اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| تلاش بی‌نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور

با توجه به شیوع ویروس کرونا، داوطلبان کنکور خواستار تعویق آزمون شدند اما با این درخواست موافقت نشده است، علل این امر را از مسوولان جویا شدیم.

فارس من| تلاش بی‌نتیجه داوطلبان برای به تعویق افتادن کنکور

 به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس درخواست «تعویق آزمون‌های سراسری به مهرماه و برگزاری در فضای باز» را داشته‌اند. 

این کاربران می‌گویند: «با عنایت به گروه‌های سنی داوطلبان آزمون‌های سراسری و به ‌خصوص «آزمون دکتری» و هم‌پوشانی آن با گروه‌های سنی پرخطر در شیوع کرونا، بهتر است تا کنکور مربوطه در مهرماه برگزار شود چراکه برحسب کیفیت آب‌و‌هوا در آن زمان امکان برگزاری آزمون در «فضای باز» وجود خواهد داشت. این مهم موجب می‌شود که داوطلبان بدون نیاز به ماسک و در کمال آرامش بتوانند در آزمون شرکت کنند.

پذیرش تعداد کم اما قابل توجه دانشجویان جدیدالورود از نیمسال دوم، این امکان را به دانشگاه‌ها می‌دهد که در نیمسال نخست با دست بازتری جمعیت دانشجویان را در شرایط کرونایی مدیریت کنند و به ‌تدریج، تعداد کلاس‌های حضوری افزایش یابد.» 

چندین ماه است نه تنها ایران بلکه تمام جهان با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ به طوری که این ویروس باعث مختل شدن زندگی روزمره افراد و حتی در مقطعی باعث تعطیل شدن کسب و کارها،‌ ارگان‌‌ها و نهادها از جمله مراکز آموزشی شد.

اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم متوجه تغییرات زیادی خواهیم شد؛ از تغییر نحوه  آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان از حضوری به مجازی گرفته تا تعویق برگزاری آزمون‌های سراسری در مقطع تحصیلات تکمیلی و کنکور سراسری سال ۹۹ که از تاثیرات این میهمان ناخوانده بی‌نصیب نماندند. 

زمان برگزاری آزمون‌های سراسری مطابق هر سال مشخص بود ولی با توجه به شرایط موجود در کشور دانش‌آموزان و دانشجویان خواستار به تعویق افتادن زمان برگزاری کنکور بودند تا کمی از تب و تاب این ویروس کاسته شود و بتوانند با فراغ بال و بدون دلواپسی از گرفتار شدن به بیماری آزمون را پشت سر بگذارند؛ در این میان ستاد ملی مقابله با کرونا و سازمان سنجش نیز این عزیزان را همراهی کرد و زمان آزمون‌ها را ۲ بار به تعویق انداخت و درنهایت زمان قطعی برگزاری آزمون‌ها را اعلام کرد. با این اوصاف اما همچنان شاهدیم برخی از داوطلبان خواستار به تعویق افتادن آزمون‌های سراسری به مهرماه و برگزاری در فضای باز هستند. 

اما همچنان این شرایط فقط مختص کشور ما نیست بلکه کشورهای دیگری مثل چین و ترکیه نیز با این وضعیت مواجه بودند؛ چین با یک ماه تاخیر روز گذشته آزمون ملی خود را با حضور بیش از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر داوطلب آغاز کرد.

* برگزاری آزمون دکتری در ۶۰ شهرستان کشور

براساس این گزارش، سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات برگزاری آزمون دکتری را نیز اعلام کرده که کارت شرکت تمام داوطلبان‌ آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۹ از روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه سال جاری برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

همچنین براساس برنامه زمانی پیش بینی شده فرآیند آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۹ از ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه مورخ ۲۶ تیر در ۶۰ شهرستان مختلف کشور آغاز خواهد شد.

* آزمون‌های سال ۹۹ بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می‌شوند

فاطمه‌ زرین‌آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور نیز درباره برگزاری یا به تعویق افتادن کنکورهای سراسری به خبرنگار فارس گفت: که کنکورهای سال ۹۹ بدون تغییر برنامه زمانی برگزار می‌شوند و تغییر زمان برگزاری آزمون‌های ۹۹ تکرار نمی‌شود چرا که این تاریخ‌ها با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا به داوطلبان اعلام شده است.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعمال پروتکل‌های بهداشتی در کنکورهای ۹۹، می‌گوید: در کنکورهای ۹۹ فاصله بین صندلی‌ها و تعداد سالن‌های امتحانی افزایش یافته، تهویه سالن‌های برگزاری کنکور مورد توجه قرار گرفته است و تلاش کردیم حوزه هایی برای کنکور انتخاب شود که فضای باز داخلی داشته باشند تا ازدحام مقابل درها نداشته باشیم یا به حداقل برسد.

زرین‌آمیزی در ادامه می‌گوید: عوامل اجرایی برای فاصله‌گذاری‌ها، استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن درها و صندلی‌ها توجیه شده‌اند؛ ضمن اینکه داوطلبان باید ماسک به همراه داشته باشند. در غیر این صورت حوزه‌های کنکور همکاری لازم را با آنها به عمل می‌آورند. داوطلبان در طول برگزاری آزمون نباید از وسایل شخصی یکدیگر استفاده کنند که این موارد به عوامل اجرایی اطلاع رسانی شده است.

* نگرانی نماینده مجلس در چگونگی برگزاری آزمون‌های سراسری

 احمد نادری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در صفحه شخصی خود در توییتر، درباره موضوع تعویق کنکور ۹۹، نوشت: ‌پیام‌های بسیاری در مورد به تعویق افتادن ⁧‫ کنکور ۹۹‬⁩ دریافت می‌کنم. با توجه به موج دوم شیوع ⁧‫کرونا‬⁩، نگرانی عزیزان کنکوری و خانواده‌ها کاملا قابل درک است. ان شاءالله این هفته در مورد این موضوع تصمیم خواهیم گرفت.

* برگزاری آزمون سراسری در بیمارستان‌ها

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان این خبر، همچنین افزود: کنکور دکتری ۲۶ تیرماه، کارشناسی ارشد دوم و سوم مردادماه، کنکور سراسری روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه و آزمون‌های کاردانی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته به‌شکل همزمان در ۱۴ شهریورماه برگزار می‌شود.

خدایی همچنین درباره شرکت داوطلبان کرونایی کنکور، اطمینان داد شیوه‌نامه‌های بهداشتی با جدیت اعمال شوند و داوطلبان کرونایی که در منزل هستند برای شرکت در آزمون سراسری در بیمارستان یا درمانگاه حاضر می‌شوند. 

*نباید با تعویق یا لغو کنکورها حق داوطلبان را نادیده بگیریم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه زمان برگزاری آزمون‌های مرداد ماه سال جاری از جمله کنکور به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد، می‌گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند و اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه از این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسوولیت آن را بپذیرد.

وی درباره زمزمه‌های تغییر زمان برگزاری کنکور سراسری، کارشناسی ارشد و دکتری وزارت علوم، تاکید می‌کند که به هیچ عنوان زمان برگزاری هیچ کدام از این آزمون‌ها تغییر نخواهد کرد؛ چرا که تمام محاسبات برگزاری این آزمون‌ها در وزارت علوم اندیشیده شده است.

وزیر علوم همچنین می‌گوید: این حق داوطلبان است که سال آینده در دانشگاه‌ها حاضر باشند اگر به هر دلیلی حق ورود به دانشگاه‌ها برای این افراد ضایع شود، وزارت علوم نمی‌تواند مسوولیت آن را بپذیرد به همین منظور تمامی تلاش ما این است که داوطلبانی که زحمت کشیدند و آمادگی حضور در آزمون را پیدا کرده‌اند، با خیال راحت در آزمون‌ها شرکت کنند و با سلامتی این مرحله را طی کنند.

وی معتقد است که  ما نباید از باب اینکه احیاناً در سیستم احساس ضعف می‌کنیم یا اینکه دیگران به سیستم اعتماد ندارند حق داوطلبان را نادیده بگیریم و برگزاری آزمون‌ها را لغو کرده یا مجددا به تعویق بیندازیم. بنابراین تمام تلاش ما این است که آزمون‌ها برگزار شوند و آن طور که سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است این آزمون ها به خوبی و با اطمینان بالا برگزار خواهند شد.

به گزارش فارس، کنکور دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۲۶ تیرماه جاری، کنکور کارشناسی ارشد روزهای دوم و سوم مردادماه، کنکور سراسری روزهای ۳۰ و ۳۱ مردادماه همچنین کنکورهای فنی و حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته روز جمعه ۱۴ شهریورماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول