اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

کرونای دموکراتیک/ فقیر و غنی در عصر کرونا

با شیوع ویروس کرونا شایعه‌ای مبنی بر اینکه کودکان کرونا نمی‌گیرند پخش شد این در حالی است که به گفته کادر درمان مراکز آموزشی درمانی کودکان، از همان روزهای اول بودند کودکانی که درگیر این ویروس شدند.

کرونای دموکراتیک/ فقیر و غنی در عصر کرونا

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: گفت‌و‌گوی زن میانسالی که مدام سرفه می‌کرد با کودک حدودا ۶ ساله‌اش جلوی آبمیوه فروشی توجهم را جلب می‌کند: «مامان تشنمه، پسرم الان می‌رسیم خونه آب میخوری!»

جلوتر رفتم و به بهانه‌ای آدرس منزلشان را گرفتم، فردای آن روز پرسان پرسان به یکی از محلات حاشیه‌نشین رسیدم، محله‌ای که برای مردمانش دنیای با کرونا و بدون کرونا هیچ فرقی ندارد! اینجا صحبت از فاصله گذاری اجتماعی چیزی در حد یک شوخی است.

بیش از صد پله را بالا رفتم و در نهایت به خانه‌ای با درب زنگ زده رسیدم، همان مادر میانسال با چین و چروک‌های فراوان در صورت و قد خمیده درب را به رویم گشود و با مهربانی به داخل دعوتم کرد.

خانه به قدری کوچک است که خبری از یخچال و تلویزیون نیست، تنها لوازم کوچک آشپزی و چند بالشت و پتوی خواب کل فضای خانه را اشغال کرده‌اند. خانه‌ای در بالاترین نقطه حاشیه‌نشین شهر که سقف چوبی‌اش هر لحظه با بارش باران ممکن است بر سرشان آوار شود.

روزهای کرونایی یک زن زباله‌گرد تبریزی

وقتی از نحوه گذران زندگی‌اش می‌پرسم، می‌گوید: «زباله‌گردی می‌کنم و از طریق فروش آنها خرج زندگی و فرزندانم را در می‌آورم و بخاطر همین به کرونا مبتلا شدم».

آنطور که راضیه خانم تعریف می‌کند او با علائم سرماخوردگی شدید در طرح غربالگری مشکوک به کرونا شناسایی و پس از انجام آزمایش تستش مثبت می‌شود، مسوولان خانه بهداشت آن منطقه می‌گویند باید قرنطینه خانگی شده و در اتاق جداگانه‌ای از فرزندان نگهداری شود.

صدای رقص فقر در کوچه پس کوچه‌های نمور

پزشکان توصیه کرده بودند تا غذاهای مقوی، سوپ و مایعات زیاد استفاده کند، اما غافل از اینکه آنها به نان شبشان هم محتاج بودند و هر روز ِ خود را با صدای رقص فقر شروع می‌کنند.

پارچ آب هویج استرلیزه شده را روی کابینت رنگ و رو رفته با پایه لق می‌گذارم و از آنها می‌خواهم تا حتما از این آب هویج‌ها بخورند.

ذوق پسرک ۶ ساله که تشنگی او مقابل آبمیوه فروشی مرا به اینجا کشاند دیدنی است، او هر از گاهی پیشانی مادرش را می‌بوسید و به گمان خود با آن تفنگ پلاستیکی‌اش توانسته بود کرونای مادرش را بکشد.

حالا مادر مبتلا به کرونا با مراقبت و نگهداری خواهرش بهبود یافته و از خدا می خواهد کمی جان بگیرد و دوباره کارش را با قاری زباله گردی شروع کند.

از آن خانه بیرون آمده و دوباره پله‌های کم عرض و سنگی آن کوچه را بالا می‌روم و به سراغ خانه دیگری می‌روم که نامشان روی لیست غربال‌شده‌های خانه بهداشت نوشته شده است.

وقتی کربلایی را با لباس فضایی بردند

«چند نفر با لباس فضایی آمدند و کربلایی را با خودشان بردند!». این را یکی از اهالی محل می‌گوید.

درب خانه‌ کربلایی را زده و منتظر می‌شوم تا کسی بیاید، پیرزنی با لباس گُلدار بلند و خاکستری که موهای حنایی رنگش از زیر روسری نمایان است درب را باز می‌کند، گوشه چارقدش را جلوی دهانش گرفته و می‌گوید: «دخترم بیا داخل، درسته که ماکس(ماسک) ندارم ولی با این روش رعایت می‌کنم».

شیشه‌های پُر از آب هویج را به او می‌دهم و می‌خواهم تا حتما آنها را بخورد. از همسرش می‌پرسم که می‌گوید: «چند هفته پیش نفس کربلایی می‌گرفت و ترسیدیم که شاید قلبش باشد، از همسایه خواستم تا به اورژانس زنگ بزند، خودم که سوادی ندارم، اورژانس با لباس‌های مخصوص آمد و من و کربلایی را با خودشان به بیمارستان بردند، من یک هفته ماندم ولی کربلایی الان ۲۰ روزی هست که در بیمارستان است».

زهرا خانم ادامه می‌دهد: «حال من خوب است ولی نباید بیرون بروم و البته فاصله‌ام را با همه حفظ می کنم ولی هر روز خانه را آب و جارو می کشم تا کربلایی بیاید و دلش باز شود، بدبخت یک روز خوش ندید و الان هم کرونا گرفت؛ نمی‌دانم از چه کسی و کجا گرفت».

به گفته اهالی محله، تقریبا نصف بیشتر آن کوچه طولانی حداقل یک مبتلا به کرونا در خانه دارند که در این میان کودکان زیادی هم درگیر این بیماری شده‌اند.

کاش کرونا بگیریم ولی خرج زن و بچه‌مان را بدهیم

احمد ۳۷ سال دارد و ساکن همین محله است‌. او که با دستفروشی کسب روزی می‌کند، می‌گوید: روزهای کرونایی و غیر کرونایی برای ما هیچ فرقی ندارد زیرا باید خرج خانه‌مان را در هر شرایطی در بیاوریم، فقط این کرونا یک بدبختی دیگر روی بدبختی‌های قبلی ما افزوده است وگرنه همه‌مان حاضریم تا کرونا بگیریم ولی لااقل خرج زندگی را در بیاوریم.

«ما فاصله‌گذاری اجتماعی‌مان را خیلی وقت هست که با اعیان‌ها نگه داشته‌ایم و اگر کرونا آمده، برای ما هیچ فرقی ندارد، قبل از آمدنش از گرسنگی و نداری می‌‌مردیم؛ حالا اگر کرونا بگیریم؛ از بی‌پولی می‌میریم!». اینها را جوان لاغر اندامی می‌گوید.

حریرچی، معاون وزارت بهداشت معتقد است که ویروس کرونا دموکراتیک است و فرقی بین فقیر و غنی یا دولتی و شهروند معمولی قائل نمی‌شود.

اگرچه کرونا فقیر و غنی نمی‌شناسد، اما واقعیت این است که فقرا بیش‌تر از اغنیا در معرض ابتلا به کرونا هستند، چرا که به دلیل تراکم بالای جمعیت، برخورداری از حداقل‌های امکانات رفاهی و بهداشتی، سیستم ایمنی ضعیف‌ به دلیل نوع تغذیه، اشتغال در شغل های کاذبی چون دستفروشی و زباله گردی، این مناطق بیشتر از سایر محلات مستعد شیوع کرونا هستند.

از سوی دیگر با تعطیلی مدارس حضور کودکان کار در کوچه پس کوچه‌های این محلات و چهارراه‌ها پررنگ‌تر شده است.

جامعه شناسان معتقدند ترس از کرونا در طبقه‌های متوسط و بالای جامعه بیشتر از طبقه‌های پائین جامعه است. با این حال کرونا همه اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده و توانسته حتی سیاستمداران را هم به کام مرگ بکشاند.

شایعه کودکان کرونا نمی‌گیرند با خطر جان کودکان تمام شد

در اولین روزهای شیوع کرونا شایعات زیادی از جمله اینکه کودکان از این بیماری مصون هستند، منتشر شد، موضوعی که حالا خلاف آن ثابت شده و کودکان و حتی نوزادان هم به کرونا مبتلا شده‌اند.

روایتی از مبتلایان پولدار به کرونا در شهر تبریز

آریا کودک ۸ ساله‌ای است که به علت کرونا در بیمارستان بستری شده، مادر آریا که یک مهندس است، می‌گوید: یک لحظه هم فکر نمی‌کردم که پسر خردسالم درگیر این ویروس منحوس شود.

او ادامه می‌دهد: خودمان هم نمی‌دانیم که چگونه و به چه نحوی درگیر این بیماری شده‌ایم ولی به نظرم از تولدی است که برای خواهر زاده‌مان در یک کافه گرفتیم، زیرا اکثر حاضرین در آن مراسم به کوئید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

از حال آریا می‌پرسم که می‌گوید: ما فقط یک بچه داریم و همه شرایط و رفاه را برای او فراهم کردیم و چه آرزوها و نقشه‌هایی برای آریا داشتیم، الان فقط می‌خواهم که بچه‌ام سالم باشد، فقط همین.

یک دورهمی دو ساعته منجر به ۲۲ روز دستگاه ونیتلاتور

امیرعلی، دیگر کودک ۱۲ ساله‌ای است که بنابه گفته‌های پدر و مادرش در یک دورهمی خانوادگی دچار این بیماری شده‌اند.

 مادر امیرعلی در این خصوص می‌گوید: ما دو فرزند داریم که امیرعلی فرزند بزرگمان هست؛ اسفند، فروردین و اردیبهشت را در قرنطینه بودیم و همه نکات بهداشتی را رعایت می‌کردیم و تنها جایی که در خرداد رفتیم، یک دورهمی نسبتا بزرگ خانوادگی بود که البته تست کرونای همسرم و امیرعلی مثبت شد ولی من و پسر کوچکم منفی شدیم که متاسفانه سیستم ایمنی امیرعلی به قدری قوی نبود که بتواند به راحتی از این بیماری عبور کند.

او خطاب به همه مادران و پدران می‌گوید: من یک مادر زجر کشیده‌ای هستم که هر روز آب شدن بچه‌ام را می بینم، مادری که حتی اجازه نزدیک شدن به پسرم را هم ندارم و پرستاران و کادر پزشکی برایش مادری می کنند و حتی یکی از کادر درمان که خستگی از سر و کولش می‌بارید به من گفت که چرانسبت به فرزندت بی‌مسوولیت بودی و حالا به خودت  اینقدر فشار وارد می‌کنی؟ ناراحت شدم ولی راست می‌گوید، زیرا ما برای خوشی دو ساعته با جان بچه‌هایمان بازی کردیم.

او ادامه می‌دهد: کرونا با هیچ‌کسی شوخی ندارد و من به عنوان یک مادر زجر و دردی که فرزندم می‌کشید را دیده و کاری از دستم برنمی‌آمد.

سفر دو روزه امیرعلی را برای همیشه از ما گرفت

با مادر نیمای ۹ ساله صحبت می‌کنم که یک سفر پسرش را برای همیشه از او گرفت؛ او می‌گوید: پدر و مادرم در تهران زندگی می‌کنند و قرار بود تا عید نوروز در کنار آنها باشیم ولی محدودیت و قرنطینه خانگی منجر شد تا این سفر را به بعد رمضان محول کنیم ولی همچنان کرونا قصد رفتن نداشت و از یک طرف هم شایعه کردند که ویروس ضعیف شده است از این‌رو ما هم به تهران سفر کردیم، همه موارد بهداشتی را رعایت کردیم و نمی‌دانم چه شد که این ویروس منحوس بر جان خانواده‌ام افتاد و تک پسرم را از من گرفت.

مادر نیما که اشک‌هایش بند نمی‌آید، ادامه می‌دهد: نیما در کودکی یک تشنجی کرده بود و دارو مصرف می‌کرد و با ورود ویروس به بدنش دیگر توان مقابله نداشت و خیلی سریع پسر نحیف و خردسالم را از من گرفت.

شایعه کودکان کرونا نمی‌گیرند چگونه پخش شد؟

اسانلو، سوپروایزر بالینی بیمارستان کودکان تبریز به خبرنگار فارس می‌گوید: منشاء اصلی ویروس کرونا در کشور چین بود که هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای کودکان گزارش نشده بود از این‌رو شایعه عدم ابتلای کودکان به کوئید ۱۹ پخش شد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه اکثر کودکان شمالغرب را به این مرکز کودکان می‌آورند از این‌رو هر روز شاهد تست‌های مثبت کرونا در کودکان با علائم شدید و گاها بدون علائم هستیم.

اختصاص بخش جداگانه برای کرونا در بیمارستان کودکان تبریز

اسانلو با اشاره بر اینکه از اسفند سال گذشته کودکان مبتلا به کرونا را در این مرکز بستری کردیم، می‌افزاید: قبلا بخش آی سیو را برای کودکان مبتلا به کرونا اختصاص داده بودیم ولی الان یک محل دیگر که ورودی آن نیز از سایر بخش‌ها مجزاست را اختصاص دادیم.

او ادامه می‌دهد: ما در این مرکز کودکان زیادی داریم که نقص ایمنی بدن داشته و درحال شیمی درمانی هستند که اینها بیشتر در معرض خطر هستند که متاسفانه از بین آنها هم مواردی به کرونا مبتلا شده‌اند.

کارشناس درمان بیمارستان کودکان تبریز توضیح می‌دهد: البته کودکانی نیز وجود دارد که هیچ سابقه بیماری و پیش‌زمینه‌ای نداشته و علائم کرونا هم ندارند و فقط با تست متوجه کوئید ۱۹ آنها شده‌ایم.

او اضافه می‌کند: تمام کودکان زیر ۱۴ سال که نیاز به مراقبت ویژه دارند به این مرکز منتقل می‌شوند ولی با توجه به شیوع گسترده ویروس و افزایش تعداد مبتلایان مقرر شد تا هر مرکز، بیماران خود را در مرکز خود نگه دارد ولی شهرستان‌ها تمامی کودکان مشکوک به کرونا را به این مرکز منتقل می‌کند.

دلایل اصلی ابتلای کودکان به کرونا در تبریز

اسانلو به برگزاری تولد، سفر، مراسمات ترحیم و عروسی و دید و بازدید و بازی کودکان در کوچه با دوستان و شهربازی‌ها  را علت اصلی ابتلای خانواده‌ها و کودکان به کرونا برشمرده و ادامه می‌دهد: راه اصلی انتقال کرونا تجمع و دورهمی‌های فامیلی است که متاسفانه خیلی سهل‌انکاری می‌شود و با یک جمله که من کرونا ندارم و فلانی هم ندارد، خود را توجیه می‌کنند.

او می‌افزاید: کرونا یک ویروس جهش یافته‌ای است که در بدن همه متفاوت عمل می‌کند و شاید در بدن من هیچ علائمی نداشته باشد ولی در بدن یک فرد دیگر شدیدترین و وخیم‌ترین حالت را نشان دهد.

سوپروایزر مرکز آموزش و درمانی کودکان تبریز با تاکید بر اینکه کرونا فقیر و غنی نمی‌شناسد، ادامه می‌دهد: ما بیمار کودکی داریم که در رفاه و آسایش بوده و کودکی هم داریم که حتی پدر و مادرش به نان شب محتاج هستند، مردم کرونا را جدی بگیرند و به فکر مدافعان سلامت هم باشند زیرا من از افراد زیادی شنیده‌ام که ادعا دارند که کرونا نیست و دروغ می‌گوییم.

گلایه از مادری که سفر به شمال در عید نوروز را زرنگی می‌دانست

او ادامه می‌دهد: اخیرا از یک نفر شنیدم که قصد سفر به شمال برای تفریح داشت و حتی از زرنگی خودشان هم تعریف می‌کرد که با وجود بستن راه‌ها و محدودیت‌‌ها توانسته بودند در عید نوروز به شمال بروند و باز هم قصد سفر داشتند.

اسانلو یادآور می‌شود: مراجعه‌کنندگان به مرکز با علائم مختلفی آمدند و حتی در برخی اصلا حدس نمی‌زدیم که کرونا داشته باشند ولی نتیجه تست‌شان مثبت اعلام شد.

چیزی به نام کاهش ابتلایان به کرونا نداریم
او تاکید می‌کند: متاسفانه آمار مبتلایان رو به افزایش است و اصلا موضوعی به نام کاهش نداریم که در این میان کودکان مبتلا هم یک آمار چشمگیری دارند و حتی در بین کودکان مبتلا به سرطان که سیستم ایمنی بدنشان به خاطر شیمی درمانی بسیار ضعیف است هم مبتلا به کرونا داریم.

اسانلو در پایان صحبت‌‌های خود می‌گوید: کودکان ضعیف و آسیب‌پذیر هستند و اصلا با منطق جور در نمی‌آید که آنها را مصون از این ویروس دانست پس از خانواده‌ها درخواست داریم حدالامکان از خانه بیرون نیایند، دورهمی و مراسمات نروند و دست و صورت کودکان را مرتب شستشو کرده و اگر خوراکی هم می‌خرند حتما بسته‌بندی آن را ضدعفونی کنند.

*در این گزارش جهت رعایت شان مردمی، از انتشار عکس افراد و کودکان مبتلا به کرونا و متصل به دستگاه ونتیلاتور خودداری شده است*

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول