سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

دیگر رسانه ها

۱۶:۲۳ ۱۳۹۹-۴-۱۷

تأثیر ویتامین «کا» بر مبتلایان به کرونا/ بیماران کرونایی مرغ و سبزیجات بخورند

پژوهش‌ها نشان می‌دهد، رابطه‌ای میان وضعیت بد بیماران کووید 19 و پایین بودن میزان ویتامین کا در این بیماران وجود دارد.

تأثیر ویتامین «کا» بر مبتلایان به کرونا/ بیماران کرونایی مرغ و سبزیجات بخورند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پژوهش ها نشان می دهد، رابطه‌ای میان وضعیت بد بیماران کووید 19 و پایین بودن میزان ویتامین کا در این بیماران وجود دارد.

 ویتامین «کا» به گروهی از ویتامین‌ها گفته می‌شود که در انعقاد خون نقش به سزایی دارند. «کا» مخفف واژه لخته‌شدن یا انعقاد به زبان آلمانی است که با حرف «کا»  شروع می‌شود. ویتامین «کا» پروتئینی را که برای لخته‌شدن طبیعی خون لازم است فعال می‌کند و همچنین این پروتئین به بهبود زخم‌ها و جلوگیری از خون‌ریز‌ی بیشتر کمک می‌کند.

به بسیاری از نوزادان ویتامین «کا»  تزریق می‌شود تا جلوی بیماری خطرناک اما نادر خونی را بگیرند. این کار برای این است که در بیشتر نوزادان میزان ویتامین «کا»  پایین است.

ویتامین k در دو نوع، «کا» ۱ (فیلوکینون) و «کا» ۲ (مناکینون) در طبیعت وجود دارد، هر دو کارکرد مشابهی دارند اما، ویتامین «کا» ۲ نسبت به «کا»۱ بهتر جذب می‌شود و مدت زمان طولانی‌تری در بدن ذخیره می‌شود. بدن انسان می‌تواند مقداری از ویتامین «کا» ۱ دریافتی را به «کا» ۲ تبدیل کند.

 

ویتامین «کا» را با روغن زیتون بخورید

ویتامین «کا»  محلول در چربی است به این معنی که زمانی بهتر جذب می‌شود که همراه با غذا‌های دارای چربی سالم مصرف شود؛ مانند روغن زیتون، ماهی‌های روغنی، دانه‌های خوراکی و میوه‌های مغز‌دار. خیلی از منابع ویتامین «کا» ۲ دارای چربی هستند، اما وقتی سبزی‌های برگ سبز را می‌خورید یادتان باشد که کمی چربی به غذای خود اضافه کنید. مشاوران رسمی تغذیه و رژیم‌غذایی می‌گویند: "بهترین راه برای کمک به جذب ویتامین «کا»  اضافه کردن کمی روغن زیتون به غذاست".

منابع ویتامین «کا»

ویتامین «کا» ۱ در منابع گیاهی از جمله جعفری، کلم، اسفناج، بروکلی، هویج، بلوبری، کدو حلوایی، چای سبز، گوجه فرنگی، کرفس، لوبیا سبز، شلغم و کاهو یافت می شود.

ویتامین «کا» ۲ در منابع حیوانی مانند مرغ، تخم مرغ، پنیر و سویای خمیر شده، برای جلوگیری از رسوب کلسیم در عروق و سلامت قلب و عروق موثر است. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث اختلال در سیستم انعقاد خون شود.

محققان اخیرا اعلام کرده اند که برخی از انواع پنیر مانند: کمامبر، گودا و ادامر نیز دارای مقدار زیادی ویتامین «کا» ۲ هستند.

با توجه به اینکه، رژیم غذایی نقش مهمی در مبارزه با ویروس جدید کرونا دارد و از آنجایی که، کووید ۱۹ باعث ایجاد لخته خون و آسیب به فیبرهای ارتجاعی ریه می شود، محققان به افراد توصیه می‌کنند که با رژیم غذایی سالم میزان کافی ویتامین «کا» را در اختیار بدن قرار دهند و در صورت کمبود این ویتامین و پس از مشورت با پزشک، از مکمل استفاده کنند. 

این ویتامین حتی اگر در مقابل کووید ۱۹ نقش محافظتی نداشته باشد، برای بهبود عملکرد و سلامت رگ‌های خونی، استخوان‌ها و عملکرد ریه، مراقبت از سیستم ایمنی، تنظیم قند خون، پیشگیری از سرطان و حفظ سلامت قلب مفید است. اما درنظر داشته باشید که مصرف بیش از حد این ویتامین به بدن آسیب می زند.

پس تلاش کنید تا انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزی‌ها را بخورید تا اطمینان پیدا کنید که همه مواد لازم و مورد نیاز برای سیستم ایمنی خود را مصرف کرده‌اید.

سارا استانر، مدیر علمی بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: «هر ریز‌مغذی نقش ویژه‌ای بر سیستم ایمنی ما دارد، یکی از آن‌ها را قهرمان نکنیم».

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        همراه اول