اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آب رسید اما برخی مطالبات کشاورزان هنوز بر زمین مانده است

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، ضمن اشاره به توزیع مناسب آب در دو سال آبی اخیر، از مطالباتی که پس از سال‌ها هنوز اجرایی نشده‌اند گلایه کرد.

آب رسید اما برخی مطالبات کشاورزان هنوز بر زمین مانده است

اسفندیار امینی، امروز، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در خصوص مصوبات شورای عالی آب، توزیع آب برای کشاورزان، در سال آبی ۹۸-۹۷ و ۹۹-۹۸ تقریباً محقق شده است اما در سایر مصوبات همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: قرار بود بارگذاری جدیدی روی رودخانه انجام نشود اما اصرار به برداشت آب به طرف بروجن وجود دارد؛ همچنین دو طرحی که مصوب شد بر روی زاینده‌رود در استان چهارمحال و بختیاری اجرایی نشود، اکنون مورد موافقت وزارت نیرو قرارگرفته و احکام موافقی نیز از سوی دستگاه قضا در خصوص آن صادر شده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه در جلسه پانزدهم کارگروه کم‌آبی استان، مقرر شد صنف کشاورزی با شرکت آب منطقه‌ای، جلسه‌ای در رابطه با مشخص کردن منبع تأمین تونل گلاب یا همان سامانه دوم داشته باشد، این جلسه تشکیل نشد؛ علاوه بر آن مصوب شد صنایع پرآب‌بر استان، سالانه، مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان، خسارت به حقابه‌داران را پرداخت کنند که از این مقدار، درصد ناچیزی پرداخت شده است و قرار بود صنف کشاورزی، در کمیسیون وصول آن حضور داشته باشد ولی شرکت آب منطقه‌ای و مجموعه استانداری علاقه‌ای به حضور این صنف ندارند.

امینی خاطرنشان کرد: در مورد آب تخصیص یافته به یزد از حقابه کشاورزان، قرار بود از طریق طرح‌هایی مانند بهشت‌آباد یا تونل سوم، آب برداشت شده جبران شود اما این طرح‌ها هنوز اجرایی نشده و این حقوق حقابه‌داران است که سال‌هاست پایمال می‌شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: طبق ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب، اگر آبی برداشت شود، در جبران خسارت اولویت با تأمین آب از محلی دیگر است و در شورای عالی آب، مصوب شد که پساب فاضلاب اصفهان، تصفیه و به کشاورزان برگردانده شود و بر این اساس، ۱۳۳ سهم از تونل کوهرنگ، از سهمیه حقابه‌داران برداشت و به شهرداری وقت داده شد و قرار شد پساب فاضلاب اصفهان، به حقابه‌داران اختصاص یابد اما همچنان تخصیص نیافته است.

وی در مورد شبکه چهارم آبیاری اشاره کرد: قرار بود سردهنه‌های بسیاری که به رودخانه متصل است، سازماندهی و کانال‌کشی شود اما این وعده نیز همچنان روی زمین مانده است.

امینی در ارتباط با بازگشایی مجدد آب زاینده‌رود گفت: بازگشایی آب تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت مشروط بر اینکه برای آب شرب مشکلی به وجود نیاید و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب، پس از پایان فصل زراعی، در پشت سد باقی بماند؛ در حال حاضر نکته حائز اهمیت، پایش رودخانه است که طبق جلساتی که برگزار شده، صنف کشاورزی نیز در این امر، برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه همکاری می‌کند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در ارتباط با گروه‌های تصمیم‌گیرنده برای بازگشایی آب زاینده‌رود بیان داشت: طبق مصوبات شورای عالی آب، شورای هماهنگی زاینده‌رود تشکیل شده بود که صنف کشاورزی نیز در آن حضور داشت و در مورد اینکه به هر بخش چه مقدار آب تخصیص پیدا کند تصمیم‌گیرنده بودیم اما در سال‌های اخیر، این شورا لغو شد و کارگروهی به جای آن تشکیل شد که صنف کشاورزی در آن جای ندارد.

وی در رابطه با زمان مناسب برای بازگشایی آب تشریح کرد: در فصل غله‌کاری، هم جو و هم گندم کشت می‌شود و زمان کشت و برداشت جو کمی زودتر از گندم است؛ این بحث درستی است که جوکاران با توجه به اینکه برداشت خود را زودتر از گندمکاران انجام داده‌اند آمادگی بیشتری برای کشت تابستانه دارند اما باید توجه داشت که بازه زمانی آبیاری گندم ده تا پانزده روز به طول می‌انجامد بنابراین نباید آخرین آبیاری به بعد از ۲۵ تیرماه موکول شود چراکه ممکن است محصول دیر به ثمر برسد و به فصل سرما برخورد کند؛ نوسانات کشت و برداشت در یک منطقه بزرگ امری بدیهی است و با احتساب مواردی که گفته شد زمان بازگشایی آب مورد نیاز کشت تابستانه در تیرماه، با اندکی تعلل نیز همراه بوده است.

امینی درباره محصولات متداول کشت تابستانه بیان کرد: ذرت، علوفه دام، ارزن، سبزی و صیفی‌جات از محصولات کشت تابستانه در اصفهان است.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول