اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

جاده پُرخرج درمان ناباروری/ فاصله 100 میلیون تومانی زوج نابارور برای شنیدن صدای نوزاد

هزینه درمان ناباروری در کشور بسیار سنگین و طاقت‌فرساست و 15 درصد زوج‌های جوان کشور با هزینه‌های 100 میلیون تومانی درمان ناباروری مواجه می‌شوند که در این زمینه بیمه‌ها هنوز برای پوشش قرار دادن هزینه‌های ناباروری ورود نکردند و این مسئله بار سنگینی بر دوش خانواده‌ها می‌گذارد.

جاده پُرخرج درمان ناباروری/ فاصله 100 میلیون تومانی زوج نابارور برای شنیدن صدای نوزاد

خبرگزاری فارس مازندران ـ جاوید عباسی| زوج‌های جوان سرخوش از آغاز زندگی مشترک خوشبخت به نظر می‌رسند و همه تلاش خویش را برای حفظ شرایط موجود انجام می‌دهند، برای شاد بودن سه رکن لذت، رضایت و مفید بودن لازم است که مادر شدن؛ این سه رکن را به خانم‌ها ارزانی می‌دهد.

به همین دلیل خانم‌ها بیشتر طالب فرزنددار شدن هستند و در صورت تشخیص ناباروری همه تلاش خویش را برای فرزنددار شدن انجام می‌دهند، اگرچه انگشت اتهام به بارداری ناموفق متوجه خانم‌ها است اما محققان   معتقد هستند بروز ناباروری در بین خانم‌ها و آقایان یکسان است.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زوج‌های جوان برای بچه‌دار شدن باید روش‌های ثانوی بارداری را پیگیری کنند که در این گزارش به بخش کوتاهی از مشکلات و چالش‌های که زوج‌های جوان نابارور با آن مواجه هستند اشاره می‌کنیم.

 

روش درمانی یک موضوع مهم است و مهم‌تر از آن هزینه‌های بسیار هنگفت درمان ناباروری است که ارقام متقاوتی از جانب خانواده‌ها و فعالان مراکز درمانی به گوش می‌رسد، میزان هزینه‌ها با توجه به افزایش سن افزایش می‌یابد.

در ارتباط با میزان هزینه‌های درمانی ارقام متفاوتی وجود دارد، در مصاحبه با چند تن از خانواده‌ها خبر از هزینه‌های بسیار بالا برای فرزندآوری به روش ثانویه درمانی صحبت به میان آوردند.

 

هزینه ۷۰ میلیونی برای سه بار IVF

رقم ۷۰ میلیون تومانی برای سه بار IVF موضوعی است که یک خانواده مازندرانی درباره آن صحبت به میان آوردند؛ زوجی که آماده مصاحبه شدند اما تمایل به معرفی خود در این گزارش ندارند...

این زوج جوانی که برای سومین‌بار اقدام به IVF کردند و همسرش بیست‌ویکمین هفته بارداری را در حال حاضر تجربه می‌کند اما دلشوره هزینه‌های درمانی روزهای باقی مانده تا زمان تولد طعم بچه‌دار شدن را برایش گَس کرده است.

پای صحبت این زوج جوان نشستیم اما به شرطی اینکه نامی از او نبریم، با همه این وجود حاضر است تجربیاتش را به هر زوج جوانی که قرار است از این طریق بچه‌دار شوند در اختیار بگذارد.

پیگیری‌های درمانی‌اش را در بخش خصوصی انجام داده و معتقد است که هر زوج جوانی که مشکل باروی دارند در شرایط اقتصادی الان بخواهد اقدام به IVF کند باید دست‌کم باید۵۰ میلیون تومان برای این کار در نظر داشته باشند.

پیگیری‌های درمانی‌اش را در بخش خصوصی انجام داده و معتقد است که هر زوج جوانی که مشکل باروی دارند در شرایط اقتصادی الان بخواهد اقدام به IVF کند باید دست‌کم باید۵۰ میلیون تومان برای این کار در نظر داشته باشند.

می‌گفت هزینه درمانی در بخش دولتی که بنده خیلی پیگر بودم و برای مرحله اول انجام داده‌ام طی یک‌سال گذشته هشت میلیون تومان بوده است.

با اعلام هزینه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سرکلاژ در بخش خصوصی به صحبت‌هایش ادامه داد و گفت: برای خرید نخ مجبور شدم که ۷۵۰ هزار تومان به پزشک پرداخت کنم، برای فریز جنین به مدت یک‌ماه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کردند و به صورت میانگین ماهانه حدود یک‌میلیون تومان هزینه دارو باید پرداخت کنم.

برای خرید نخ مجبور شدم که ۷۵۰ هزار تومان به پزشک پرداخت کنم، برای فریز جنین به مدت یک‌ماه حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت کردند و به صورت میانگین ماهانه حدود یک‌میلیون تومان هزینه دارو باید پرداخت کنم.

 

مراکز درمانی دولتی در استان برخی اقدامات درمانی ناباروی را در اختیار ندارند به همین دلیل افراد مجبور هستند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند که هزینه‌های درمانی این حوزه بسیار گران است.

این خانواده معتقد هستند که بخش خصوصی برای تجهیز امکانات از دولتی‌ها جلو زدند و توانستند جایگاه خودشان را در بین افراد تثبیت کنند.

 

با خانم دکتر طاهره نظری عضو سابق هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل که حدود سه دهه مشغول فعالیت درمانی در رشته زنان و زایمان و ناباروی است گفت‌وگوی انجام دادیم.

سوالم را با علت ناباروری در مازندران آغاز کردیم که پاسخ دریافت کردیم، فعال بودن زمینه عفونت در مازندران یکی از دلایل اصلی است، وقتی عفونت بیشتر باشد میزان ناباروری بیشتر از سایر نقاط کشور است، اما به صورت کلی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌ها از نظر آمار جهانی نابارور بوده که ۵۰ درصد از این ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه آماری را مردها تشکیل می‌دهند.

در مازندران تعداد درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها ناباروی افزایش پیدا کرده به همین دلیل دسترسی مردم بیشتر شده و زمینه پیگیری برای درمان تخصصی وجود دارد.

درباره تاثیر تاخیر در اقدام برای فرزندآوری نیز می‌گوید؛ قبل از سن ۳۰ سال میزان باروری بسیار بالا است اما بعد از ۳۰ سال میزان تا حدودی کاهش پیدا کرده و بعد از ۳۵ سال حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و بهترین زمان برای فرزندآوری در خانم‌ها قبل از سن ۳۰ سالگی بوده و در مردها تا حدودی شرایط متفاوت‌تر است؛ ازدواج‌ها دیر هنگام تا حدود زیادی در فرزندآوری تاثیر دارد.

در حال زمزمه کردن طرح سوال بعدی بودم که خانم دکتر نظری تاکید کرد ترجیحا خانم‌ها زیر سن ۳۰ سال برای فرزندآوری اقدام کنند و با توجه به درگیری برخی از خانم‌ها به تحصیل توصیه می‌کنیم که حداقل زیر ۳۵ سال برای فرزندآوری اقدام شود.

 

وی درباره علت نابارور شدن افرادی که از نظر سلامت جسمانی مشکلی برای فرزندآوری ندارند اما بچه دار نمی‌شوند؛ نیز گفت: به این افراد نازای بدون علت اعلام می‌کنند، به صورت کلی اگر یک سال خانم و آقایی روش جلوگیری  نداشته باشند و باردار نشوند به اصطلاح زوج نابارو تلقی می‌شوند.

در زوج نابارور باید علت‌ها مورد بررسی قرار گیرد، درمان این افراد بسیار مشکل‌تر است و باید روش‌ها متعددی برای بارداری اعمال شود.

برای خانم‌های که مشکل تخمک دارند خیلی راحت می‌توانیم با داروهای دسترس تخمک‌گذاری را تنظیم کنیم اما وقتی برای افرادی که با روش معمول امکان تشخیص وجود ندارد باید در مراحل درمانی حساس‌تر مسائل پیگیری شود.

درباره اینکه با توجه به پیشرفت‌های علم پزشکی نابارور مطلق هم داریم؟ این خانم دکتر می‌گوید؛ برخی موارد هستند که امکان بارداری برای آنها وجود ندارد مثلا خانمی که رحم ندارد می‌توانیم اعلام کنیم که از رحم اجاره‌ای استفاده کند یا به فردی که اسپرم ندارد از انتقال جنین در مواردی که قانون اجازه می‌دهد برای انتقال استفاده کنیم.

 

هزینه‌ها تابع شرایط افراد است

میزان هزینه سوالی بود که باید از خانم دکتر می‌پرسیدم و وی در این زمینه اعلام می‌کند؛ هزینه‌ها تابع شرایط افراد است، برای فردی که جوان هست، ممکن است با ۴ تا ۵ میلیون تومان بارداری انجام شود،البته این هزینه در بخش خصوصی است و میزان هزینه‌ها دولتی تا حدودی امکاناتی دارند و تعدادی را در سال با تخفیف ویژه انجام می‌دهند.

یک سیکل آی وی اف که حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه می‌برد درصد موفقیتش حدود ۳۰ درصد است و این موضوع برای آنها سنگین است؛ هزینه‌ها را به صورت کلی اعلام می‌کنیم که به اطلاع خانواده می‌رسانیم که حدود ۲ میلیون تومان هزینه بیمارستانی و مابقی هم هزینه‌های دارویی است.

درباره میزان اینکه این هزینه همان دستمزد پزشک را شامل می‌شود یا خیر نیز این گونه پاسخ داد؛ هزینه‌ها تابع شرایط سن و بستگی به میزان توانمندی افراد در درمان پذیری دارد، بحث من در این باره مربوط به خانم جوانی است که زیر ۳۵ سال است تاکید دارم که هزینه تابع شرایط سنی افراد است.

 

میزان هزینه‌های دارو برای افراد بالای ۳۵ سال بیشتر است، هزینه‌ها بیمارستانی برای آی وی اف در مراکز درمانی ممکن است تا ۳ میلیون باشد اما مهمترین بحث استفاده از دارو است که برای خانمی که روزانه پنج عدد دارو بخواهد دریافت کند روزی ۳۰۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

خانم دکتر نظری در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد افرادی که چندین بار اقدام به آی وی اف کنند و فرزنددار نشوند؟ می‌گوید: بله، امکان موفقیت در آی وی اف ۳۰ درصد است، تازه در شرایطی که تخمک خوب باشد و اسپرم جنین تشکیل بدهد و بعد از اینکه آی وی اف پاسخ نداد تا چهار بار قابل تکرار است، بعد اگر نشد گزینه‌های دیگری مطرح است.

از این پزشک درباره اینکه شما چه توصیه‌ای به مسؤولان بالادستی برای کمک به زوج‌های که پیگیر درمان ناباروی هستند، دارید؟ پرسیدم که وی ادامه داد: مردم بیشتر نیاز به آموزش دارند، با آگاهی دادن و اقدام به موقع امکان کاهش هزینه‌ها ناباروی وجود دارد، خانم‌ها باید اطلاعات لازم درباره شرایط جسمی خویش داشته باشند و اگر افراد بیماری‌های خاصی دارند که ممکن است در سن ۲۰ تا ۲۵ سالگی درباروری دچار مشکل شوند اقدامات لازم برای فریز کردن تخمک انجام دهند.

 

بیماری آندو متریوز ممکن است برای دختران جوانی که اصلا ازدواج نکرده ایجاد شود، اگر خانم‌ها اطلاع داشته باشند می‌توانند به مراکز مراجعه کنند که اگر اطلاعات کافی در این ارتباط داشته باشند برای فریز کردن تخمک اقدامات بعدی انجام می‌دهند.

تشخیص این بیماری با بررسی پزشکی امکان‌پذیر بوده غیر از این بحث فیبروم و کیست تخمدان از مواردی است که خانم‌ها باید در جریان بیماری قرار گیرند.

 

هزینه‌های خارج از آی وی اف ممکن است سنگین نباشد اما وقتی به مراحل گران که می‌رسد، دولت زمینه تامین هزینه‌های زوج‌های جوان را فراهم کند.

این موضوع در کشورهای پیشرفته عملیاتی شده است که برای حمایت شرایط سنی و بودجه‌ای تعیین کرده تا افراد فرزنددار شوند؛ در کشور ما هزینه‌های دارویی تا حدودی بیمه شدن و این موضوع کمک می‌کند اما واقعا کافی نیست در مراکز درمانی دولتی ظرفیتی برای تخفیف وجود دارد، اما واقعا پاسخگو نیست،بنده شاهد هستم که خانواده‌ها برای فرزندآوری اقدام به پرداخت هزینه‌های زیادی می‌کنند.

 

بیمه‌ها قراردادی با مراکز ناباروی ندارند

اقدس عبادی سرپرست اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره فعالیت مراکز درمان ناباروی در مازندران، اظهار کرد: دو مرکز خصوصی و یک مرکز دولتی برای درمان ناباروری فعالیت دارند و مرکز درمان بهشهر هم در حال ساخت است.

وی در ارتباط میزان موفقیت درمان‌های ناباروری در آی وی اف و آی یو آی را به ترتیب ۳۰ و ۱۷ درصد اعلام کرد و افزود: این موضوع در بخش دولتی و خصوصی یکسان است.

عبادی در ارتباط با شیوع کرونا و کارکرد این مراکز نیز افزود: دستورالعمل از وزاتخانه برای ما ارسال شده و مراکز دولتی را بر اساس چک لیست پایش می‌کنیم و بر اساس این چک لیست نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنیم.

وی در ارتباط با علت مراجعات زوج‌های نابارور در سایر مراکز درمانی کشور به غیر از مازندران، تصریح کرد: خدمات مراکز درمانی ما بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا است و این بستگی به سلیقه شخصی افراد دارد.

سرپرست اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره حمایت‌های سازمان‌ مثل بنیاد برکت، بیان کرد: این طرح همچنان ادامه داشته و خدمات به روز دریافت می‌کنند و این خدمات به مراجعه کنندگان بخش دولتی دریافت می‌شود.

 

وی در ارتباط با همکاری بیمه‌ها، بیان کرد: بیمه‌های پایه و بیمه تکمیلی قراردادی با مراکز ناباروی ندارند اما برخی از اقلام دارویی این بیماران را پوشش می‌دهند.

به گزارش فارس، شرایط سخت اقتصادی این روزها امان از خانواده‌های که به صورت طبیعی اقدام به فرزندآوری می‌کنند را بریده است چه برسد که این فرزند قرار است با هزینه‌های هنگفت درمانی به روش ثانویه پا به دنبا بگذارد و خانواده‌ها علاوه بر نگرانی از وضعیت جسمی کودک و مادر باید بخش زیادی از هم و غم خودشان را برای تامین هزینه‌های درمانی بگذارند.

تحمل نداشتن فرزند برای بسیار از همسران مانند کابوس است و گاهی منجر به پایان زندگی خانوادگی زوج‌های جوان می‌شود، اما هستند بسیار از خانواده‌های که پس از طی همه مراحل درمانی و عدم موفقیت در به دست آوردن پیگیر مسائل فرزند خواندگی می‌شوند که بروکراسی سنگین آن خود حدیث مفصل دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/ج/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول