اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

شرکت‌های مستقر در پارک های علمی و فناوری ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتند

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم گفت: آمار فروش شرکت‌های فناوری تا سال ۹۷ صعودی بود اما از سال ۹۷ شاهد افت در فروش این شرکت‌ها هستیم.

شرکت‌های مستقر در پارک های علمی و فناوری ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست خبری قائم‌مقام معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با مدیران پارک های علم و فناوری با موضوع اقدامات وزارت علوم و شرکت های فناور در زمان شیوع ویروس کرونا امروز به صورت مجازی برگزار شد.

مهدی کشمیری قائم‌ مقام معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست اظهارداشت: ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش شرکت‌های مستقر در پارک های علمی و فناوری در کشور بوده است. آمار فروش شرکت‌های فناوری تا سال ۹۷ صعودی بود اما از سال ۹۷ شاهد افتی در فروش این شرکت‌ها هستیم.

وی با اشاره به نقش شرکت های فناور در تامین نیازهای کشور در زمینه ویروس کرونا، گفت: فقط یک شرکت روزانه ۶۰ ونتیلاتور تولید می کند و ظرف ۴۰ روز این شرکت هزار ونتیلاتور را تحویل وزارت بهداشت داد و توانست در مدت کوتاهی تولید خود را ۱۲ برابر کند.

وی ادامه داد: با اوج گیری دوباره کرونا در کشور این شرکت به شدت درگیر تامین نیاز است و بسیاری تقاضای بیرونی حتی از کشور های اروپایی دارد.

*شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری در حوزه تولید محصولات مرتبط با شیوع کرونا فعال هستند

کشمیری با اشاره به دستاوردهای پارک ها در زمان شیوع کرونا، گفت: در مجموع ۴۵۰ شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری در حوزه تولید محصولات مرتبط با شیوع کرونا فعال هستند که از این تعداد شرکت ۱۵۰ شرکت در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی فعال هستند.

وی ادامه داد: تولید بیش از یک میلیون ماسک در روز، تولید بیش از ۱.۵ لیتر مواد ضد عفونی کننده در روز، کیت های تشخیصی، دما سنج های غیر تماسی، لباس حفاظتی، ونتیلاتور از دستاوردهای این شرکت ها است.

وی گفت: تعداد پارک های ایجاد شده در کشور ۴۲ پارک است که از این تعداد ۳۵ پارک وابسته به وزارت علوم، ۳ پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علمی، یک پارک وابسته به وزارت ICT، یک پارک وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد است.

*متوسط سن روسای پارک های علم و فناوری کشور ۱۷ سال کاهش یافت

وی ادامه داد: با انتصاب ۱۶ رییس پارک علم و فناوری در دو سال اخیر متوسط سن روسای پارک ها ۱۷ سال کاهش یافته است.

معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عدم توسعه پارک‌های علم و فناوری جدید در استان ها و مراکز دانشگاهی را از دیگر سیاست های این وزارتخانه در این زمینه دانست و یادآور شد: طبق اساسنامه ای ایجاد پارک های علم و فناوری توسط وزارت علوم و دستگاه های اجرایی ممنوع است و این در حالی است که در حال حاضر ۳ تقاضای جدید برای ایجاد پارک فناوری وزارت نفت، جهاد کشاورزی و نیرو ارسال شده است.

وی یادآور شد: پارک علم و فناوری منطقه ای، دیگر مجوز نمی گیرند. اکنون سعی شده که رویکرد توسعه کمی متوقف شود و مجوزهای جدید در حوزه بخش های تخصصی داده می شود.

کشمیری افزود: سیاست گذار منطقه ویژه علم و فناوری شورای عتف است. برداشت من این است که کارکرد بسیاری از مناطق موفق محور اصلی مناطق علم و فناوری است و رویکرد کلی این است که عملکرد خوب پارک های علم و فناوری محور اصلی مناطق ویژه علم و فناوری قرار می گیرد.

*دانش بنیان ها ۹۹ میلیارد دلار صادرات کردند

معاون پژوهش و فناوری و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میزان صادرات شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری در سال ۹۸ را ۹۹ میلیارد دلار اعلام کرد.

وی افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری ۹۲۱۳ شرکت است که یک سوم کل شرکت های دانش بنیان کشور را شامل می شود و به این تعداد شرکت مبلغ حدود ۲۸۰میلیارد تومان اعتبارات عمومی و تخصصی اعطا شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول