اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

دستور نوبخت برای تخصیص اعتبارات طرح گرمسیری و اتصال ایلام به ریل

نماینده مردم ایلام در مجلس از دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه به زیر مجموعه دولت برای تخصیص اعتبارات طرح گرمسیری و اتصال ایلام به ریل خبر داد.

دستور نوبخت برای تخصیص اعتبارات طرح گرمسیری و اتصال ایلام به ریل

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در تشریح جزئیات دیدار خود با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که بسطامی دیگر نماینده ایلام و سلیمانی استاندار هم حضور داشتند اظهار داشت: در این نشست به اراضی ایلام به عنوان یکی از حاصلخیزترین زمین‌های کشور اشاره کردم و گفتم حدود ۱۸ ایستگاه پمپاژ در این استان وجود دارد که طبق برآوردها بین ۳۸۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان برای احیا و راه اندازی آنها لازم است که اگر این مهم اتفاق بیفتد انقلابی عظیم در حوزه کشاورزی استان اتفاق خواهد افتاد.

فلاحی افزود: با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم انتظار این است که به مناطق محرومی مانند ایلام توجه بیشتری شود.

** لزوم اعتبار ویژه‌ به مسیرهای منتهی به مرز مهران 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همچنین تصریح کرد: در دیدار با معاون رئیس جمهور اعلام کردم که استان ایلام به واسطه اینکه یکی از شاهراه‌های اصلی سفر زوار اربعین به کربلای معلی است بسیار مهم و استراتژیک است و به همین دلیل از رییس سازمان برنامه و بودجه خواستم اعتبار ویژه‌ای را به مسیرهای منتهی به مرز مهران اختصاص دهند.

 

فلاحی ادامه داد: مسئله مهم دیگر مطرح شده در این دیدار بحث ساماندهی آب شرب مورد نیاز مردم استان بود به عنوان مثال شهرستان ملکشاهی واقعا در بحث آب شرب با مضیقه روبرو است و چون این یک نیاز اساسی است اگر مورد توجه قرار نگیرد موجب نارضایتی مردم خواهد شد. 

نماینده مردم ایلام اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر بحث وضعیت نامناسب جاده‌ها و معابر شهری مثل آسفالت در برخی از شهرستان‌های استان است که نیاز مند تامین اعتبار است و نکته دیگر حمایت از زنان بد سرپرست و بی سرپرست استان است که این نیز نیازمند تامین اعتبار و نگاه ویژه است که می‌تواند در بلند مدت از آسیب‌های اجتماعی فراوانی جلوگیری کند.

فلاحی در خصوص ورزش استان نیز به این نکته اشاره کرد که مردم ایلام به لحاظ منطقه‌ای و ژنتیکی تمایل فراوانی به ورزش دارند بنابراین برای تامین اعتبار در این مورد باید نگاه ویژه باشد. برای میزبانی مسابقات بین‌المللی به هتل ۴ ستاره نیاز داریم بنابراین انتظار می‌رود در این راستا نیز توجهات اصلی به استان مبذول داشته شود. 

وی از رییس سازمان برنامه و بودجه به دلیل عنایت به مناطق محورم کشور تشکر کرد و افزود که درک می‌کنیم در حال حاضر دولت با فشارهای اقتصادی مواجه است اما می‌شود با عنایت و توجه ویژه اعتباراتی را به مردم این  استان که همواره دین خود را به انقلاب و نظام در همه عرصه‌ها همچون دفاع مقدس ادا کرده‌اند اختصاص داد.

فلاحی همچنین از دستور نوبخت برای تخصیص اعتبارات طرح گرمسیری و اتصال ایلام به ریل خبر داد و گفت: با موافقت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار شد که اعتبارات این طرح‌ها اختصاص پیدا کند. 

** چرا ایلامی‌ها در استخدام‌های نفت و گاز سهمی ندارند؟ 

نمایندگان ایلام در راستای بررسی مسائل حوزه انرژی استان با مدیران صنعت نفت جلسه گذاشتند. در این جلسه دهقانی مدیر عامل مهندسی توسعه نفت (متن ) صلواتی مدیرعامل مهندسی توسعه گاز حاتمی مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بازرگانی معاون پارلمانی مجلس و یاراحمدی مجری طرح میدان آذر حضور داشتند.

سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در این باره به فارس گفت: مطالبی که ما در این جلسه مطرح کردیم مطالبات مردم ایلام است، نه شعار بوده و نه ژست سیاسی است و همه ما در قبال مردم تعهد داریم.

 

وی افزود: متاسفانه در کشور روندی ایجاد شده و کشور به دو گروه برخوردار و غیر برخوردار تبدیل شده و زمانی که توسعه را محققا بررسی می‌کنیم می بینیم که هر استانی که ضریب نفوذ سیاسی بیشتری داشته و رانت منابع قدرت را در اختیار داشته خارج از قانون بودجه به توسعه رسیده است و این روند باید تغییر کند و نگاه متفاوتی به ایلام ایجاد شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مردم استان ایلام جدا شدن سهم نفت و گاز آن در شرکت نفت و گاز غرب کشور و تداوم کار آن در قالب یک شرکت مجزاست چون در شرایط کنونی ما سهمی از مدیریت آن نداریم.

وی افزود: مطالبه دیگر مردم ما تقویت سهم ایلامی‌ها در استخدام‌های صنعت نفت و گاز است؛ قطعا مهندسین و متخصصین ایلامی باید مورد توجه قرار بگیرند؛ نمی‌شود ۴ درصد نفت کشور و ۱۱ درصد گاز کشور را در اختیار داشت و هیچ سهمی در مدیریت آن نداشت.

** انتقاد از سوختن گاز در پتروشیمی دهلران

فلاحی گفت: پتروشیمی دهلران باید مورد توجه قرار بگیرد اگر این پروژه راه‌اندازی نشود ما همچنان باید روزانه شاهد هدر رفتن و سوختن بیهوده بیش از صدها میلیون فوت مکعب گاز باشیم؛ ما تا پای جان پای این پروژه و سایر پروژه‌های استان هستیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه باید به فکر سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی در حوزه نفت و گاز باشیم تصریح کرد: بزرگ‌ترین خواست مردم اشتغال است اما چون مدیریت نفت و گاز در دست ما نیست حق این مردم ضایع شده، سفره آنها کوچک شده و معیشت شان به خطر افتاده است.

وی افزود: مردم ما از وضعیت موجود حاکم بر صنعت نفت و گاز رضایت ندارند اما نجابت دارند از این نجابت سوءاستفاده نشود.

فلاحی با انتقاد از اینکه پایان یافتن طرح آذر منجر به بیکار شدن حجم وسیعی از مردم می‌شود گفت: این موضوع حامل یک بحران اجتماعی است و باید هر چه سریع‌تر طرح توسعه میدان نفتی چنگوله راه‌اندازی شود و این بحران با جذب کارگران بیکار شده مدیریت شود. 

وی اظهار داشت: دولت و مجلس باید در کنار هم قرار بگیرند و در فضای تعاملی  مشکلات را مدیریت کنند؛ ضمن اینکه ایلام در بحث سرمایه گذاری با مشکل جدی روبرو است آنقدر این منطقه محروم است که اگر تمام فرصت‌های سرمایه گذاری در سال هم به این استان اختصاص پیدا کند باز هم کم است؛‌ نمی‌شود از استانی وظیفه ملی بخواهیم ولی منافع ملی اش را نادیده بگیریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول