اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

افزایش حمایت‎های مالی پارک علم و فناوری از واحدهای فناور در گلستان

رئیس پارک علم و فناوری گلستان از افزایش حمایت‎های مالی از هسته‎ها و واحدهای فناور کوچک در گلستان خبر داد.

افزایش حمایت‎های مالی پارک علم و فناوری از واحدهای فناور در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، یکی از مشکلات اساسی افراد نخبه و دارای ایده فراهم نبودن بستر لازم برای تبدیل ایده به محصول ، فروش و تجاری سازی است بنابراین بسیاری از ایده‎ها قابلیت نمونه و تجاری‎سازی پیدا نکرده و جامعه نمی‎تواند از آن بهره‎مند شود از این رو تأسیس پارک علم و فناوری برای کمک به توسعه کسب و کارهای دانش محور و افزایش توان اقتصادی، علمی در دستور کار مسوولان قرار گرفت.

تیر ماه سال ۱۳۹۲ نیز پارک علم و فناوری در گلستان فعالیت خود را آغاز کرد از جمله مأموریت‎های پارک علم و فناوری در استان می‎توان به انتقال تجاری‌سازی تکنولوژی، آسان شدن انتقال دانش از دانشگاه به صنعت، افزایش توان رقابتی صنایع کشور، ارتقا فرهنگ نوآوری و پرورش شرکت‎های نوپا در زمینه فناوری نوین اشاره کرد.

با توجه به سالگرد آغاز فعالیت پارک علم و فناوری در گلستان با مهدی غفاری رئیس پارک علم و فناوری استان گلستان گفتگویی انجام شده است.

فارس: در خصوص فعالیت‎ها و وظیفه پارک علم و فناوری توضیح مختصری بفرمایید.

غفاری: وظیفه اصلی پارک علم و فناوری تبدیل ایده و دانش به ثروت و تجاری‌سازی است در واقع بسترهایی در پارک علم و فناوری ایجاد شده که افراد دارای ایده و ثبت اختراع با آگاهی به این موضوع که این ایده می‎تواند بازار مناسبی داشته باشد کمک می‎کند تا این افراد به بازار ورود پیدا کرده و محصولات خود را تولید و به فروش برسانند.

در این زمینه حمایت‎هایی مختلفی در پارک طراحی شده است از جمله برگزاری دوره‎های آموزشی، مشاوره‎ها، پایگاههای ثبت اختراع در پارک و بخش مشاوره دانش‌بنیان. در کنار همه این موارد بحث تأمین مالی از این افراد که می‎خواهند محصول خود را وارد بازار  کنند جزو برنامه‎های اصلی ما در پارک محسوب می‎شود.

* حمایت پارک علم و فناوری گلستان از ۱۴۰ واحد فناور/ ارائه خدمات پارک علم و فناوری به مردم سراسر استان

فارس: در پارک علم و فناوری گلستان به چند جوان نخبه و مخترع استان کمک شده است؟

غفاری: از سال گذشته تا ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۰ واحد فناور در پارک حمایت شده است.

 برنامه امسال ما این است که خدمات پارک در سراسر استان ارائه شود در واقع خدمات پارک علم و فناوری که قبلأ در شهرک صنعتی آققلا ارائه می‎شد در حال حاضر به مرکز استان در شهر گرگان منتقل شده همچنین در گنبدکاووس نیز پایگاهی ایجاد کردیم و در شهرهای بندرترکمن، آزادشهر و علی‌آبادکتول نیز دفاتری در حال راه‌اندازی است این امر سبب می‎شود تا خدمات ما در سراسر استان ارائه شود و از سویی، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مرکز استان نباشد بدین ترتیب استعدادها در سراسر استان شناسایی می‎شوند.

فارس: در خصوص چگونگی ورود افراد به پارک علم و فناوری توضیح بفرمایید؟

غفاری: برای واحدهای فناور که در پارک هستند سه مرحله پیش رشد، رشد و ورود به پارک تعریف شده است افرادی که ابتدا با یک ایده وارد می‎شوند به مرحله پیش رشد وارد شده و تحت داوری قرار می‎گیرند برای ما تجاری‌سازی و فروش ایده مهم است وقتی ایده پذیرفته شد از آن زمان ۶ ماه فرصت دارند ایده خود را به نمونه اولیه تبدیل کنند.

در طول این ۶ ماه تحت رصد پارک قرار گرفته و حمایت‎های مالی تا سقف ۱۰ میلیون تومان انجام می‎شود وقتی نمونه‌سازی اولیه صورت گرفت و برای تیم داوری محرز شد که محصول قابلیت ورود به بازار دارد از مرحله پیش رشد خارج و وارد مرحله رشد می‎شوند در این مرحله سقف حمایتی پارک از ۱۰ میلیون تومان  به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می‎یابد و مجدد سه سال به آنها فرصت می‎دهیم تا گردش مالی به ۲۰۰ میلیون تومان برسد زمانی که به این گردش مالی رسید از مرحله رشد خارج و وارد پارک می‎شوند و می‎توانند در پارک باقی بمانند.

فارس: امسال چه برنامه‎هایی برای حمایت مالی از هسته‎ها و واحدهای فناور کوچک در استان دارید؟

غفاری: بسیاری از مردم از خدمات پارک علم و فناوری اطلاع ندارند سال گذشته در خصوص عدم اطلاع مردم از خدمات آسیب‌شناسی کردیم بخشی مربوط به اطلاع‌رسانی بود که در حال حاضر این بخش تقویت شده است و بخشی دیگر مربوط به عدم دسترسی به پارک بود به خاطر همین محل پارک را نیز جابه جا کردیم.

در سنوات گذشته حجم حمایتی پارک از هسته‎ها و واحدهای فناور کوچک کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان بود در سال ۱۳۹۸ حدود ۹۰۰ میلیون تومان کمک مستقیم به هسته‎ها و واحدهای فناور شد  و برنامه ما در بخش حمایت مالی در سال جاری بیش از دو برابر مبلغ سال گذشته است.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول