اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

ورود جنگ تجاری چین و آمریکا به عرصه رسانه/آمریکا شبکه‌های اجتماعی چین را فیلتر می‌کند

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت این کشور مشغول بررسی ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی چینی است. وی به آمریکایی‌ها توصیه کرد که در استفاده از شبکه تیک تاک محتاط باشند.

ورود جنگ تجاری چین و آمریکا به عرصه رسانه/آمریکا شبکه‌های اجتماعی چین را فیلتر می‌کند

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه ـ علیرضا سپهوند: سال ۲۰۱۸ بزرگ‌ترین جنگ تجاری جهان بین دو قدرت بزرگ اقتصاد دنیا آمریکا و چین آغاز شد. جنگ تجاری میان این دو کشور در شرایطی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با اعزام تیمی از مشاوران ارشد اقتصادی خود به چین، در ظاهر تلاش کرد تا مانع از آغاز جنگ تجاری میان دو کشور شود. علی رغم تلاش ایالات متحده، چین اعلام کرد که تامین دو خواسته اصلی آمریکا مبنی بر تسهیل واردات کالاهای آمریکایی و اعطای تعهد نسبت به رعایت حقوق مالکیت معنوی تولیدات آمریکایی، برای این کشور امکان‌پذیر نیست. مطابق اعلام گمرک چین، تعرفه وضع شده بر واردات کالاهای آمریکایی معادل ۲۵ درصد و در مقابله به مثل با وضع تعرفه مشابه از سوی آمریکا بر واردات کالاهای چینی تعیین شد. 

 

اعمال قوانین تعرفه ای ترامپ و دامن زدن به جنگ تجاری

حالا هر دو طرف که شمشیر را از رو بسته اند، به دنبال هر راهی برای اعمال فشار بر دیگری هستند. ناگفته نماند که طی سال های اخیر با جهش استثنایی اقتصاد چین، آمریکایی ها به شدت از این قضیه دلخور بوده و شبانه روز به دنبال هر راهی برای ضربه زدن به اقتصاد پویا و اَبَر قدرتمند چین هستند. از این رو چیزی که در سال های قبل تر با عنوان رقابت اقتصادی بین دو کشور از آن یاد می شد حالا به دنبال تصمیمات و اعمال قوانین تعرفه ای ترامپ، تنش سیاسی میان آنها را افزایش داده است.

 

تحریم غافلگیرکننده «هووآوی»

یکی از بارزترین مصداق‌های سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه دولت ترامپ، جنگ تجاری تمام‌عیار با دومین اقتصاد بزرگ دنیا یعنی چین بوده است. این مناقشه تجاری از اِعمال تعرفه برای واردات با هدف تحمیل ضرر و زیان به طرف مقابل ادامه پیدا کرد و آمریکایی‌ها اقدامات خود علیه چین را ادامه دادند سپس در اقدامی غافلگیرکننده شرکت بزرگ «هوآوی» را تحریم کردند. در همین راستا در آذرماه سال ۹۷، دولت کانادا به درخواست مقامات آمریکایی، «مِنگ وان‌ژو» مدیر ارشد مالی و نایب‌ رئیس هیأت مدیره ابَرکمپانی چینی «هواوی» را با هدف استرداد به آمریکا دست‌گیر کردند.

نمایندگان کنگره آمریکا تا کنون در مورد بهره‌گیری تیک‌تاک از داده‌های کاربران نگرانی‌هایی را در ارتباط با امنیت ملی مطرح کرده‌اند

 

حالا آمریکا دنیای مجازی کشور چین را هدف قرار داده است. کشوری که به لحاظ دارا بودن جمعیت بالای یک میلیارد نفری بالاترین میزان استفاده از اینترنت و فضای مجازی را در اختیار دارد. اقدام قریب الوقوع آمریکا در حوزه اینترنت و رسانه های اجتماعی می تواند با مقابله به مثل شدید چشم بادامی ها همراه باشد. در ادامه به مشروح خبر بررسی ممنوعیت رسانه‌های اجتماعی چینی از سوی آمریکا از چند رسانه شاخص جهانی می پردایم:

 

تهدید امنیت ملی آمریکا بهانه ممنوعیت «تیک تاک»

فاکس نیوز: پمپئو نسبت به محدودیت های احتمالی به چین هشدار داد. پمپئو روز دوشنبه با اعلام این مطلب در جریان یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه فاکس‌نیوز گفت که شبکه تیک‌تاک اطلاعات کاربران را در اختیار دولت چین قرار می‌دهد، اتهامی که پکن تا کنون آن را رد کرده است. وی در این گفتگو تأکید کرد: قصد ندارم زودتر از رئیس جمهوری دونالد ترامپ اعلام کنم، اما این موضوعی است که در حال بررسی آن هستیم.

نمایندگان کنگره آمریکا تا کنون در مورد بهره‌گیری تیک‌تاک از داده‌های کاربران نگرانی‌هایی را در ارتباط با امنیت ملی مطرح کرده‌اند. به گفته آنها شرکت‌های چینی بر اساس قوانین کشورشان ملزم به پشتیبانی و همکاری در کارهای اطلاعاتی تحت نظارت حزب کمونیست چین هستند و بنابراین تیک‌تاک هم مجبور به همکاری با دولت پکن است.

تیک تاک یک اپلیکیشن برای همرسان کردن ویدیوهای بسیار کوتاه از ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای است که در تملک «بایت ‌دانس»، شرکت فناوری اینترنتی مستقر در شهر پکن پایتخت چین است.

مایک پمپئو روز دوشنبه به آمریکایی‌ها توصیه کرد که در استفاده از شبکه تیک تاک محتاط باشند

 

ان بی سی نیوز: آمریکا «تیک تاک» را ممنوع خواهد کردمایک پمپئو روز دوشنبه به آمریکایی‌ها توصیه کرد که در استفاده از شبکه تیک تاک محتاط باشند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا مردم اجازه دارند اپلیکیشن تیک‌تاک را بارگیری کنند، با کنایه گفت: «بله، اگر می‌خواهید اطلاعات شخصی خودتان را در اختیار حزب کمونیست چین قرار دهید، این کار را بکنید».

تیک‌تاک تا کنون اتهام آمریکا را رد کرده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مسئولان این شبکه چینی نوشت که آنها هرگز داده‌های کاربران را به دولت چین نداده‌‌اند. این مسئولان به رویترز گفته‌اند: «ما از تلاش برای بهبود بخشیدن و ایمن ساختن فضا برای استفاده کاربران، اولویت بالاتری نداریم. ما هیچ وقت داده‌های کاربر را به دولت چین ارائه نکرده‌ایم و در صورت درخواست آنها هم این کار را نمی‌کنیم.»

 

رویترز:  پمپئو می گوید ایالات متحده به دنبال ممنوعیت رسانه های اجتماعی چینی ازجمله «تیک تاک» است.  اپلیکیشن تیک‌تاک که در خود چین برای همگان در دسترس نیست، به دنبال فاصله گرفتن از ریشه‌های چینی خود برای جذب مخاطبان جهانی است.

اظهارات پمپئو در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان ایالات متحده و چین در خصوص برخورد با کرونا، اقدامات چین در هنگ کنگ و نیز ادامه جنگ تجاری تقریباً دو ساله میان دو کشور انجام گرفت.

اخیرا هند نیز به دنبال درگیری‌های مرزی خود با چین، تیک‌تاک را به همراه ۵۸ اپلیکیشن دیگر چینی فیلتر کرده است. روز دوشنبه اعلام شد که تیک‌تاک پس از تصویب قانون جدید امنیتی چین برای هنگ کنگ، از بازار هنگ کنگ خارج خواهد شد.

سوم آوریل ۲۰۱۸ دونالد ترامپ با انتشار فهرستی از حدود ۱۳۰۰ کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد با هدف برقراری عدالت تجاری میان دو کشور بر این کالاها تعرفه ۲۵ درصدی وضع کند. از همینجا جنگ تجاری آمریکا و چین آغاز شد و حالا این تنش به تدریج در حال گسترش به بخش های دیگر تجرای است.

اخیرا هند نیز به دنبال درگیری‌های مرزی خود با چین، تیک‌تاک را به همراه ۵۸ اپلیکیشن دیگر چینی فیلتر کرده است

 

اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ به تندی تغییر کرده و در حال رشد است. بر اساس برابری قدرت خرید، چین دارای دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی است. حجم اقتصاد چین ($ ۱۲٬۳۸۰٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ در سال ۲۰۱۲) بلافاصله پس از اتحادیه اروپا و آمریکا یعنی در مقام سوم در جهان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول