اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

خطر «آسیه پناهی به توان 500» در «غمتسلی» کنگاور/ طرحی که صاحبخانه‌ها را مستأجر کرد!

پروژه مهرآوران منطقه «غمتسلی» یک طرح خوب اما با اجرای بسیار بد بوده است؛ طرحی که می خواست بافت فرسوده کنگاور را از بین ببرد و مردم را هم آپارتمان‌نشین کند، اما 500 خانوار منطقه با بدعهدی دولت مواجه شدند و حرف‌های سربالای مسئولان استانی و شهرستانی را شنیده‌اند.

خطر «آسیه پناهی به توان 500» در «غمتسلی» کنگاور/ طرحی که صاحبخانه‌ها را مستأجر کرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، گروهی از مردم شهرستان گنگاور اخیرا با ثبت درخواست خود در سامانه «فارس من» به مشکلات پروژه «مهرآوران» شهرک «غمتسلی» پرداخته‌اند. این پروژه دارای 412 واحد است که در سفر استانی رئیس جمهور دولت دهم به این استان و دستور و پیگیری ایشان در سال 87 و تخصیص 2 میلیارد تومان اعتبار کلید خورد.

طرحی که براساس توافق دولت و ساکنان بنا بود پس از آماده شدن تمامی واحدها، در قالب طرح «کلید به کلید» منازل قدیمی و حاشیه‌ای را تحویل و هر کدام صاحب یکی از واحدهای ساخته شده جدید شوند. هدف این طرح تبدیل بخش قدیمی حاشیه‌ای شهر به فضای سبز بود تا از این طریق هم بافت فرسوده این شهرستان از بین برود و هم ساکنین این محله در منازل آپارتمانی و نوساز سکونت یابند.

طبق این طرح مقرر شده بود که:

1- مبلغ 12 میلیون وام بدون سود با اقساط بلندمدت به هر واحد اختصاص یابد.

2- زمان تحویل واحدها، ارزش زمین‌های اهالی به قیمت روز توسط کارشناس ارزیابی شده و به صاحبان آن پرداخت شود.

اما در عمل این اتفاق رخ نداد و پس از وقفه و کش و قوس فراوان، با تعیین وام سنگین‌تر منازل به مردم تحویل داده شد؛ اما عملاً به دو قانون اولیه عمل نشد، یعنی هم مردم وام بیشتری پرداخت کردند و هم قیمت زمین‌های آنان به روز محاسبه نشد.

صاحبخانه‌هایی که حالا مستاجر شده‌اند!

اهالی این منطقه عموم مشکلات خود را این طور بیان کرده‌اند و در خصوص افزایش وام تعلق گرفته به واحدهای پروژه مهرآوران، بیان داشته‌اند: «تمامی 412 واحد شهرک به طور کامل حدود 12 سال پیش ساخته شد که هیچ تورمی بابت مصالح به آن وارد نشده است؛ از طرفی وام مذکور در نوبت‌های مختلف و بهانه‌هایی نظیر نصب کابینت و... توسط مسئولان محلی به 18، 25 و 39 میلیون افزایش یافت، چون زمان ساخت واحدها حدود 12 سال پیش بود و تورمی به مصالح آن وارد نشد و نصب کابینت هم اعمال نشد، دلیلی برای افزایش مبلغ وام وجود نداشت.»

هرچند سال گذشته واحدها به مردم تحویل شده اما از آن‌ جایی که وام آن به 39 میلیون تومان افزایش یافته و بازپرداخت به بانک 54 میلیون تومان شده است؛ بسیاری از اهالی به دلیل عدم توان پرداخت اقساط مجبور به فروش واحد خود با قیمت‌های بسیار پایین به دلالان شدند و 35 یا 40 میلیون فروختند که ناچاراً با این پول مستأجر شده‌اند در حالی که خانه‌داربودند!

مردم این منطقه در خصوص پیگری‌های صورت گرفته، عنوان داشته‌اند: 500 خانوار در غمتسلی زندگی می‌کنند و بارها مردم با مراجعه به فرمانداری، شهرداری و اداره راه و شهرسازی و دیگر نهادها برای احقاق حقوق خود مراجعه کردند اما گوش شنوایی نبود و دست خالی برمی‌گشتند.

از طرفی به علت اینکه واحدهای مذکور ساخت آن 12 سال طول کشیده است، مستهلک شده و سقف‌های آن مشکل پیدا کرده ‌و سقف خانه‌های مردم دچار مشکل شده است.

مشکل اصلی مردم منطقه غمتسلی چیست؟

مهمترین مشکل مردم این منطقه به تاخیر 12 ساله در تحویل واحدها بازمی‌گردد که پس از این مدت سازه‌ها آپارتمان‌ها دچار فرسودگی شده و سقف بسیاری از واحدها هم دچار مشکل شده است. از طرف دیگر مقرر شده بود که ارزش روز زمین در طرح کلید به کلید به مردم پرداخت شود که این اتفاق رخ نداده و وام 12 میلیون تومانی نیز به 39 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که سازه بنا بدون افزایش قیمت مصالح ساخته شده و افزایش پلکانی وام به نصب تجهیزاتی چون کابینت بازمی‌گردد.


بازدید استاندار کرمانشاه از منطقه غمتسلی کنگاور که برای تغییر کاربری تخریب شد

 

این افزایش وام و بهره آن چون خارج از توان مردم بوده، آنان به دلیل عدم توان مالی برای بازپرداخت وام‌ها مجبور شدند واحدهای تحویلی را با قیمت نازلی فروخته و مستاجر شوند؛ یعنی صاحب خانه‌های دیروز با طرح دولت بعضاً مستاجر شده‌اند!

ارزش روز زمین‌ها دید نشده است

واحدهای پروژه مهرآوران غمتسلی سال گذشته تکمیل و به متقاضیان واگذار شد، اما مسئولین از پرداخت قیمت روز زمین‌های آنان که پیش‌تر تخریب شده بود سرباز زدند و این یکی از مهمترین مطالبه آنان است و در حال حاضر نیز خواهان کارشناسی قیمت زمین‌ها شده‌اند. هرچند پیگیرهای آنان به جایی نرسیده است.

مسئولین: مسئله از نظر ما تمام شده است!

برای بررسی این موضوع به سراغ مسئولین استانی و شهرستان رفتیم تا جزییات ماجرا را از زبان آنان بشنویم؛ پس از تماس‌های مکرر خبرنگاران فارس با فرماندار شهرستان کنگاور، وی در پاسخی کوتاه عنوان داشت: «من نمی توانم در تمامی موارد نظر بدهم و بهتر است در این خصوص با سایر مراجع ذی صلاح مثل مسکن و شهرسازی صحبت کنید.»

برای بررسی بیشتر به سراغ معاون عمرانی استانداری کرمانشاه رفتیم. «مهرداد سالاری» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص موضوع شهرک غمتسلی کنگاور،گفت: منازل مسکونی این منطقه تعیین تکلیف شده‌اند و واحد تجاری نیز در دست اقدام هستند.

وی با بیان اینکه‌ اکثر واحد‌های تجاری این منطقه غیرمجاز ساخته شده‌اند، اظهار کرد: در سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمانشاه موافقت وی برای جبران خسارت مالکان واحدهای تجاری این منطقه اخذ شد.

سالاری ادامه داد: مقرر شده این واحدها کارشناسی شوند و به ازای آن‌ها به مالکین در نزدیکی مسکن مهر کنگاور زمین تجاری داده شود.

وی در پایان اعلام کرد: کارشناسی این واحدها به زودی پایان می‌یابد و کار جابجایی آن‌ها تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

نماینده کنگاور: ارزش منازل مردم بیش از آپارتمان‌‌هاست

علی رضایی نماینده مردم کنگاور، هرسین و صحنه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در این خصوص، گفت: در مساله غمتسلی شهرستان کنگاور یک اختلاف قیمت بین مالکان فعلی منازل و مسکن مهر تحویلی به آن‌ها در جنوب شهر به وجود آمده است، امیدواریم این مساله با تدبیر استاندار و مسؤولان منطقه به نحو احسن حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: مالکین منازل ویلایی در این منطقه مدعی هستند که ارزش منازل آن‌ها بیشتر از آپارتمان‌های تحویلی بوده و خواهان تحویل منازل ویلایی در جای دیگر شهر هستند، این امر باید با تدبیر حل شده و از بروز هرگونه اختلاف نظر منجر به حادثه همچون مرگ خانم «آسیه پناهی» جلوگیری شود.

وی با تایید مساله ارزش‌گذاری منازل مسکونی این منطقه، تصریح کرد: برخی از مردم منطقه غمتسلی با واگذاری آپارتمان‌ها به صورت معاوضه مخالف هستند، به همین دلیل از مسؤولان امر می‌خواهیم که تمام توان خود را به کار گرفته تا مردم منطقه متضرر نشوند.

خبرگزاری فارس مکرراً موضوع را از اداره کل مسکن و شهرسازی استان پیگیری کرد اما هیچ یک از مسئولین این اداره کل حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشدند و به هیچ یک از تماس‌های خبرنگاران فارس پاسخ ندادند.

با توجه به صحبت‌های معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، به نظر می رسد که مسئله واگذاری پروژه مهرآوران غمتسلی از نظر مسئولین استان تمام شده است و شاید شاهد حرکت خاصی از سوی آنان نباشیم، چرا که معاون استاندار تنها مسئله باقی مانده این پروژه را اختصاص زمین‌های تجاری در آن منطقه عنوان کرده است. 

این پروژه بیش از آنکه کمکی به مردم اهالی کرده باشد، آنان را با مسائل بزرگتری مواجه کرده است، افرادی که قبلاً صاحب خانه بوده‌اند از عهده بازپرداخت وام‌ها بر نیامده و حالا مستاجر شده‌اند و بر خلاف وعده اولیه، زمین‌های آنان به قیمت روز ارزش گذاری نشده است.

خبرگزاری فارس، این موضوع را همچنان از مسئولین استانی پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ح/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول