اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار حجم تجارت خارجی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو عنوان کرد: از زمان اجرایی شدن موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت خارجی بین دو طرف به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار حجم تجارت خارجی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، اولین کار گروه مشترک تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با حضور مسئولان سازمان توسعه تجارت و گمرک دو کشور و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و «اسلپنف» رئیس هیأت کمیسیون اقتصادی اوراسیا امروز (سه‌شنبه) ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۹ به صورت وبینار برگزار شد. 

در ابتدای این وبینار سفیر ایران با تاکید بر نقش ائتلافات منطقه‌ای و گسترش روابط اقتصادی با همسایگان به عنوان یکی از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما معتقدیم موافقتنامه امضا شده با اتحادیه اقتصادی اوراسیا توسعه روابط اقتصادی بین ایران و همسایگانش را به همراه داشته که باعث صلح و آرامش بیشتر در منطقه خواهد شد. 

جلالی همچنین با اشاره به سفرهای انجام شده بین مسئولان اقتصادی و تجاری دو کشور عنوان کرد: با اجرایی شدن این موافقتنامه از نوامبر ۲۰۱۹ طی هفت ماه از اجرای آن حجم تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از حیث ارزش به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است. از این مقدار ۷۲ درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات ایران از کشورهای عضو اتحادیه و ۲۸ درصد از آن سهم صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه را تشکیل می‌دهد. 

در ادامه مسئولان حاضر در این جلسه از جمله مسئولان امور همکاری‌های گمرکی و سیاست اقتصادی و مالی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مسئولانی از کشورهای عضو اتحادیه روند اجرایی شدن این موافقتنامه در زمینه‌های مختلف بهداشتی، قرنطینه و دیگر مسائل مرتبط با توسعه تجارت را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

لازم به ذکر است، اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، بلاروس، ارمنستان ، قزاقستان و قرقیزستان از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده است. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل این اتحادیه مذاکرات با آن اتحادیه را جهت انعقاد موافقتنامه تجاری آغاز کرد که نهایتا موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت ۱۳۹۷ به امضای طرفین رسید و از پنجم آبان ۱۳۹۸ اجرایی شد.

پیش از این غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی عنوان کرده بود: در ماه آبان یکمین سال موافقتنامه با اوراسیا پایان می‌یابد و باید طبق توافق وارد مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا شویم. ۲ سال برای مذاکرات فرصت داریم و در پایان سه سال باید بتوانیم وارد مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد شویم.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول