اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بغداد: دولت عراق تاکنون به گفت‌وگو و اصول حسن همسایگی در قبال ترکیه معتقد بوده‌ است

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که دولت عراق در تعامل با حملات ترکیه به شمال عراق هنوز به گفت‌وگو و اصول حسن همسایگی معتقد است.

بغداد: دولت عراق تاکنون به گفت‌وگو و  اصول حسن همسایگی در قبال ترکیه معتقد بوده‌ است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که کشورش اهرم‌های متعددی را برای پاسخ به تجاوزات ترکیه در اختیار دارد که مهم‌ترین آن گزینه اقتصادی است.

الصحاف در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت: «عراق دارای اهرم‌های قدرت متعددی از جمله اهرم اقتصادی است، زیرا ده‌ها شرکت اقتصادی و سرمایه گذاری ترکیه در عراق قرار دارند و عراق همچنین دارای مبادلات تجاری با ترکیه است که مبلغ آن سالانه از 16 میلیارد دلار فراتر می‌رود».

وی با اشاره به وجود قوانین بین المللی  ضامن حق عراق، گفت:« احتمال این وجود دارد که عراق به شورای امنیت رجوع کرده و خواهان برگزاری یک جلسه فوق العاده دراین خصوص شود و در سطح وزیران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی و غیره هم امکان بررسی این قضیه وجود دارد».

الصحاف افزود: «همه این ها اهرم‌های قدرتی در دست دولت عراق و وزارت خارجه آن است، اما با این حال تاکنون بر این عقیده بوده‌ایم که گفت‌وگوی سیاسی و استناد به اصول حسن همسایگی راه غلبه بر این چالشی است که بر امنیت و صلح در منطقه و همچنین جهان عرب بازتاب دارد».

این مقام عراقی گفت: «وزارت خارجه عراق دو بار متوالی سفیر ترکیه در بغداد را فراخواند و به خصوص در بار دوم نامه اعتراضی شدید اللحنی را تقدیم او کرده و ما این تجاوز ترکیه را محکوم کردیم».

 سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد: «بغداد با شدیدترین لحن عملیات یکجانبه و تحریک آمیز با ماهیت نظامی ترکیه در نوار مرزی میان دو کشور را رد و تاکید کرده است که چنین اقداماتی هرگز به صلاح منطقه نیست».

الصحاف با تاکید بر اینکه این رفتارهای ترکیه از سطح پایین هماهنگی با دولت عراق هم برخوردار نبوده است، گفت: «هیچ هماهنگی در این زمینه وجود دارد و چنین اقداماتی منجر به تشدید تنش در نوار مرزی میان دو کشور می‌شود».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول