اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

شناسایی اولین هسته گازی یک سیاره غول پیکر

ستاره شناسان برای اولین بار موفق به شناسایی هسته یک سیاره گازی غول پیکر شدند که منبع انتشار انواع گازها در جو این سیاره است.

شناسایی اولین هسته گازی یک سیاره غول پیکر

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از انگجت، سیارات غول پیکر گازی مانند مشتری و زحل دارای هسته هایی در مراکز خود هستند که منبع انتشار گازهای مختلفی است. اما شناسایی این هسته ها کار ساده ای نیست.

محققان دانشگاه وارویک برای اولین بار توانسته اند هسته انتشار گاز را در سیاره ای به نام TOI-۸۴۹b شناسایی کنند. این سیاره در فاصله ۷۳۰ سال نوری از کره زمین قرار دارد و ابعادی به اندازه سیاره نپتون دارد. بنابراین این سیاره چهار برابر بزرگتر از کره زمین است.

 

بررسی های ستاره شناسان نشان می دهد سیاره TOI-۸۴۹b دارای لایه های فشرده ای از گازهای هیدروژن و هلیوم است. داده های به دست آمده از ماهواره ای ای اس ناسا و تلسکوپ لاسیلا در شیلی نشان می دهد که سیاره مذکور آن قدر به خورشیدی که به دور ان می چرخد نزدیک است که هر ۱۸ ساعت مدار گردش خود را به اتمام می رساند.

البته برخی ستاره شناسان هم معتقدند برخوردی میان این سیاره با سیاره ای دیگر رخ داده که منجر به انتشار حجم زیادی گاز از جو آن شده است. محققان در تلاش برای شناسایی دقیق تر ترکیبات گازی سیاره TOI-۸۴۹b هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول