اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

حساس کردن تفکر بدحجابان مؤثرترین شیوه امر به معروف و نهی از منکر/نگاه مسؤولین به حجاب سنتی است

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با انتقاد از عملکرد متولیان فرهنگی در استان در مقوله حجاب گفت: اگر در مسئله حجاب نگاه ما فرهنگی است باید امر به معروف و ‌نهی از منکر انجام داده و باید تفکر افراد را با منطق حساس کنیم تا آن فرد با فکر خود تصمیم‌گیری کند.

حساس کردن تفکر بدحجابان مؤثرترین شیوه امر به معروف و نهی از منکر/نگاه مسؤولین به حجاب سنتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حجت الاسلام‌والمسلمین علی عطایی عصر امروز با حضور در تحریریه این خبرگزاری در برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع "حجاب و هرآنچه که می‌گویند" با بیان اینکه اسلام به مقوله حجاب نگاه بسیار دقیق و علمی دارد، اظهار کرد: در طول تاریخ، حجاب و احکام آن را در دین اسلام بسیار سخت می‌دانستند در حالی که در دیگر ادیان به مانند یهود و مسیحیت قوانین به مراتب سخت‌تری در رابطه با مسئله حجاب وجود دارد.

وی نگاه ایدئولوژیک اسلام به حجاب را بسیار مهم برشمرد و گفت: امروزه دنیا و کشورهای غربی با استفاده از قدرت رسانه به دنبال تقابل ایدئولوژی اسلام ناب محمدی و ایدئولوژی لیبرال غربی هستند در حالی که بسیاری از مردم کشورهای دیگر به دنبال اسلام ناب حضرت محمد(ص) می‌گردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اذعان به اینکه اسلام یک نگاه ایدئولوژیک به مقوله حجاب بخشیده است، تصریح کرد: امام راحل(ره) این تفکر و ایدئولوژی را در بین تمامی کشورهای جهان زنده کردند به طوری که دیگر ادیان هم ادامه دهنده این روش هستند ولی جنگ بین ایدئولوژی اسلام ناب محمدی و لبیرال دموکراسی غربی در حجاب نمایان شده است.

تأکید بر لزوم فرهنگ حجاب در جامعه

عطایی با تأکید بر لزوم معرفی فرهنگ حجاب در جامعه بیان کرد: جامعه اسلامی کمترین مفاهیم درست را در خصوص حجاب ندارد و وقتی صحبت از پوشش اسلامی می‌شود بحث حجاب آغاز می‌شود در حالی که پوشش رفتار و‌حجاب قاعده رفتاری است.

وی جایگاه حجاب را در مسئله هنجاری آن دانست و افزود: باید مشخص منظور از حجاب کدام حوزه به مانند چادر، مقنعه و دیگر موارد است زیرا هنجار و ناهنجاری حجاب فقط مربوط به دختران نبوده و در مردان هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سوال که بهترین ابزار لیبرال دموکراسی غرب برای نبرد در جنگ با ایدئولوژی اسلام ناب محمدی چیست، گفت: ایدئولوژی لیبرال غربی با استفاده از ابراز رسانه به مانند نور، رنگ، تصویر و سیما به دنبال موفقیت است ولی همه این موارد را با ساخت فیلم‌های مختلف در شبکه‌های ماهواره‌ای به ملت ایران نشان می‌دهند.

عطایی با اشاره به اینکه اسلام در بین جوامع ایرانی بسیار مقدس است، بیان کرد: اسلام و حجاب برای مردم ایران مقدس است زیرا وقتی یک زن در جامعه حجاب را رعایت می‌کند به وی نگاه بد نمی‌شود در حالی که در کشورهای غربی نگاه به زنان با حجاب منفی است.

وی با اشاره به نتیجه برعکس فشار وارد آوردن به رعایت حجاب در جامعه گفت: نباید در مقوله حجاب فشار وارد شود چراکه فشار نتیجه عکس می‌دهد زیرا در ایران فشار برای رعایت حجاب منجر به بی‌حجابی و در کشورهای غربی فشار برای عدم رعایت حجاب منجر به باحجابی شده است.

استاد حوزه و دانشگاه حجاب را به پدیده مهم فرهنگی و اجتماعی تعبیر کرد و افزود: در مقوله حجاب باید کار و نگاه فرهنگی داشته باشیم زیرا در غیر این صورت هیچ موفقیتی حاصل نمی‌شود.

برخی مسؤولین به ترویج بی‌حجابی کمک می‌کنند

عطایی با انتقاد از عدم برنامه‌های فرهنگی در خصوص حجاب در جامعه تصریح کرد: استکبار سعی دارد با بی‌حجابی، دختران و مردان ما را منحرف کند و در این راه بعضی از مسؤولان هم با اجرای برنامه‌هایی و به دلیل نداشتن برنامه‌های فرهنگی به انجام این کار در کشور کمک می‌کنند که جای بسیار تأسف دارد.

وی با اشاره نگاه مدرنیته غرب به مقوله حجاب تصریح کرد: در قرآن از حجاب به عنوان حفظ کرامت‌های اخلاقی و انسانی زنان یاد شده در حالی که در کشورهای غربی نگاه به حجاب به عنوان یک ابزار بوده و به عنوان مد از دختران استفاده می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش مهم مهدویت در احیای فرهنگ حجاب در جامعه بیان کرد: در حوزه مهدویت به اراده انسان تأکید شده یعنی انسان با اراده خودش و با تبعییت از امام خود حجاب را انتخاب کرده و به موفقیت می‌رسد در حالی که از دید غربیان، انسان هیچ اراده‌ای در خصوص حجاب نداشته و زنان باید به عنوان برده مورد استفاده قرار گیرند.

امر به معروف و نهی از منکر باعث تفکر در انسان می‌شود

عطایی با بیان اینکه امر به معروف و‌نهی از منکر باید باعث تفکر در انسان شود، گفت: اگر در مسئله حجاب نگاه ما فرهنگی است باید امر به معروف و ‌نهی از منکر انجام داده و در انجام اینکار تفکر و تقوا نقش بسیار مهمی دارد و باید تفکر افراد را با منطق حساس کنیم تا آن فرد با فکر خود تصمیم‌گیری کند.

وی با بیان اینکه پدران و مادران باید فرزندان خود را به رعایت حجاب تشویق کنند، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، دعوت به نیکی و انجام کارهای خوب و دوری از گناه است ولی انجام این کار باید توسط مردم و به درستی انجام شود ولی وقتی برخی مسؤولان بی‌حجابی را تشویق می‌کنند ما نباید انتظاری از دختران داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با گله‌مندی از عملکرد متولیان امر به معروف و نهی از منکر در استان گیلان تصریح کرد: امر به معروف کلیشه‌ای نبوده و باید در بطن جامعه وارد شود ولی متولیان امر به معروف استان، اشتباهات فاحش انجام داده و از کارشناسان این حوزه استفاده نکردند.

عطایی ساخت فیلم و برنامه‌های فرهنگی در خصوص حجاب را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: غرب برای مقوله‌های خود، میدانی وارد شده و انواع فیلم‌ها را در این خصوص تولید می‌کند ولی ما نگرشی ورود کرده و وقتی هم بخواهیم در مقوله حجاب فیلم‌هایی بسازیم پخش آن بعضاً توسط متولیان فرهنگی متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه در روز دختر باید کارهای فرهنگی در خصوص حجاب در کشور انجام می‌شد، افزود: کار فرهنگی در مقوله حجاب کم شده و هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته در حالی که در روز دختر می‌شد در حوزه حجاب کارهای بسیار خوبی انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر رفع خلع‌های موجود جامعه در مسئله حجاب بیان کرد: حجاب در بعضی جاها مانند ادارات اجباری و در برخی اماکن اختیاری است ولی باید خلع‌ها را برطرف کنیم تا دختران به سمت حجاب حرکت کنند.

نگاه مسؤولین به حجاب سنتی است

عطایی نگاه مسؤولان به حجاب را سنتی دانست و گفت: نگاه مسؤولان به حجاب سنتی است درحالی که اسلام در مقوله حجاب هم بحث سنتی دارد و هم مدرنیته لذا باید راه حل‌های موجود در خصوص حجاب در مراکز فرهنگی را شناسایی کرد.

وی با اشاره به نقش حجاب در افزایش آمار طلاق در کشور افزود: لطافت زن، بدون حجاب از بین می‌رود زیرا حجاب باعث آرامش و امنیت می‌شود لذا می‌توان یکی از دلایل افزایش آمار طلاق را بی‌حجابی دختران دانست.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول