اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

۳۶۰ روستای آذربایجان شرقی خالی از سکنه/ در الحاق روستا به شهر عجله داریم

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی با ابراز تاسف از اینکه در برخی‌ مواقع عجله به حذف روستا داریم که مصداق آن آناخاتون است، گفت: آن زمان، هماهنگی بین وزارت کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی انجام نگرفته بود از این‌‌رو شورای عالی طرح الحاقی داده بود در حالیکه برای حذف روستا، باید کد آبادی را حذف کنیم که برای آناخاتون حذف شده است.

۳۶۰ روستای آذربایجان شرقی خالی از سکنه/ در الحاق روستا به شهر عجله داریم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تقی کرمی، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی امروز در نشست خبری به مناسبت ۱۴ تیرماه، روز شهرداری و دهیاری اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی دارای ۳ هزار و ۷۷ روستاست که از این میان، ۲ هزار ۷۰۹ روستا دارای سکنه و ۳۶۰ روستا خالی از سکنه می‌باشد.

وی با بیان اینکه ما متولی امور روستا و هدایت و راهبری دهیاری و شوراهای روستا هستیم، گفت: ۶ هزار و ۷۷ نفر عضو شورای اسلامی روستا‌ها هستند و کار رصد و پیمایش را دارند.

حضور کمرنگ زنان در دهیاری‌ها

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: تعداد بانوان عضو شورا بسیار کم‌رنگ است به طوریکه از تعداد کل فعالان فقط ۴۰ نفر عضو شورا هستند.

وی با اشاره بر اینکه یک هزار و ۴۹ دهیاری در روستا مجوز فعالیت دارند که فقط ۱۰ نفر  از آنها غیرفعال هستند، گفت: شرط انتخاب دهیار در روستا حداقل وجود ۳۰ خانوار و یا ۱۵۰ نفر ساکن در آن روستا می‌باشد.

کرمی با بیان اینکه تعداد روستایی  ۲۰ خانوار استان، ۲ هزار و ۲۰ روستا می‌باشد، ادامه داد: برخی روستاها مردم رغبتی برای انتخابات و شورا شدن ندارند و یا به علت تخلفات شورا، دست به انحلال آن شورا زدیم که البته تخلف به معنای مشکلات مالی نیست بلکه عدم حضور  در ۶ جلسه و مهاجرت به شهر دیگر از دلایل انحلال است.

۷۶۴ روستا فاقد دهیاری

وی با اشاره بر اینکه نهاد دهیاری برای اولین بار در ۱۴ تیرماه سال ۱۳۷۷ مصوب شده است، متذکر شد: ۷۶۴ روستا فاقد دهیاری است که مشمول شرط ایجاد دهیاری نمی‌شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی یادآور شد: چندین دهیار در فعالیت‌های ایثارگرانه درگیر کرونا شد ولی به علت مظلومیت این قشر، هیچ کسی با خبر نشد.

پروژه‌های روستایی انجام گرفته توسط دهیاری‌ها

وی افزود: 2 هزار و 500 پروژه عمرانی توسط دهیاران در سطح استان و در طول ۴ سال اجرا شده است.

کرمی خاطرنشان کرد: پروژه‌های سال جاری ۱۰۹ پروژه با اعتبار نزدیک به ۴۰ میلیارد تومان به مناسبت هفته دهیاری است که آماده کلنگ‌زنی است.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذار به صراحت نهاد دهیاری را خودکفا و غیرانتفاعی می‌داند اما دولت جمهوری اسلامی بیش از هزار میلیارد تومان به نهاد دهیاری استان کمک کرده است، گفت: ۸۵۰ میلیارد تومان از آن در دوران دولت تدبیر و امید اختصاص یافته است.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ۷۶۹ روستا فاقد دهیاری است که هیچ ارگانی به وضعیت آنها مداخله نمی‌کرد ولی در سه سال اخیر ۴۱ میلیارد تومان به حساب فرمانداری‌های استان پول پرداخت شده تا پروژه‌های زیادی اجرا شده است.

حذف کد آبادی آناخاتون به خاطر عجله در الحاق به شهر

وی با ابراز تاسف از اینکه در برخی‌ مواقع عجله به حذف روستا داریم که مصداق آن آناخاتون است، گفت: آن زمان، هماهنگی بین وزارت کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی انجام نگرفته بود از این‌‌رو شورای عالی طرح الحاقی داده بود در حالیکه برای حذف روستا، باید کد آبادی را حذف کنیم که برای آناخاتون حذف شده است.

کرمی در خصوص طرح الحاقی روستا‌ها گفت: اگر در آلوار و کندرود دهیار را برداریم، مردم با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد ولی هر زمان وزارت کشور کد آبادی آن روستا را حذف کند، ما دفتر دهیاری را جمع می‌کنیم.

وی یادآور شد: دولت مکلف شده است تا هر سال برای ۵ هزار روستا برنامه و سند تدوین کند که استان با مطالعه چند روستا و ارائه یک طرح توانست مقرر کند  تا طرح پیشنهادی با عنوان الگوی رفتاری تمام دستگاه‌های روستای در مداخله آن روستا طبق نیازسنجی اجرا شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: طرح مرکز عرضه محصولات صنایع دستی در ۴ شهرستان استان بالغ بر ۵ میلیارد تومان اجرا خواهد کرد.

مجوز برای ایجاد ۳۰۰ بخش بوم‌گردی

وی گفت:  تا سال ۹۷ با کمال تاسف در بوم‌گردی بسیار عقب بودیم درحالیکه ظرفیت زیادی هم داشتیم ولی از آن سال به بعد بیش از ۳۰۰ بوم‌گردی مجوز صادر شد که از رونق خوبی هم برخوردار هستند.

کرمی اضافه کرد: بیشترین بوم‌گردی در شهرستان کلیبر، اسکو وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه در برخی روستاها نگاه منفی به گردشگری وجود دارد که رسانه‌ها در این میان نقش زیادی دارد تا با آگاه‌سازی به مردم روستا، توجیه کنند که هر گردشگر با خود آورده‌ای خواهد داشت.

کرونا در روستاهای آذربایجان‌شرقی

مدیر کل دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی در خصوص وضعیت کرونا در روستاهای استان گفت: ویروس کرونا یک ویروس همه‌گیری است ولی در قیاس با شهرداری‌ها وضعیت روستاها خوب است که متاسفانه فقط چند روستا در وضعیت بدی قرار دارند.

وی افزود: برخی روستاها در شرایط سفید هستند ولی برخی روستاها به علت قرارگیری در مسیر تردد در وضعیت زرد و برخی روستاها به صورت ناخواسته در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول