اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

آغاز برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت و خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سراسر استان خبر داد‌.

آغاز برداشت و خرید تضمینی کلزا در آذربایجان‌غربی

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی مباشر خرید کلزا در استان است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شود امسال حدود 8 هزار تن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی از 3 هزار و 324 هکتار سطح زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا 46 هزار و 602 ریال طی امسال تعیین شده است، تصریح کرد: برداشت کلزا از 28 خرداد ماه در مرحله اول از سطح مزارع پلدشت آغاز شده و بعد از آن در سایر شهرستان‌های استان شروع شده است که تعداد 9 مرکز خرید دولتی نیز در سطح شهرستان‌های پلدشت، خوی، سلماس، ارومیه، نقده، پیرانشهر، بوکان و میاندوآب و مهاباد برای تسهیل در امر خرید و رفاه حال زارعین کلزا کار استان در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه 48 درصد مزارع کلزا در شهرستان پلدشت واقع شده است ، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود، شهرستان‌های پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر، مهاباد بیشترین میزان خریدها را از زارعین استان داشته باشند.

جلیلی یادآور شد: امسال بذر یارانه‌ای به کشاورزان ارائه شده است.

وی ادامه داد: کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز در این راستا برگزار شده و انواع کودهای مورد نیاز پاییزه و بهاره برای متقاضیان تامین شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه انواع سموم حشره کش مورد نیاز نیز به کشاورزان ارائه و نظارت‌ها بر مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول انجام شده است، افزود: در تمام مزارع انواع ارقام هیبریدی واراداتی و داخلی کشت شده و در تمام شهرستان‌ها در بین زارعان توزیع شده و بذرهای توزیعی هم تولید داخلی و هم هیبرید خارجی هستند.

جلیلی تاکید کرد: تا کنون مقدار 3 هزار و 500 تن دانه روغنی کلزا از کلزاکاران استان خریداری شده است و این روند همچنان ادامه دارد و پیگیر پرداخت به موقع مطالبات زارعین هستیم.

وی اذعان کرد: کلزا از جمله محصولات مهم روغنی به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی مسوولان قرار گرفته اما هنوز جایگاه خود را برای بهبود الگوی کشت در بین کشاورزان پیدا نکرده است؛ محصولی راهبردی که می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی و کاهش مصرف آب نقش آفرین باشد.

خاطرنشان می‌شود کشاورزان با توجه به خشکسالی های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی و کمک به روند احیای دریاچه ارومیه، باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول