اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ظریف: ترامپ فرقی با دولت‌های قبلی آمریکا ندارد/بزرگترین دستاوردم برجام بود

وزیر خارجه ایران در نشست مجازی گفت‌وگوی مدیترانه‌ای گفت نجات توافق هسته‌ای برجام ممکن است.

ظریف: ترامپ فرقی با دولت‌های قبلی آمریکا ندارد/بزرگترین دستاوردم برجام بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در جلسه نشست مجازی گفت‌وگوی مدیترانه‌ای ISPI گفت چنانچه طرف‌های اروپایی به تعهداتشان عمل کنند نجات برجام ممکن است.

ظریف گفت: «چنانچه طرف‌های اروپایی اجرای آنچه توافق کرده‌اند را آغاز کنند نجات برجام ممکن است.»

ظریف در این نشست گفت بودجه دفاعی ایران سالانه ۱۶ میلیارد دلار است در حالی که آمریکا سه برابر این رقم را هر سال به عربستان سعودی سلاح می‌فروشد.

وزیر خارجه ایران درباره اقدام تهران برای کاستن از تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای گفت: «کاری که ما کرده‌ایم بر خلاف برجام نیست بلکه در چارچوب این توافق بوده است.»

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امروز ما با دو ویروس مواجه هستیم. یکی ویروس کرونا و دیگری یکجانبه‌گرایی.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همان کارهایی را علناً انجام می‌دهد که سایر دولت‌های آمریکا پشت پرده انجام می‌دادند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره صلح در سوریه گفت: «ما نباید برای صلح در سوریه پیش‌شرط داشته باشیم.»

او همچنین گفت: «لازم است همه ما ملاحظات سیاسی را کنار گذاشته و به کمک‌های بین‌المللی برای اهداف انسان‌دوستانه رو بیاوریم.»

ظریف در این کنفرانس خبری گفت که بزرگترین دستاوردش برجام بوده است. او گفت: «بزرگترین دستاورد من برجام بود: ما توانستیم با دیپلماسی مسئله‌ای را حل کنیم که می‌توانست به جنگ منجر شود.»

وی در ادامه گفت: «بزرگترین تأسفم است که نتوانستم همسایگانمان را قانع کنم که باید در خصوص امنیت منطقه با هم همکاری کنیم.»

سخنرانی ظریف در نشست مجازی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای صورت گرفت.  این گفت‌وگو به همت دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران IPIS و موسسه مطالعات سیاست خارجی ایتالیا ISPI و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم در قالب نشست‌های مرتبط با اجلاس ۲۰۲۰ گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای MED برگزار می‌شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه هفته گذشته نیز در نشست شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ به صورت مجازی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و خاطرنشان کرد: ۴۱ سال تلاش آمریکا برای به زانو درآوردن ملت ایران شکست خورده است.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول