اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

معضل تخلفات ساخت‌وساز شهری؛ پدیده‌ای آسیب‌زا در حاشیه شیراز

معضل تخلفات ساخت‌وساز شهری که به نظر می‌رسد به علت نبود نظارت کافی در ساخت‌وسازهای شهری و افزایش هزینه‌های زندگی هرروز نسبت به قبل بیشتر شده و پیامدهای ناشی ازآن‌رو به افزایش است، بیشتر در حاشیه شهر شیراز مشاهده می‌شود.

معضل تخلفات ساخت‌وساز شهری؛ پدیده‌ای آسیب‌زا در حاشیه شیراز

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس/ شیراز| شاید شما هم مشاهده کرده باشید که در همسایگی‌تان یک‌شبه یک واحد آپارتمان بدون مجوز ساخته می‌شود و یا یک اتاق از یک‌منزل مسکونی به واحدی تجاری بدل می‌شود!

همگام با رشد روزافزون جمعیت و توسعه شهرنشینی، مردم با مشکلاتی ازجمله کمبود مسکن و سایر خدمات رفاهی روبه‌رو شدند که همین امر خود به‌نوعی عامل افزایش تخلفات ساختمانی در شهرها شده است.

این معضل که به نظر می‌رسد به علت نبود نظارت کافی در ساخت‌وسازهای شهری و همچنین افزایش هزینه‌های زندگی هرروز نسبت به قبل بیشتر شده و پیامدهای ناشی ازآن‌رو به افزایش است، بیشتر در حاشیه شهرها  به ویژه شیراز مشاهده می‌شود و افراد همواره به دنبال راهی میانبر و کم‌هزینه‌تر برای رسیدن به خواسته‌هایشان هستند.

بیشتر تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهرها به‌ویژه شیراز مربوط به تخلفات ارتفاعی و احداثی، تخلفات پروانه ساخت، ساخت‌وساز بدون پروانه در حاشیه شهر و تخلفات مربوط به کاربری‌های تجاری است

بیشتر تخلفات ساختمانی صورت گرفته در شهرها به‌ویژه شیراز مربوط به تخلفات ارتفاعی و احداثی، تخلفات پروانه ساخت، ساخت‌وساز بدون پروانه در حاشیه شهر و تخلفات مربوط به کاربری‌های تجاری است.

 به‌طورکلی می‌توان گفت علت بروز تخلفات ساختمانی، نقص در قوانین ساخت‌وساز شهری و عدم نظارت درست بر آن و ضعف دستگاه‌های اجرایی مربوطه در مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز است.

تخلفات ساختمانی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی دارد

تخلفات ساختمانی پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی دارد و یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهایی که براثر تخلفات ساختمانی با آن مواجه هستیم، افزایش آسیب‌پذیری شهر در برابر زلزله و بلایای طبیعی است.

برنامه‌ریزی و عزم ملی در سطوح بالادستی و توجه به آن، التزام و نظارت بیشتر بر اجرای قوانین در جامعه و آگاه‌سازی و ارتقای دانش و فرهنگ عمومی از راهکارهای مشخص برای کاهش و یا جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در کشور است.

بازنگری قانون ماده ۱۰۰

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز در این راستا از بازنگری قانون ماده ۱۰۰ خبر می‌دهد.  

نوذر امامی در این‌باره ر پاسخ به خبرنگار فارس بیان داشت: همه ساخت‌وسازهای شهری در شیراز بر اساس طرح جامع تفضیلی، با نظارت کارشناسان و با کسب پروانه انجام می‌شوند؛ اما بااین‌وجود تخلفاتی نیز صورت می‌گیرد که بیشتر مربوط به حاشیه شهر شیراز است.

وی بااشاره به اینکه متخلفان طبق قانون ماده ۱۰۰ مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند، گفت: طرح تفضیلی هر ۱۰ سال یک‌بار بازنگری می‌شود و اکنون نیز در صحن شورای شهر در حال اصلاح است تا نقاط قوت آن تقویت و نقاط ضعف نیز برطرف شود.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز بااشاره به اینکه بیشتر تخلفات مشاهده‌شده مربوط به حاشیه شهر شیراز است، بیان داشت: محدوده پایین‌شهر شیراز ۲۰ هزار هکتار است درحالی‌که حریم شهر شیراز بیش از ۸۵ هزار هکتار بوده و در این مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی بسیاری شکل‌گرفته و ساخت‌وسازهای زیادی بدون مجوز صورت گرفته است که شهرداری بر اساس ماده صد قانون پیگیری آن‌ها را بر عهده دارد.

امامی در این راستا ضمن تأکید بر وجود نظارت و مدیریت کافی در ساخت‌وسازهای شهری به بحث تخلف در واحدهای تجاری نیز اشاره کرد و افزود: واحدهای تجاری نیز با کسب پروانه و رعایت شرایط و ضوابط می‌توانند ساخت‌وساز داشته باشند و در غیر این صورت مورد پیگیری قانون قرار می‌گیرد و حتی ممکن است کار به تخریب و قلع‌وقمع هم برسد.

مشکل اصلی ساختمان‌سازی مرحله اجرا‌ است

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان فارس نیز از نظارت ۲۴ دفتر نمایندگی در استان جهت نظارت بر کم و کیف ساختمان‌سازی یادکرد.

سیف‌زاده به تائید صلاحیت ناظران، مهندسان، معماران و طراحان در فرآیند ساختمان‌سازی تأکید کرد و اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد در بخش‌های مختلف یک پروژه از آغاز تا انتها توسط معاونت مهندسی بررسی و انتخاب می‌شود و سپس موارد مختلفی چون انجام محاسبات مقاومت در برابر زلزله نیز صورت می‌گیرد.

وی مشکل اصلی را مسئله اجرا عنوان کرد و گفت: بر اساس مقررات ملی ساختمان مجریان ذیصلاح باید اقدام به ساخت‌وساز کنند، اما در حال حاضر شاهد ساخت‌وساز توسط افراد مختلف که بعضاً توانایی این کار را ندارند، هستیم.

سیف‌زاده ضمن تأکید بر این امر که استان فارس بر روی گسل قرار دارد، گفت: توجه به این مورد بسیار اهمیت دارد و نظارت بر اجرا باید بر این امر معطوف شود تا ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند حداقل در برابر زلزله مقاومت کافی را داشته باشند.

وی افزود: شهرداری شیراز اقدامی که ما باید در این زمینه انجام دهیم را به ما ارجاع نداده است و پس از پیگیری‌های لازم قرار است از امسال این اتفاق اجرایی شود؛ لذا از این ‌پس نظارت‌ها جدی‌تر و دقیق‌تر صورت خواهد گرفت.

مردم اگر خانه‌ای را می‌سازند برای رفاه و آرامش خود و خانواده‌شان است، لذا می‌طلبد که نکات لازم و مقررات در ساخت‌وسازها را رعایت کنند تا در پی یک زمین‌لرزه کوچک ساختمان بر سرشان فرونریزد؛ پس این امر نیاز به یک فرهنگ‌سازی دوجانبه دارد

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان فارس همچنین از دیگر سو نقش مردم را در مقاوم‌سازی ساختمان مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم اگر خانه‌ای را می‌سازند برای رفاه و آرامش خود و خانواده‌شان است، لذا می‌طلبد که نکات لازم و مقررات در ساخت‌وسازها را رعایت کنند تا در پی یک زمین‌لرزه کوچک ساختمان بر سرشان فرونریزد؛ پس این امر نیاز به یک فرهنگ‌سازی دوجانبه دارد.

وی ادامه داد: افراد بسازبفروش آگاه باشند و ضوابط ملی مقررات ساختمان را رعایت کنند، مردم هم نسبت به این مسئله مطالبه گر باشند تا کمتر شاهد تخریب ساختمان‌ها و اتفاقات ناگوار پس‌ازآن باشیم.

نظارت بر اجرای صحیح عملیات ساخت‌وساز در شیراز 

مدیرکل دفتر نظارت بر ساختمان شهرداری شیراز نیز از نظارت بر اجرای صحیح عملیات ساخت‌وساز در شیراز خبر داد.

نوبخت ضمن تأکید بر لزوم تهیه پروانه ساخت برای کلیه واحدهای مسکونی، گفت: ۹۹ درصد پلاک‌های دارای مجوز از مقاومت لازم برخوردار هستند.


وی بااشاره به وجود تخلف در نقاط حاشیه‌ای شهر گفت: روستاهای الحاقی به شهر شیراز همچون قصرقمشه، جوادیه، دست خضر و ... که قبلاً جزء محدوده شهری نبودند نظارت کافی برساخت در آن نقاط صورت نگرفته است.

وی افزود: این نقاط قبلاً روستا بوده و اکنون به شهر ملحق شده‌اند و از خدمات شهری استفاده می‌کنند، لذا در این مناطق پلاک‌های خارج از عرف بدون مجوز و به‌صورت غیررسمی ساخته‌شده که مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند و از مقاومت کافی نیز برخوردار نیستند.

نوبخت بااشاره به اینکه در هر ۱۱ منطقه شهرداری اکیپ مقابله با تخلفات وجود دارد از نظارت شبانه‌روزی این اکیپ‌ها و ارجاع پرونده‌های تخلف به کمیسیون ماده 100 خبر داد.

وی افزود: بر این اساس این واحدها تحت مرمت و مقاوم‌سازی قرارگرفته تا از نقطه بحرانی فاصله گیرند.

تشکیل جلسه تیم ممیزی در مورد پلاک‌های فاقد شناسنامه

همچنین  تیم ممیزی در مورد پلاک‌های فاقد شناسنامه نیز در مناطق تشکیل جلسه داده و اقدامات لازم را برای ثبت اطلاعات انجام می‌دهد.

 مدیرکل نظارت بر ساختمان‌سازی شهرداری در ادامه از بروز تخلفات آگاهانه و زد و بندهایی در مورد برخی ساخت و سازها نیز خبر داد و گفت: به‌طور مثال سفره‌خانه‌های سنتی در باغ‌ها هیچ‌یک مجوز ندارند و متأسفانه از راه‌های که می‌دانند قانون را دور می‌زنند

مدیرکل نظارت بر ساختمان‌سازی شهرداری در ادامه از بروز تخلفات آگاهانه و زد و بندهایی در مورد برخی ساخت و سازها نیز خبر داد و گفت: به‌طور مثال سفره‌خانه‌های سنتی در باغ‌ها هیچ‌یک مجوز ندارند و متأسفانه از راه‌های که می‌دانند قانون را دور می‌زنند، لذا شهرداری در حال انجام پایشی جهت مدیریت ساخت‌وساز است تا با شناسایی متخلفان، ساختمان‌های بدون مجوز، غیررسمی و یا بدون شناسنامه درنهایت به هدف خود در شناسایی متخلفان و الزام آنان به پرداخت حق‌وحقوق شهرداری برسد.

بنابراین گزارش، زلزله و آتش‌سوزی از عوامل مهم در تخریب ساختمان و در ادامه خسارات جانی، مالی و اقتصادی و اجتماعی هستند لذا ضرورت دارد که مردم در کنار مسئولان نکات مهم در رعایت مقررات و ضابطه‌های ساخت‌وساز را رعایت کنند تا کمتر شاهد تخریب ساختمان‌ها در پی زلزله‌هایی با ریشترهای پایین به‌ویژه در نقاط حاشیه‌ای شهر باشیم.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول