اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| معطلی و ازدحام مردم برای دریافت «نام کاربری» از کارگزاران بورس/ ورود هیئت مقررات‌زدایی به ماجرای کارگزاری‌ها

هر قدر که ثبت نام متقاضیان ورود به بازار بورس و احراز هویت در سجام به آسانی انجام می شود، در عوض مردم با صف‌های طولانی، ازدحام و معطلی برای دریافت «نام کاربری» و «رمز عبور» در کارگزاری‌ها روبرو می‌شوند.

فارس من| معطلی و ازدحام مردم برای دریافت «نام کاربری» از کارگزاران بورس/ ورود هیئت مقررات‌زدایی به ماجرای کارگزاری‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از گلایه‌های مخاطبان و مردم شرایط سخت و معطلی زیاد برای دریافت نام کاربری و رمز سامانه‌های کارگزاری ها به منظور ورود به بازار بورس است.

این روزها با توجه به رکود بازارهای مختلف اقتصادی و کاهش سود سپرده بانکی و در کنار آن بی‌ثباتی بازار سکه و ارز، حجم نقدینگی متوجه بازار بورس شده و بر اساس قرائن و اظهارات مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان پول جدید وارد این بازار می‌شود.

جذابیت این بازار در یک و نیم سال اخیر به واسطه افزایش شاخص بورس و سوددهی بیش از عرف اقتصادی این روزها، همه را ترغیب کرده تا وارد این عرصه شوند.

از پیامدهای این موضوع گسیل تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و مردم برای دریافت کد بورسی است که مشکلات عدیده‌ای را در بحث زیرساخت ها فناوری و خدمات الکترونیکی و برخط ایجاد کرده است.

مراحل ثبت نام در سجام و کارگزاری‌ها 

برای ورود به بازار سرمایه نیاز است افراد حقیقی در سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام به صورت الکترونیک و بدون نیاز به مراجعه به مکان خاصی و از طریق اینترنت ثبت نام می‌کنند و مراحل آن را طی و کد رهگیری دریافت می‌کنند.

پس از آن برای تکمیل مراحل و درحقیقت احراز هویت فرد متقاضی به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه و یا از طریق درگاه الکترونیکی احراز هویت، همان کار را در منزل انجام دهند.

بنابراین تا این مرحله با توجه به وضعیت خاص کرونایی و توصیه به پرهیز از تجمعات انسانی نیازی به مراجعه حضوری نیست. (غیر از افرادی که توانایی و امکانات لازم برای ثبت نام اینترنتی را ندارند)

پس از طی این مراحل، کد بورسی از سوی سامانه سجام برای شما ارسال خواهد شد.

مرحله بعد نوبت به انتخاب کارگزاری می‌رسد، در این بخش نیز کارگزار بورسی اطلاعات هویتی شما را از سجام دریافت می‌کند و اگر خواهان مراجعه حضوری باشید، مجددا از شما اطلاعات هویتی و آزمونی (فرمالیته و صوری) به منظور سنجش اطلاعات بورسی متقاضی می‌گیرد. البته مجددا از شما عکس کارت ملی، شناسنامه و مدرک تحصیلی طلب می‌کند.

هرقدر که ثبت اطلاعات در سجام به سادگی و در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود، بر عکس در خوان بعدی یعنی کارگزاریها به صف‌های طولانی در مراجعات حضوری مردم و یا غیرحضوری (که خدمات به موقع انجام نمی‌شود) از طریق نماینده کارگزاری به درب منزل مراجعه می‌کند، مواجه هستید.

با توجه به تقاضای بالای مردم برای دریافت کد بورسی، نام کاربری و کلمه عبور سامانه الکترونیکی کارگزاری‌ها آنها پاسخگوی این حجم تقاضا نیست، به همین علت مردم با صف‌های طولانی و چشم انتظاری زیاد روبرو هستند.

در این زمینه سوالاتی مطرح می‌شود.

1- افرادی که در سامانه سجام احراز هویت شده‌اند و شماره حساب بانکی و تلفن‌ها راستی‌آزمایی و سنجش شده، چرا باید مجدداً توسط کارگزاری به صورت حضوری آنهم در شرایط کنونی خاص کرونایی این کار تکرار شود؟

2- چرا ظرفیت سامانه‌های برخط کارگزاری‌ها با توجه به سودهای سرشار ناشی کارمزد خرید و فروش سهام افزایش نمی‌یابد؟

کدام ارگان یا نهاد باید به این سوالات پاسخ دهد؟

سازمان بورس و کانون کارگزاران قطعاً به عنوان ناظر باید بر رفتار و اعمال کارگزاری‌ها به منظور تسهیل شرایط متقاضیان و ورود به بازار بورس نظارت بیشتری داشته باشد.

وزارت اقتصاد نیز به واسطه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل کننده فضای کسب و کاری موضوع را باید در دستور کار قرار دهد.

در همین راستا علی فیروزی رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: طی روزهای آتی موضوع کشاندن مردم به کارگزاری ها و تجمع آنها برای دریافت نام کاربری و کلمه عبور و انجام آزمون سطح اطلاعات بورسی توسط کمیته تخصصی هیئت مقررات‌زدایی وزارت اقتصاد بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: قاعدتاً وقتی یک بار در سامانه سجام افراد از همه جهات راستی‌آزمایی و سنجش شده و دست آخر اطلاعات آنها تأیید می‌شود، نباید کارگزاری‌ها برای ارائه نام کاربری و کلمه عبور مردم را معطل کنند.

به گزارش فارس، مخاطبان در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی مانند نظارت بر کارگزاری‌های بورس با کیست؟ و عدم پاسخگویی و ناکارآمدی کارگزاری‌های بورس خواستار پیگیری این موضوعات شده بودند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول