اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

نگاه ابزاری به سمن‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر/ تعطیلی مراکز «کاهش آسیب» منطقی ندارد

مدیرعامل موسسه مهرآفرینان جوان با انتقاد از سطحی‌نگری در برخی تصمیم‌گیری‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر، گفت: تعطیل کردن مراکز کاهش آسیب فاقد منطق و توجیه اجتماعی است.

نگاه ابزاری به سمن‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر/ تعطیلی مراکز «کاهش آسیب» منطقی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، کشور ایران اسلامی سال‌های سال است که با تمام توان در برابر سوداگران مرگ ایستادگی کرده و بخش عمده‌ای از برنامه‌ریزی‌های اجتماعی خود را برای مبارزه با مواد مخدر چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه مقابله به کار بسته که در این مسیر نیز تعداد بسیاری از جوانان برومند این سرزمین نیز در این مسیر شهید شده‌اند.

در همین راستا دولت به منظور افزایش توان عملیاتی خود برای پیشگیری از بیماری اعتیاد تلاش کرده است تا با توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد در این بخش و اعتماد به نیروهای مردمی به این روند استحکام و غنا ببخشد، لذا در سال‌های اخیر نقش‌آفرینی سازمان‌های مردم‌نهاد در این حوزه بیش از گذشته اثرگذار بوده و توانسته بار بزرگی را از دوش دولت و دستگاه‌های اجرایی بردارد.

از این رو در ایام موسوم به گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر که با بیستمین سالگرد تاسیس سازمان مردم‌نهاد مهرآفرینان جوان به عنوان سمن برتر کشوری و اولین سازمان مردم‌نهاد این حوزه در استان گلستان مقارن شده است با مدیرعامل این موسسه گفت‌وگویی صورت داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* برای همه اقشار و گروه‌های سنی برنامه داریم

فارس: عمده فعالیت موسسه مهرآفرینان جوان را تشریح کنید؟

حسینی: مجموعه ما برای تمامی اقشار جامعه فعالیت مختص به آن قشر و گروه را تعریف کرده که به طور خلاصه باید گفت برای افراد سالم در حوزه پیشگیری برنامه‌های آموزشی متعددی را در محلات شهری و روستایی، مدارس، دانشگاه‌ها و ... در کنار همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف را ساماندهی کرده‌ایم، برای افراد مبتلا که تمایل به درمان دارند کمپ درمان نجات را راه‌اندازی کرده و برای افراد مبتلایی که تمایل به درمان ندارند برای کاهش آسیب مراکز کاهش آسیب زنان و مردان و مرکز سرپناه شبانه را ایجاد کرده و به جامعه هدف خدمت ارائه می‌دهیم. در کنار این فعالیت‌ها برای افراد بهبودیافته نیز دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای را ساماندهی کرده و اجرا می‌کنیم.

فارس: از چه سالی در این حوزه فعالیت خود را شروع کرده و چه توفیقاتی کسب کرده‌اید؟

حسینی: فعالیت ما از 20 سال گذشته با دغدغه‌های اجتماعی شکل گرفته در اواخر دهه 70 و آغاز دهه 80 شروع شد و تا به امروز بدون وقفه ادامه داشته که به لطف خدا و اعتماد مردم تا به امروز موفق به کسب ده‌ها گواهینامه بین‌المللی، رتبه‌های برتر در حوزه پیشگیری از موادمخدر در سطح کشور و تقدیر از مسوولان ارشد کشور شده‌ایم.

باتوجه به اینکه در دهه ۸۰ خانواده‌ها و جامعه نگاه خوبی نسبت به کمپ‌های ترک اعتیاد نداشتند و بعضا هنوز هم همچنان است، این موسسه در سال ۱۳۸۹ با تاسیس مرکر درمان اعتیاد نجات و در ادامه با ساخت و تجهیز یک مرکز استاندارد و مجهز با رعایت پروتکل‌های سازمان بهزیستی و کادر درمان موفق شد تا حدود زیادی در سطح منطقه این تغییر نگرش را ایجاد کند.

* سمن‌ها در برابر استفاده ابزاری سکوت نخواهند کرد

فارس: بزرگترین معضل پیش روی فعالیت سمن‌ها را چه می‌دانید؟

حسینی: متاسفانه شاهد هستیم که بعضی از مدیران به سمن‌ها نگاه ابزاری دارند، شاید بتوانند با  تعدادی سمن ضعیف و جدید این رفتار را داشته باشند ولی قطعا سمن‌های ریشه‌دار در مقابل آنها خواهند ایستاد و نظرات کارشناسی خود را برای رشد و اعتلای کشور اعلام ابراز خواهند کرد.

فارس: دلیل کمرنگ شدن فعالیت‌های کاهش آسیب در شهرستان چیست؟

حسینی: با توجه به رشد بالای شیوع ایدز در دهه ۸۰، در ابتدای سال ۱۳۸۶ این موسسه خدمات کاهش آسیب را در استان شروع کرد و در شهرستان‌های گنبدکاووس، گرگان، آزادشهر، علی‌آبادکتول، آققلا، مینودشت، کلاله با حمایت سازمان بهزیستی و مرکز بهداشت اقدامات خوبی در این حوزه انجام دادیم بطوری که انتقال ویروس «اچ‌آی‌وی» در بین معتادین تزریقی به حداقل ممکن رسید که این موضوع علاوه بر کاهش بار روانی جامعه باعث شد از هزینه‌هایی که دولت سالیانه برای درمان بیماران اچ آی وی مثبت انجام می‌دهد کاسته شود، ولی متاسفانه با نگاه غیرعلمی و غیرکارشناسی و با سطحی‌نگری بخش زیادی از خدمات کاهش آسیب استان تعطیل شد.

* فقدان راهبرد و برنامه در دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان

فارس: فعالیت شورای هماهنگی مواد مخدر استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: متاسفانه در خبرها دیدیم که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان اعلام کردند که به تازگی در اندیشه تدوین نقشه راه برای مبارزه با موادمخدر هستند، این به این معناست که در این چهار سال هیچ راهبرد و برنامه مشخصی نداشته‌اند.

همیمن مساله موجب شه تا سطح فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری از اعتیاد متناسب با آسیب‌ها نباشد زیرا استان گلستان دومین استان از لحاظ شیوع مواد مخدر در کشور است اما اعتبارات و برنامه‌ها چنین سطحی ندارد.

به نظر بنده برای مبارزه با مواد مخدر باید نگاه استانی و جامع نسبت به کل شهرهای استان داشته باشیم و سعی شود برنامه‌های استانی تمرکززدایی شود.

فارس: نگاه مدیران به سمن‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حسینی: بعضی از مدیران شعار مشارکت و همکاری با سازمان‌های مرد نهاد را می‌دهند ولی روحیه مشارکت پذیری ندارند و هستند مدیرانی که سمن‌ها را همچنان رقیب خود می‌دانند درصورتی که سمن‌ها آمده‌اند در کنار دستگاه‌های دولتی باشند و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک  کنند.

به طور نمونه اگر در سیل سال ۹۸ و موضوع کرونا در سال جاری دقت کنید در همین شهرستان گنبدکاووس سمن‌ها در کنار سایر ادارات و نهادهای انقلابی اقدامات ارزنده‌ای داشتند که البته بخشی از آن به دلیل نگاه ویژه فرماندار شهرستان به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و اعتماد به آنهاست.

فارس: سخن ناگفته دیگری اگر دارید، بفرمائید:

حسینی: ابتدا تشکر می‌کنم از خبرگزاری فارس بابت حمایت‌ها و همراهی همیشگی با سمن‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و اجتماعی، سپس از همه همکارانم در طی این 20 سال که مجاهدانه و فداکارانه در راستای اعتلای فعالیت‌های سمن در کنار بنده بودند صمیمانه تشکر و قدردانی کرده و امیدوارم توفیق داشته باشم همچنان برای سلامت جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی با قدرت در عرصه حاضر باشم.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول