اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

از «جنرال موتورز» تا «الستون»؛ اینجا چرخ صنعت خوب می‌چرخد/ خودکفایی در تولید ترمز لوکوموتیو

یک شرکت صنعتی در استان زنجان، با همت و تلاش تعدادی از جوانان نخبه ایرانی توانسته است با تولید ترمز انواع لوکوموتیوهای خارجی در اوج تحریم‌های ظالمانه دشمنان از «آلستون» تا «جنرال موتورز»، کشورمان را از واردات این قطعه استراتژیک و حساس خودکفا و بی‌نیاز کند.

از «جنرال موتورز» تا «الستون»؛ اینجا چرخ صنعت خوب می‌چرخد/ خودکفایی در تولید ترمز لوکوموتیو

خبرگزاری فارس، گروه استان‌ها- قنبر رسولی، دشمنان نظام و انقلاب حلقه تحریم‌های ظالمانه خود را هر روز تنگ و تنگ‌تر می‌کنند تا به خیال خود کشورمان را به تسلیم وادار و به میز مذاکره بی‌ثمر بکشانند تا به خواسته‌های شوم خود برسند.

صنایع کشور این روزها بیشتر از روزهای دیگر آبدیده شده و خود را برای مقابله با این سختی‌ها آماده می‌کنند و در این راه شرکت‌هایی هستند که با تلاش و همت و غیرتی ‌مثال‌زدنی در خط مقدم دفاع از کشور قرار دارند و به حق توانسته‌اند با فعالیت خود زمینه خودکفایی ایران اسلامی را از کشورهای بیگانه فراهم کنند.

صنعت ریلی امروز یکی از مهمترین زمینه‌ها برای توسعه یک کشور است، صنعتی که اشتغال فراوانی را فراهم می‌کند و در زمینه کاهش حوادث و همچنین کاهش هزینه تمام شده حمل و نقل نقش بی‌بدیل و انکار ناپذیری دارد.

اما صنعت ریلی امروز بیش از پیش نیاز به حمایت مسؤولان و توجه دارد، چرا که بومی شدن این صنعت می‌تواند علاوه بر خودکفایی کشور زمینه اشتغال و رونق تولید در این بخش و بخش‌های جانبی را فراهم و از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کند، صنعتی که امروزه در بخش‌های اصلی وابسته به خارج است.

امروز در کشور به همت جوانان و مهندسان و دلسوزان ایران عزیز واحدهایی را داریم که با جان و دل برای این آب و خاک تلاش می‌کنند، واحدهایی که گمنام و بی‌نام و نشان هستند، اما کارهایی را که انجام می‌دهند بسیار بزرگ و با اهمیت است، کارها و اقداماتی که شاید برخی مواقع به دلایل متعدد  و گاه ... نشود بازگو کرد.

اما اگر به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنویم که به همت جوانان ایران اسلامی از واردات یکی از مهمترین قطعات لوکوموتیوهای وارداتی خودکفا شده است، شاید باورش سخت باشد اما ماجرا عین واقعیت است.

شرکت مهندسی و ساخت پارسان در یکی از شهرک‌های صنعتی زنجان کاری کرده کارستان و موفق شده به همت جوانان توانمند و تحصیلکرده این مرز و بوم کشور را از وابستگی به خارج از کشور در تولید مقاومت ترمز دینامیکی (Dynamic Braking Resistor) انواع لوکوموتیوهای وارداتی خودکفا کند، ترمزهایی که در گذشته با هزاران سختی و دشواری و با خروج ارز به کشورمان و با کیفیت بسیار پایین و گاه نامرغوب فروخته می‌شد.

ترمز‌های دینامیکی که با هزار زحمت به کشور وارد می‌شد بسیار با بی‌کیفیت و با دشواری فراوان فروخته می‌شد به طوری که برای واردات این ترمزها حتی در قبال چند برابر قیمت کالا نیز کشور ثالثی وارد عمل می‌شد و ...

حرف‌های ناهیده کیوانی، مدیر عامل گروه مهندسی و ساخت پارسان را در یک گروه فضای مجازی می‌بینم و برای شنیدن مشکلات آنها مشتاق می‌شوم، قرار می‌گذارم تا به شرکت آنها بروم و پای درد دل آنها بنشینم.

از او می‌خواهم در مورد شرکت و فعالیت‌های آنها برایم بگوید، می‌گوید: این شرکت در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده و به صورت کاملا تخصصی در زمینه تولید مقاومت‌های صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر عامل گروه مهندسی و ساخت پارسان ادامه می‌دهد: این شرکت تعدادی از نخبگان کشور با مدارک دانشگاهی معتبر در مقاطع فوق لیسانس و دکتری را گرد هم آورده است و بعد از سال‌ها تحقیق و از سال۱۳۹۶ خط تولید مقاومت‌های ترمز دینامیکی لوکوموتیو را راه‌اندازی و برای نخستین‌بار ترمز دینامیکی لوکوموتیوهای «کیشوان چین»، «زیمنس آلمان»، «آلستوم فرانسه» و حتی «جنرال موتورز» آمریکا را تولید و صنعت ریلی را از واردات این محصول بی‌نیاز کرده است. 

وی ادامه می‌دهد: نخستین ترمز دینامیکی تولیدی این شرکت برای لوکوموتیوهای ساخت کشور چین به سفارش شرکت راه‌آهن کشش بوده که تولید این محصول نیاز به دستگاه‌های خاص برای ساخت مقاومت نواری پیوسته به طول ۱۴ متر و تکنولوژی بالای جوشکاری داشت که بعد از ماه‌ها تحقیق و بررسی علاوه بر ساخت دستگاه‌های لازم به تکنولوژی جوشکاری مورد نیاز نیز دست یافتیم و در پی آن مهمترین ایراد این محصول چینی که ضعف محل جوش بود، نیز برطرف شد.

کیوانی می‌گوید: حدود سه سال است که مقاومت‌های تولیدی داخل و گروه مهندسی و ساخت پارسان تحویل شده زیر بار است و هیچگونه خرابی تا کنون گزارش نشده است، این در حال است که اغلب طول عمر  نمونه‌های وارداتی کمتر از این مدت بوده است.

مدیر عامل گروه مهندسی و ساخت پارسان ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای تولید ۱۶۰ دستگاه ترمز دینامیکی لوکوموتیوهای «آلستوم» با شرکت مپنا قرارداد داریم و به جز استیل خاص که متاسفانه در داخل کشور تولید نمی‌شود، بقیه قطعات مورد نیاز یا به روش مهندسی معکوس بومی سازی شده و یا با قطعات دیگر جایگزین شده است.

در این شرکت نشد، یا نمی‌شود نداریم

وی می‌گوید: در این شرکت نشد، یا نمی‌شود نداریم و اگر نتوانیم به هر دلیل قطعه‌ای خاص را بسازیم به دنبال جایگزین آن می‌رویم و کار تعطیل بردار نیست، شده اگر شبانه‌روزی تلاش کنیم به دنبال دستیابی به آن هستیم و اجازه نمی‌دهیم نبود قطعه‌ای کار و تولیدت ما را دچار مشکل کند.

کیوانی در مورد ترمز دینامیکی لوکوموتیوهای زیمنس... و نحوه طراحی و ساخت آن می‌گوید: با توجه به اینکه در تولید این مقاومت‌ها از  نوع خاصی کامپوزیت استفاده شده است، امکان مهندسی معکوس این دستگاه‌ها بعید به نظر می‌رسید، اما این شرکت با دریافت مشاوره از تولید کنندگان داخلی و با پشتکار تیم فنی موفق به تولید این قطعات کامپوزیتی و در نهایت نمونه‌سازی ترمز دینامیکی لوکوموتیوهای زیمنس شد. 

مدیر عامل گروه مهندسی و ساخت پارسان در مورد پروژه‌های جدید شرکت می‌گوید: پروژه جدید شرکت پارسان راه‌اندازی خط تولید بانک بارهای بزرگ است که تا کنون از شرکت‌های اروپایی با چندین برابر قیمت خریداری می‌شد.وی در مورد ساخت ترمز لوکوموتیوهای جنرال موتورز ادامه می‌دهد: اما در مورد ترمزهای دینامیکی GM به دلیل آمریکایی بودن لوکوموتیوهای «جنرال موتورز»(GM)، متاسفانه در تحقیق و بررسی مواد به کار رفته با مشکلات جدی روبه‌رو شدیم و بعد از یک سال تحقیق و بررسی به جای مهمترین قطعه به کار رفته در آن که تکنولوژی بسیار بالایی دارد و در انحصار یکی از شرکت‌های آمریکایی است، قطعه دیگری را جایگزین کردیم و هم اکنون در حال تولید ۱۵۰ دستگاه ترمز دینامیکی برای شرکت مپنا هستیم. این کالا قبلا توسط شرکت‌های آمریکایی تولید می‌شد و بعد از تحریم با کیفیت پایین‌تر توسط یک شرکت هندی تامین می‌شد.

بعد از ترمز زیمنس جنرال موتورز هم ساخته شد

در چند ماه گذشته اولین نمونه load bank با توان ۲ مگاوات برای شرکت ایرانسل تولید، تحویل و راه‌اندازی شد که کیفیت طراحی خاص این محصول تعجب بازرسان خارجی شرکت هواوی (سهامدار شرکت ایرانسل) را برانگیخت. در تست نهایی این محصول از مسؤولان استان برای بازدید دعوت به عمل آمد که متاسفانه مورد توجه واقع نشد.

به یاری خدا  در حال مذاکره برای عقد قرارداد برای توان‌های بالاتری از این محصول برای سایر صنایع هستیم.

وی از صادرات تولیدات این شرکت به عراق و الجزایر می‌گوید و ادامه می‌دهد: در صورت حمایت مسؤولین امکان صادرات به آفریقای جنوبی سوریه و سایر کشورهای منطقه نیز وجود دارد.

کیوانی افزود: بعد از بازدید استاندار وقت و قبل از اتمام مهلت مقرر با تمدید چند ماه توسط شرکت شهرک‌های صنعتی، همه تعهدات فوق در زمان مقرر محقق شد ولی متاسفانه شهرک صنعتی استان زنجان به بهانه‌های مختلف سعی در لغو این مشوق دارد و از عودت سفته‌های این شرکت خودداری می‌کند و متاسفانه این موضوع باعث شده در دریافت تضامین قراردادی دچار مشکل شویم.کیوانی با بیان اینکه با توجه به موفقیت‌هایی که این شرکت در صنایع مختلف به ویژه صنعت ریلی به دست آمده امید است در سال جهش تولید مورد حمایت مسؤولین قرار گیرد، می‌افزاید: در سال ۱۳۹۶ با ارائه طرح توسعه شرکت، در زمینه راه‌اندازی خط تولید مقاومت‌های ترمز دینامیکی زمینی به مساحت 4 هزار و 200 متر مربع با مشوق ۸۰ درصد با تایید مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی برای راه‌اندازی این طرح تحویل شرکت پارسان شد و سه شرط  ارائه پایان کار، پروانه بهره برداری و اشتغالزایی 20 نفر در مدت یکسال  برای این موضوع تعیین شد.

از تحریم داخلی گلایه داریم...

به نظر می‌رسد دور زدن تحریم‌های ظالمانه دشمنان در برخی موارد آسان‌تر و سهل‌تر از دور زدن تحریم‌ها و بی‌توجهی مسؤولان در داخل کشور باشد، چرا که هستند صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی که از بخشنامه‌ها و قوانین دست و پاگیر دستگاه‌های مختلف در زمینه مختلف گلایه دارند و خواستار تجدید نظر در آنها هستند.

پیگیری‌های مورد نظر در دستور کار قرار گرفته است

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان در مورد مشکلات به وجود آمده برای گروه مهندسی و ساخت پارسان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در مورد مشکلات این شرکت پیگیری‌های مورد نظر در دستور کار قرار گرفته است.

ایرج احمدی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که این مشکلات از طریق راهکارهای مختلف بررسی و رفع شود، افزود: امیدواریم در نشستی که با مدیران این شرکت خواهیم داشت این مشکلات را بررسی کنیم تا راه حل مناسبی برای حل مشکلات آنها پیدا کنیم.

خبرگزاری فارس بر خود وظیفه می‌داند تا مشکلات این شرکت که با همت جوانان کشورمان دست به کار بزرگی زده و ایران اسلامی را در زمینه تولید ترمزهای دینامیکی انواع لوکوموتیو خودکفا کند، پیگیری و انتظار از مسؤولان نیز در این باره این است تا مشکلات خرد و دست و پاگیر که گاه موجب می‌شود تا جوانان این مرز و بوم از ادامه کار دلسرد شوند را برطرف و در سال جهش تولید یاری رسان جهادگران این عرصه باشند.

انتهای پیام/2308/ق/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول