اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نخست‌وزیر سابق ترکیه: ماکرون و السیسی، دچار کوری استراتژیک هستند

«احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر پیشین ترکیه و رهبر حزب اپوزیسیون «آینده»، ضمن دفاع از حضور کشورش در لیبی مواضع روسای جمهور فرانسه و مصر را محکوم و آنها را دچار «کوری استراتژیک» توصیف کرد.

نخست‌وزیر سابق ترکیه: ماکرون و السیسی، دچار کوری استراتژیک هستند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نخست‌وزیر سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ ترکیه حضور این کشور در تحولات لیبی را حضوری مشروع خواند و مواضع فرانسه و مصر و روسای جمهور این دو کشور علیه حضور ترکیه در لیبی را تاسف بار توصیف کرد.

به نوشته «میدل ایست مانیتور»، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر سابق ترکیه و رهبر کنونی حزب اپوزیسیون «آینده» این کشور در یک سخنرانی تلویزیونی به دفاع از مواضع دولت «رحب طیب اردوغان» در قبال لیبی پرداخت.

داوود اوغلو در این سخنرانی با اشاره به تحولات و درگیری‌های لیبی تاکید کرد که ترکیه حق کمک کردن به همسایگانش را دارد.

نخست‌وزیر سابق ترکیه به تندی مواضع روسای جمهور مصر و فرانسه درباره تحولات لیبی و اظهاراتشان علیه حضور ترکیه در این کشور آفریقایی را رد کرد.

او گفت: «تهدید السیسی رهبر برآمده از طریق کودتا (در مصر) علیه دولت لیبی و گفتن اینکه او تجاوز نظامی خواهد کرد و همچنین تهدید ماکرون درباره کشاندن ناتو و اتحادیه اروپا در تقابل با ترکیه نه تنها تاسف برانیگیز است بلکه نشاندهنده کوری استراتژیک این دو مرد است».

داوود اوغلو از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و دیگر نهادهای بین‌المللی خواست این تهدیدات مصر و فرانسه درباره لیبی را «قویا محکوم» و مواضع خودشان را شفاف بیان کنند.

این سیاستمدار ترکیه‌ای با مخاطب قرار دادن رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «ماکرون باید این را بداند که ترکیه یکی از اعضای اصلی ناتو است».

وی با تاکید بر اینکه حمایت ترکیه از لیبی مشروع است، از فرانسه و اتحادیه اروپا خواست به این سوال جواب دهند: «آیا حضور ترکیه یک عضو ناتو در لیبی برای ناتو و امنیت اروپا خطرناک است یا حضور روسیه، امارات عربی متحده و دیگر کشورها خطرناک است؟»

اظهارات داوود اوغلو علیه ماکرون و فرانسه در قبال لیبی در حالی مطرح شده که این کشور اروپایی به حمایت از نیروهای «خلیفه حفتر» متهم شده است هر چند که پاریس این اتهام را رد کرده است.

ترکیه در لیبی از دولت وفاق ملی لیبی که از نظر بین‌المللی دولت مشروع این کشور شناخته شده است، حمایت می‌کند و در این کشور حضور نظامی دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول