اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

انحصار در وکالت دست مردم را در دفاع از حق خود می‌بندد/ وکلا در اصلاح قانون پیش‌قدم شوند

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: محدودیت و انحصار در وکالت باعث می‌شود دست مردم در استفاده از خدمات وکلا بسته‌تر و خدمات وکلا هم گران‌تر باشد، لذا باید برابر قانون کسی که نیاز به وکیل دارد بتواند با حداقل هزینه‌ها از وجود وکیل استفاده کرده و از حقش در محاکم دفاع کند.

انحصار در وکالت دست مردم را در دفاع از حق خود می‌بندد/ وکلا در اصلاح قانون پیش‌قدم شوند

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین، در ارتباط با مفسده انگیز بودن انحصار به‌صورت کلی عنوان کرد: ایجاد انحصار در حوزه‌های تخصصی که امروز ما افراد تحصیل کرده و متخصص فروانی داریم معنا و مفهومی ندارد.

وی با اشاره به اینکه انحصار برای مواردی است که دولت نیازمند تنظیم مقررات ویژه است، اظهار کرد: به‌دلیل محدودیت‌هایی که در عرضه و تقاضا در برخی مسائل محدود وجود دارد، تنظیم مقرارت ویژۀ منحصرکننده ممکن است قابل پذیرش باشد، اما باید توجه کرد که انحصار همیشه خوب نبوده و اشکال دارد، در واقع باید از خود بپرسیم چه ضرورتی وجود دارد که ما انحصار ایجاد کنیم تا رانت ایجاد شود.

نماینده قزوین به تعداد زیاد فارغ التحصیلان رشتۀ حقوق در کشور اشاره کرد و افزود: گاه ممکن است ما بخواهیم با برگزاری یک آزمون به این فارغ التحصیلان امتیاز، درجه بندی یا گرید بدهیم، این قابل پذیرش است، یعنی بگوییم فلان وکیل گریدش یک یا دو است، اما انحصار در حرفۀ وکالت خیلی منطق ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین افزود: به نظر من حرفۀ وکالت باید به نحوی باشد که تحصیل کردگان متخصصی که توانایی دارند، امکان فعالیت و کار در این حرفه را داشته باشند، با محدودیت‌های منحصر کننده و ظرفیت‌های محدود روبرو نشوند.

این نمایندۀ مجلس عنوان کرد: در واقع باید شرایطی را ایجاد کنیم که مردم براحتی برای خود وکیل انتخاب کنند و ما هم باید برای توانمندسازی وکلا از آن‌ها امتحان‌های خاص بگیریم و دوره‌های مختلفی برگزار کنیم، اما این نباید به شکلی باشد که انحصار و محدودیت شدید ایجاد کند و دلیلی هم ندارد که در این حرفه انحصار وجود داشته باشد.

سیاهکلی افزود: در واقع امروز باید خبرنگاران توضیح بخواهند از مخالفان مسئله تا یکی بیاید بگوید دلیل انحصار چیست، چرا که فی نفسه خود انحصار اصلاً چیز خوبی نیست.

نماینده قزوین با انتقاد از انحصار در حوزه وکالت عنوان کرد: این محدودیت باعث می‌شود دست مردم در استفاده از خدمات وکلا بسته‌تر و خدمات وکلا هم گران‌تر باشد، لذا باید برابر قانون کسی که نیاز به وکیل دارد بتواند با حداقل هزینه‌ها از وجود وکیل استفاده کرده و از حقش در محاکم دفاع کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: اگر اینگونه نباشد به این دلیل که فرد نتوانسته وکیل مناسب برای دفاع از خود انتخاب کند بسیاری از حقوقش پایمال می‌شود، چرا که این وکلا هستند که از مسیر درست ورود می‌کنند و از افراد دفاع می‌کنند تا قاضی به بهترین حکم برسد، لذا در صورت نبود وکیل چه بسا راه مناسبی برای دفاع از یک ذیحق پیدا نشود و قاضی هم براساس آنچه که دریافت می‌کند حکم می دهد و این ممکن است ایجاد نارضایتی هم بکند.

سیاهکلی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون در این باره عنوان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم خود وکلا در زمینۀ شکستن انحصار و اصلاح قانون پیشگام شوند، خودشان یک طرحی را برای اصلاح قانون آماده کنند و به نمایندگان ارائه بدهند، چرا که در این صورت قانون شکلی تخصصی‌تر و کامل‌تر پیدا می‌کند.

نماینده قزوین عنوان کرد: وکلا باید به این اصلاح قانون استقبال نشان بدهند، چرا که ما تمایل داریم به نحوی عمل شود که عمدۀ پرونده‌ها دارای وکیل باشد و اگر مقاومتی هست و اگر کسانی با اصلاح قانون مخالفت می‌کنند، نشان می‌دهد که مسائلی یا رانتی وجود دارد.

سیاهکلی در پایان افزود: اینکه قانون هرچند سالی بازنگری شود که اشکالی ایجاد نمی‌کند، به هر صورت شرایط تغییر کرده، تکنولوژی های جدید آمده، وقایع جدید اتفاق افتاده، مسائل تغییر کرده، حکمرانی ها تغییر کرده و قوانین هم نیاز به تغییر دارند.

انتهای پیام/م/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول