اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

جلوگیری از فرار مالیاتی؛ نیازمند ابزارهای جدید/ تولید چشم‌انتظار است!

جلوگیری از فرار مالیاتی و کمک به تولید دو وظیفه مهم دست‌اندرکاران سازمان امور مالیاتی کشور در سال «جهش تولید» است که باید به‌دقت به آن توجه شود.

جلوگیری از فرار مالیاتی؛ نیازمند ابزارهای جدید/ تولید چشم‌انتظار است!

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اقتصادی: جلوگیری از فرار مالیاتی که همواره یکی از دغدغه‌های آحاد مردم و البته خود دولت بوده، امروز باید به‌طور جدی‌تری پیگیری شود.

مالیات در سال جاری و با تشدید تنگناهای ارزی و کاهش فروش نفت، یکی از منابع مهم تأمین مالی دولت محسوب می‌شود و باید تلاش شود تا راه فرارهای مالیاتی بسته شود و این امر، نیازمند ابزارهای جدید است.

از سوی دیگر، بخش تولید در سالی که باید جهش قابل‌توجهی را پیش روی خود ببیند، چشم‌انتظار کمک‌های مالیاتی است.

پایگاه اطلاعاتی کاملی نیاز است

جواد انوری، مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان در این زمینه می‌گوید: اگر پایگاه اطلاعاتی کامل با فناوری‌های نو با تکیه بر دولت الکترونیک به شکل مطلوب در کشور راه‌اندازی شود، مقوله فرار مالیاتی دیگر معنا نخواهد داشت.

وی بیان کرد: وصول مالیات باید بر پایه اصول باشد و این رویه با تکیه بر دولت الکترونیک حاصل خواهد شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان سمنان افزود: توسعه دولت الکترونیک از فسادهای احتمالی در امور مالیاتی جلوگیری می‌کند و اکنون ۳۰ مورد از خدمات در این حوزه مانند تسلیم اظهارنامه، فهرست‌ها، دستمزد کارکنان از طریق دولت الکترونیک انجام می‌شود.

انوری بیان کرد: ابلاغ‌ها در بخش‌های مختلف مالیاتی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود که این رویه مثبت به‌صورت حداکثری ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: توجه به بخشودگی جرائم در حوزه مالیاتی به‌صورت منظم و ابلاغ دستورالعمل‌هایی که به نفع صنعت و تولید باشد، در دستور کار است.

لزوم رسیدگی به مشکلات مؤدیان

مهدی سلامتی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان هم گفت: اداره کل امور مالیاتی جزو دستگاه‌های برتر استان سمنان بر اساس ماده ۶ رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سال ۹۸ بوده است.

وی بیان کرد: امیدواریم جایگاه به دست آمده این اداره کل در تکریم ارباب‌رجوع و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان برای سال جاری هم ادامه یابد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان اضافه کرد: تکریم ارباب‌رجوع و رسیدگی به مشکلات اقتصادی و مالیاتی مؤدیان در چارچوب قانون و اصول در دستور کار مدیرکل این دستگاه اجرایی در استان باشد.

فرهنگ مالیاتی تبیین شود

فاطمه منصوری، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان نیز اظهار کرد: نظام مالیاتی در اقتصاد تمام کشورهای جهان جا افتاده است و باید از این ظرفیت اقتصادی اثربخش برای توسعه اقتصادی و عمران و آبادانی در کشور ایران هم بهره لازم را برد.

وی ادامه داد: نقش مالیات در خدمات‌رسانی مؤثر در جامعه تأثیر قابل‌توجهی دارد و این منبع درآمدی مهم برای همراهی مردم در پرداخت به‌موقع مالیات نیازمند فرهنگ‌سازی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار سمنان تصریح کرد: تکریم ارباب‌رجوع در دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یک اصل اساسی و غیرقابل انکار مورد توجه مسئولان باشد.

منصوری اضافه کرد: در اداره کل امور مالیاتی استان سمنان، تکریم ارباب‌رجوع باید برجسته‌تر باشد؛ چراکه اقشار مردم برای انجام امور اداری به این اداره کل و اداره‌های شهرستانی آن مراجعه می‌کنند و با رسیدگی مطلوب امور اداری به اقشار مردم، میزان خدمات‌رسانی دولت به آحاد جامعه برجسته‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: تکریم ارباب‌رجوع، اصلاح نظام اداری، توجه و توسعه دولت الکترونیک، شفاف‌سازی و توجه به سلامت اداری از جمله اقدام‌های مثبتی است که دستگاه‌های اجرایی در انجام برنامه‌های روزانه باید آن را اجرا کنند.

نظام مالیاتی حامی تولیدکنندگان باشد

حبیب‌الله خجسته‌پور، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان هم گفت: سیستم مالیاتی کشور بر اساس درآمد- هزینه است و برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی و تأمین هزینه‌های جاری در وهله اول باید درآمد حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: درآمد عمده کشورهای جهان مبتنی بر صادرات نفتی و غیرنفتی و مالیات است که کشور ایران هم از این رویه‌های مثبت درآمدی برای تأمین هزینه‌ها در بخش‌های مختلف در دهه‌های گذشته استفاده کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان با بیان اینکه از سال ۹۶ به دلیل فشارهای اقتصادی خارجی و تحریم‌ها، صادرات در کشور با کاهش چشمگیری مواجه شد و درآمدهای حاصل از فروش نفت با تأخیر یا با مشکلاتی همراه می‌شود، گفت: اکنون به معنی واقعی اداره کشور مبتنی بر اقتصاد بدون نفت است.

خجسته‌پور تصریح کرد: نقش وصول اصولی مالیات برای تأمین هزینه برای اجرای طرح‌های عمرانی، اقتصادی و هزینه‌های جاری بسیار برجسته است و به‌نوعی مالیات حق عمومی بر گردن تمام آحاد جامعه است.

او افزود: مالیات در زندگی اجتماعی افرادی که خدمت ارائه می‌دهند و هم خدمت دریافت می‌کنند مؤثر است و بسیاری از خدماتی که در جامعه ارائه می‌شود بدون وصول درآمدهای مالیاتی امکان‌پذیر نیست.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان افزود: پرداخت مالیات برای آنکه مؤدیان با میل و رغبت بیشتر به این امر مهم بپردازند، نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتر است و با آموزش و اطلاع‌رسانی بیشتر، فرار مالیاتی کاهش قابل‌توجهی می‌یابد.

لزوم شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید

خجسته‌پور تصریح کرد: شناسایی مؤدیان مالیاتی جدید و خدمات‌دهی باکیفیت‌تر به مؤدیانی که از سال‌های پیش مالیات پرداخت می‌کنند، مورد توجه باشد.

وی با تأکید بر اینکه اگر اخذ مالیات بر اساس عملکرد واقعی باشد، در کاهش نارضایتی‌ها در اعطای مالیات از سوی مؤدیان تأثیر قابل‌توجهی دارد اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس، واحدهایی در ۱۴ رسته شغلی دچار زیان شدند که باید در اخذ مالیات حمایت‌های لازم از این فعالان اقتصادی انجام شود.

خجسته‌پور تصریح کرد: بسیاری از اصناف و واحدهای اقامتی و گردشگری استان در ماه‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا ویروس متحمل ضررهای اقتصادی شدند که لازم است با اتخاذ تدابیر مالیاتی مطلوب، در اخذ مالیات در این بخش‌ها تعامل‌های دوسویه‌ای انجام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تصریح کرد: دریافت مالیات از مؤدیان با توجه به مشکلات اقتصادی در کشور و تأمین هزینه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و از سوی دیگر باید تلاش شود با توجه به شیوع کرونا ویروس در قالب طرح‌های حمایتی،‌ مشکلاتی برای فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف با دریافت مالیات ایجاد نشود.

همه کمک کنند

به‌هرحال، امروز همه باید به بخش تولید و تولیدکنندگانی که با دستانی پاک و چون افسرانی مبارز در خط مقدم جبهه اقتصادی تلاش می‌کنند، یاری رسانند.

کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی و مالیاتی ابلاغی مؤدیان تولیدکننده یکی از مواردی است که امسال باید مدنظر قرار گیرد.

از طرفی، با جلوگیری از فرارهای مالیاتی، بخشی از عواید حاصل را می‌توان در عمران و آبادانی روستاها و شهرها هزینه کرد.

انتهای پیام/74015/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول