اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس من|آغاز ریل‌گذاری خط‌آهن زاهدان-چابهار با ریل ملی/1000 تن ریل دریافت کرده‌‌ایم

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار-زاهدان با بیان اینکه برای تکمیل این خط ریلی تا سال 1400 رقم 4500 میلیارد تومان نیاز داریم که این رقم محقق شده است، گفت: ریل‌گذاری این خط‌آهن روز 17 تیر از سمت زاهدان با بکارگیری ریل ملی آغاز می‌شود.

فارس من|آغاز ریل‌گذاری خط‌آهن زاهدان-چابهار با ریل ملی/1000 تن ریل دریافت کرده‌‌ایم

محمدرضا آذریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از آغاز ریل‌گذاری این مسیر ریلی با ریل‌های تولید داخل از روز آینده خبر داد و گفت: این خط ریلی یکی از استراتژیک‌ترین خطوط ریلی کشور محسوب می‌شود و بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی متصل می‌کند. 

 سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان افزود:  راه‌آهن چابهار - زهدان 628 کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی و مسیرهای فرعی، طول این مسیر ریلی به 700 کیلومتر می‌رسد. 

وی ادامه داد: ‌خط‌آهن چابهار-زاهدان از بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود، در ادامه از شهر جدید تیس می‌گذرد و سپس از محدوده شهرستان کنارک عبور می‌کند و به نیک‌شهر می‌رسد و در ادامه به ایرانشهر، خاش و ایستگاه جیگلی در محور بم - زاهدان می‌رسد. 

آذریان ادامه داد: اهداف طرح؛ ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهیدبهشتی چابهار به شبکه ریلی و کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، ارتباط کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد، توسعه اقتصادی شرق کشور، کاهش سوانح رانندگی در جاده‌ها و کاهش مصرف سوخت است. 

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان اظهار کرد: این خط ریلی از زاهدان به مرز میلک و سپس به زابل، بیرجند و ایستگاه یونسی متصل می‌شود. 

* تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان در سال 1400

وی ادامه داد: پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان در سال 1400 به بهره‌برداری می‌رسد که اهداف سال اول بهره‌برداری (1401)، جابه‌جایی 927 هزار مسافر و 2 میلیون و 800 هزار تن بار است. 

آذریان اظهار کرد: در سال افق طرح که سال 1420 شمسی است، جابه‌جایی 2 میلیون و 40 هزار مسافر و 7.7 میلیون تن بار برای این خط آهن هدفگذاری شده است. 

* سرعت 160 کیلومتری برای قطارهای مسافری در راه‌آهن چابهار-زاهدان

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان ادامه داد: سرعت طرح 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است. 

وی بیان کرد: عرض این مسیر ریلی 7 متر است ومسیر به صورت یک‌خطه احداث می‌شود.

* پیشرفت 60 درصدی زیرسازی خط‌آهن چابهار-زاهدان

آذریان با بیان اینکه پروژه خط‌آهن چابهار-زاهدان در 8 قطعه اجرایی در دست احداث است، گفت: پیشرفت فیزیکی پروژه راه‌آهن چابهار - زاهدان در کل 44 درصد، پیشرفت زیرسازی کل پروژه 60.5 درصد، پیشرفت روسازی بخش جنوبی پروژه از سمت چابهار به ایرانشهر 75 درصد و پیشرفت زیرسازی بخش شمالی از زاهدان حدود 35 درصد است. 

* احداث 31 دستگاه تونل و 128 دستگاه پل خاص در راه‌آهن چابهار

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان گفت: در این پروژه 31 دستگاه تونل به طول 15 هزار و 600 متر احداث می‌شود و 128 دستگاه پل خاص دارد که 15 هزار و 400 متر طول دارد؛ 800 دستگاه ادوات در پروژه فعال است و 3 هزار نفر نیروی انسانی شاغل مستقیم در پروژه داریم. 

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اشتغال غیرمستقیم در این پروژه حدود 10 هزار نفر باشد. 

* آغاز ریل‌گذاری 43 کیلومتر از خط‌آهن زاهدان-چابهار با ریل ملی

آذریان بیان کرد: روز آینده (17 تیر 99) ریل‌گذاری خط آهن زاهدان - چابهار از ایستگاه جیگلی از سمت زاهدان آغاز خواهد شد. 

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان افزود: این ریل‌گذاری بخش اتصال به شبکه از سمت زاهدان است، فعلا 43 کیلومتر از این خط آماده ریل‌گذاری است که هم‌زمان کار زیرسازی نیز در دست ادامه و انجام است و به تدریج هم‌زمان با ریل‌گذاری این 43 کیلومتر، زیرسازی هم انجام می‌شود تا ریل‌گذاری به صورت ممتد ادامه یابد و متوقف نشود. 

* گام اول 1000 تن ریل از ذوب‌آهن دریافت کرده‌ایم

وی درباره مشخصات ریلی که قرار است در خط آهن چابهار - زاهدان به کار گرفته شود، گفت: آنچه درنظر گرفته‌ایم، ریل UIC60 تولید شرکت ذوب‌آهن است. قرارداد اولیه با ذوب‌آهن در گام اول تولید 5 هزار تن ریل است که از این 5 هزار تن، یک‌هزار تن وارد کارگاه شده است که از این یک‌هزار تن، در 4 کیلومتر مسیر کوبلاژبندی کرده‌ایم و ریل‌گذاری آغاز می‌شود و ادامه می‌یابد. 

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم در ابتدای کار، ‌روزانه یک کیلومتر ریل‌گذاری انجام شود.

وی ادامه داد: برای کل خط آهن چابهار - زاهدان با احتساب خطوط ایستگاهی که 700 کیلومتر است، حدود 92 هزار تن ریل نیاز داریم.

* جزئیات تأمین 4500 میلیارد تومان برای تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان

آذریان درباره منابع مالی پروژه گفت: منبع اولیه پیمان، طبق قراردادی که با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه داریم، 2 هزار و 41 میلیارد تومان است.

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان بیان کرد: تاکنون 2 هزار میلیارد تومان در خط آهن چابهار - زاهدان هزینه شده است که از این 2 هزار میلیارد تومان، 300 میلیارد تومان از محل مصوبه فروش فولاد خوزستان جذب شد. 

آذریان ادامه داد: هزینه کل این پروژه 6 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود که 2 هزار میلیارد تومان تاکنون در آن هزینه شده است، 4 هزار میلیارد تومان با توجه به افزایش قیمت ارز از محل مصوبه 300 میلیون یورویی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و 500 میلیارد تومان هم طبق قرارداد ترک تشریفات، توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تأمین می‌شود. 

وی در پاسخ به این سؤال که از مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی، چه میزان تاکنون دریافت شده است، گفت: 100 میلیون یورو از این محل تخصیص یافته است، اما وصولی تاکنون 70 میلیون یورو است.

آذریان اضافه کرد: این پروژه از نظر تأمین مالی مشکلی ندارد و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

* مشکلی در تأمین مصالح، بالاست و تراورس پروژه نداریم

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان ادامه داد: در حوزه تأمین بالاست و تأمین مصالح مشکلی نداریم، در بخش شمالی پروژه از بخش زاهدان از طریق سنگ‌شکن در حال تولید بالاست هستیم و در بخش جنوبی هم پیمانکار در نزدیک قصرقند مستقر است و تأمین بالاست انجام می‌شود. 

وی گفت: از نظر تأمین ادوات طبق مناقصه‌ای که قرارگاه خاتم‌الانبیاء برگزار کرده است، در این مرحله مناقصه برای 200 کیلومتر ادوات برگزار شد که بخشی از آن وارد کارگاه شده است و برنده هم شرکتی بومی است.

سرپرست مجری راه‌آهن چابهار - زاهدان اضافه کرد: همچنین در حوزه تولید تراورس در زاهدان این کار در حال انجام است و مشکلی نداریم و ریل هم که از طریق ذوب‌آهن اصفهان در حال تأمین است که امیدواریم مابقی این ریل را نیز تأمین کنند.

به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش (فارس من) خواستار پیگیری درباره آخرین وضعیت تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول