اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ایرج مسجدی:‌ بعید می‌دانم امسال عراق زوار خارجی اربعین را بپذیرد

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد عنوان کرد: بعید می‌دانم امسال عراق زوار خارجی اربعین از ایران و دیگر کشورها را بپذیرد.

ایرج مسجدی:‌  بعید می‌دانم امسال عراق زوار خارجی اربعین را بپذیرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست بررسی تحولات سیاسی اخیر عراق که به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد که بعید می‌دانم عراق جایگاه و پایگاهی برای فعالیت‌های رژیم صهیونیستی شود.

وی به کمک ایران به عراق برای رهایی این کشور از تروریسم داعش اشاره کرد و افزود: انتظاری در عراق وجود دارد که چون ایران کشوری قدرتمند و پیشرفته و بزرگی است در برخی زمینه‌ها به این کشور کمک شود از جمله اینکه می‌توانیم در مبارزه با کرونا به آنها کمک کنیم.

سفیر ایران به مراسم اربعین و مهمان‌نوازی مردم عراق عنوان کرد: عراقی‌ها با تمام وجود در خدمت به زائر عجیب و غریب هستند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال قبل جمعیت عراق برای زیارت امام رضا و قم چهار برابر شده بود، خاطرنشان کرد:اگر بتوانیم متقابلا حرکتی این گونه در ایران برای زوار عراقی ایجاد کنیم. 

مسجدی عنوان کرد: عراقی‌ها تشنه محبت ایرانی و فرهنگ جمهوری اسلامی و مسئولان و ملت ایران هستند. روسای عشایر عراق به طور مرتب یکی از درخواست‌هایشان این است که خدمت مقام معظم رهبری برسند و از ایران به خاطر مبارزه با داعش و ... تشکر کنند.

به گفته وی بین ایران و عراق مناسبات گسترده است و افزود: ما عراق را کشوری مستقل می‌شناسیم. عراقی‌ها نباید احساس کنند ما می‌خواهیم در آنجا چیزی را دیکته کنیم. عراقی‌ها می‌خواهند ما دوست و برادر در کنار آنها باشیم.

سفیر کشورمان بیان کرد: عراقی‌ها نسبت به سیادت و قومیت خود بسیار حساس هستند و به سرزمین خود علاقه مضاعفی دارند.ما باید به این سیادت، استقلال و مردم و قلمرو احترام بگذاریم و انشاءالله روابط دو کشور را تقویت بخشیم.

مسجدی همچنین درباره برگزاری مراسم اربعین گفت: مسئولان و مقامات عراقی نسبت به اربعین فعلا ساکت هستند. نه سلبی و نه ایجابی و اینکه اربعین برگزار می‌شود یا نمی‌شود صحبتی ندارند. مقامات عراقی الان می‌گویند صحبت درباره اربعین الان زود است و امیدواریم شرایطی فراهم شود که مراسم برگزار شود. فعلا تصمیم و دستوری طرف عراقی برای برگزاری اربعین ندارد. پیش بینی من این است که بعید می‌دانم امسال عراق زوار خارجی از ایران و دیگر کشورها را بپذیرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا عراقی‌ها برای خودشان نیز محدودیت زیادی ایجاد می‌کنند. حتی ممکن است راه‌ها را ببندند به خاطر مسئله کرونا. اگر این وضعیت ادامه یابد بعید می‌دانم اربعین به شکل سابق برگزار شود. 

ایرج مسجدی خاطرنشان کرد: باید با یک حرکت آرام موضوع اربعین را جلو برویم. امروز هیچ بحثی از اربعین در صحنه عراق مطرح نیست. الان اگر بحث اربعین را پیش بکشیم، عراقی‌ها از ما گلایه خواهند کرد چون شرایط مناسب برگزاری مراسم نیست، حرم بسته است و ... و باید شرایط عراق را مدنظر قرار دهیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پاسخ به سوالی گفت: ما به عنوان راهبرد جمهوری اسلامی باید تلاش کنیم بیشتر کفه جمهوری اسلامی سنگینی کند. آمریکایی‌ها بسیار دوردست هستند و ارتباطات سرزمینی ندارند ولی ایران در بغل گوش عراق است و ایران از لحاظ قدرت اقتصادی نقش تعیین کننده و بزرگی در عراق دارد.

وی افزود: عراقی‌ها با ما هم فرهنگ هستند. عراقی‌ها با بخشی از سرزمین ما هم مرز هستند و اشتراکات مذهبی عمیقی وجود دارد. این مراودات فرصتی است که یا توازن را به هم بزنیم و یا توازن را حفظ کنیم که دشمن و اردوگاه مقابل ما نتواند عمق بیشتری پیدا کند.

مسجدی خاطرنشان کرد: فضای رسانه در عراق فعال است. باید به سمت رویکرد فرهنگی و اجتماعی متمرکز شویم. 

این دیپلمات ایرانی بر گسترش مناسبات پارلمانی بین دو کشور و همچنین افزایش مراودات علمی و آموزشی و دانشگاهی تاکید کرد.

به گزارش فارس، وی همچنین در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تلاش های زیادی صورت می گیرد روابط ایران و عراق تخریب شود و متاسفانه شرایط امنیتی عراق به گونه ای است که عده ای در انفجارها کشته می شوند و ما از این وقایع بسیار متاسف هستیم، ولی اینها مسائل کوچکی است که نمی تواند بر روابط دو کشور ایران و عراق سایه بیندازد.

سفیر ایران در توصیه ای درباره شیوع کرونا عنوان کرد: توصیه من این است دو کشور همکاری کنیم و مسئولان ستادهای کرونا در دو کشور مصمم هستند که با این ویروس و‌ پدیده ناخوانده مقابله کنند و امروز که محدودیت تردد وجود دارد باید صبورانه عمل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول