن نیز 700 میلیون تن مواد معدنی ذخیره داریم و در کنار ظرفیت‌ کشاورزی و معادن این استان ظرفیت بسیار خوب گردشگری و بوم‌گردی را دارد که می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه این استان داشته باشد.

روحیه فرهنگی و نوعدوستی مردم کردستان غالب‌ترین ظرفیت و سایر توانایی‌ها این استان همه و همه دست به دست هم داده تا مسیر توسعه و رونق را در این استان مرزی فراهم سازد.

در حالی که این استان 700 میلیون تن ذخیره صنعتی دارد، اما با وجود تمام این ظرفیت‌ها کردستان از نظر صنعت استان 30‌م کشور است این نشان می‌دهد ما مشکلات فراوان داریم که البته بخشی از این مشکلات به موانعی بر می‌گردد که در مسیر تحقق رونق و جهش تولید است.

ضعف نیروی مدیریتی مهم‌ترین چالش‌ در کردستان است

عدم تامین سرمایه‌ لازم، بروکراسی‌های سفت و سخت ادارای، ضعف نیروی مدیریتی و ...از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌ها در کردستان است چرا که به واسطه نوع مدیریت بسیاری از نخبگان که سرمایه‌های اصلی جامعه هستند از استان گریزان بوده و این ضعف بسیار بزرگی است به گونه‌ای که کردستان جزو استان‌هایی است که از نظر فرار نخبه‌ها معضل جدی دارد.

مدیران و تصمیم‌سازانی که هیچ درک و توانمندی برای تغییر مشکلات و دغدغه‌ها ندارند اینها و عینک سیاسی که برخی از مسئولان استان زده‌اند باعث شده رونق و توسعه در استان محقق نشود همه باید دست به دست هم بدهیم تا این مشکلات حل شود.

عینک سیاسی که برخی از مسئولان استان زده‌اند باعث شده رونق و توسعه در استان محقق نشود

 

براساس آمار 60 هزار جوان بیکار در استان کردستان وجود دارد و هم اکنون حدود 70 درصد واحدهای تولیدی تعطیل و یا نیمه تعطیل هستند باید زمینه بکارگیری این جوانان با حمایت از واحدهای تولید و فعال‌سازی واحدهای راکد و نیمه‌ راکد فراهم شود.

بهره‌گیری از ظرفیت مرز به عنوان یک بستر مهم در راستای رونق اقتصادی امری ضروری است کردستان می‌تواند یکی از دروازه‌های مهم صادرات تولیدات داخلی باشد شناسایی بازارهای بیرونی و تولید براساس درخواست مردم آن سوی مرزها در واحدهای تولید در کنار رونق تولید و اشتغال زمینه توسعه اقتصادی را فراهم می‌سازد.

جذب سرمایه‌گذار از دیگر نیازهای مهم در رونق و جهش تولید در کردستان است،ولی در استان با فرار  سرمایه‌‌گذار مواجه هستیم.

برخی‌ها هنوز دنبال القای تفکر وجود ناامنی در کردستان هستند

با وجود اینکه استان کردستان یکی از استان‌های کاملا امن است، اما هنوز ترکش‌های دوران قبل از جنگ تحمیلی و تصوراتی که در مورد وجود ناامنی در این استان وجود داشت در برخی نقاط کشور باقی مانده است و برخی‌ها هنوز دنبال القای تفکر وجود ناامنی در کردستان هستند از سوی دیگر تعارض منافع مانع بزرگی در مسیر جذب سرمایه‌گذاران است.

برخی از مسئولان که تصمیم‌گیر، سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز اصلی در استان هستند خودشان در بخش خصوصی دست دارند و اینها رقبا را از میدان بدر می‌کنند و یا از سرمایه‌گذار سهم‌خواهی و با قوانین دست پاگیر سرمایه‌گذار را از میدان به در می‌کنند وقتی سرمایه‌گذاری می‌بیند با وجود آوردن سرمایه ساعت‌ها و روزهای باید پشت درب اتاق آقای مسئول بماند عطای کار را به لقای آن می‌بخشد و سرمایه خود را به نقطه‌ای که تکریم و عزتش می‌کنند می‌برد.

برخی از مسئولان که تصمیم‌گیر، سیاست‌گذار و تصمیم‌ساز اصلی در استان هستند در بخش خصوصی دست دارند و رقبا را از میدان بدر می‌کنند و یا از سرمایه‌گذار سهم‌خواهی می‌کنند

 

 نقش مردم در جذب و ماندگاری سرمایه‌گذار هم کلیدی است، وقتی مردم هم می‌بینند سهمشان از معادن خراب شدن منابع طبیعی و آسفالت جاده‌ها است سرمایه‌گذار که نان کارگران خود را از استان‌های دیگر می‌خرد و عوارض حاصل از فعالیت این واحدها عاید استان نمی‌شود.

کردستان 70 درصد طلای ایران را دارد اما چند درصد آن به سفره مردم کردستان بازمی‌گردد در حالی که مردم قروه آب آرسنیک‌دار می‌نوشند هیچ خروجی و منفعتی از حضور سرمایه‌گذار نمی‌بینند، دست سرمایه‌گذار را باید بوسید و فرش قرمز زیر پایش انداخت.

و اما...

مشکل اساسی کشور، همچنان مشکل اقتصادی است، مشکلی که به ویژه در چند ماه اخیر به شدت خود را نشان داده و فشار مضاعف به مردم آورده است مردم با مشکلات معیشتی زیادی مواجه هستند، بخشی از این مشکلات مربوط به تحریم‌ها و از همه مهم‌تر شیوع ویروس کرونا است، اما نمی‌توان مدیریّت‌های نارسا در زمینه مسائل اقتصادی را که در گذشته و امروز وجود دارد در این پازل مشکلات نادیده گرفت.

اگرچه اولویت قراردادن مجدد مسئله اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب در انتخاب شعار امسال حجت را بر همه ارکان اجرایی، قانون‌گذاری و نظارتی در سطح کشوری و در استان‌ها تمام کرد و از مسئولان خواست دغدغه بهبود معیشت مردم در صدر اولویت‌های کاری همه کارگزاران جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، اما واقعیت امر این است که با گذشت چهار ماه از سال هنوز گامی که باید در راستای تحقق فرامین رهبری برداشته بشود برداشته نشده و یا حداقل در استان کردستان محسوس نیست.

برخی از مسوولان تغییر خط تولید و فعال‌سازی برخی واحدهای نیمه فعال و تبدیل آنها به واحد تولید ماسک و مواد ضدعفونی را بعضا گام ارزشمند در مسیر رونق تولید می‌دانند، اما سوال اینجاست تکلیف این واحدها با پایان کرونا چیست و چند درصد از این واحدها قرار است در چرخه تولید باقی بمانند؟

بخش تولید کردستان واقعا نیاز به حمایت دارد، حمایتی از جنس جهاد و همت مضاعف بازگشایی قفل‌های زنگ زده تولید در کردستان، با مسکن‌های مقطعی ممکن نیست، بازار مهم‌ترین مولفه در رونق و جهش تولید است اما براساس آنچه از سوی بسیاری از تولیدکنندگان استان مطرح می‌شود هنوز که هنوز است از تولیدات استان در سطح دستگاه‌های دولتی حمایت نمی‌شود و مدیران ما نیازهای اداری خود را از واحدهای تولیدی خارج استان تامین می‌کنند. 

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول