اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های نادرست دولت است/ لزوم اجرای فوری طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی

یک فعال دانشجویی با اشاره به افزایش قیمت‌ها به خصوص قیمت مسکن گفت: بخش وسیعی از این مشکلات ناشی از سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت است، سیاست‌هایی که اکنون بازار اقتصاد را فلج کرده است.

مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های نادرست دولت است/ لزوم اجرای فوری طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی

زینب سادات قریشی محمدی فعال دانشجویی و عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ( دفتر تحکیم وحدت) در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: در چند ماه اخیر خصوصا در اواخر بهار و اوایل تابستان ۹۹ شاهد طوفانی سهمگین در افزایش قیمت ها به‌خصوص در زمینه مسکن بوده ایم.

دانشجوی ‎‎‎‎‎علوم سیاسی دانشگاه ‎‎شهید بهشتی ادامه داد: این روند به گونه‌ای است که اکنون جمع کثیری از مردم جامعه در آرزوی داشتن یک مسکن مناسب نه برای خرید بلکه برای اجاره هستند، ولی دریغ که با توجه به روند اوضاع کنونی بازار مسکن شاید بتوان گفت این موضوع فقط در حد یک آرزو بماند و دیگر رنگ تحقق بر خود نبیند.

سردبیر سابق نشریه دانشجویی سیاسی دیدنو اظهار داشت: یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر بازار مسکن نوسانات نرخ ارز در همین چند ماه اخیر است دلاری که هر روز با سرعتی بیش از روزه قبل رو به افزایش است و تاثیرات ناشی از افزایش قیمت آن بر هیچ چیز و هیچ کس پوشیده نیست هیچ چیز قطعی و حتمی وجود ندارد ولی می توان گفت بخش وسیعی از این مشکلات ناشی از سیاستهای اقتصادی نادرست دولت است، سیاست‌هایی که اکنون بازار اقتصاد را فلج کرده و چیزی نمانده تا از درمان آن قطع امید کنند.

وی افزود: کم ترین تاثیر این سیاست های نادرست ناامیدی قشر کثیری از مردم جامعه علل خصوص جوانان برای برآورده کردن خواسته های شان حتی در نیازهای اولیه نظیر خوراک پوشاک و مسکن مناسب است. همین ناامیدی در آینده ای نزدیک سبب بروز بیماری های روحی و به طور ویژه افسردگی گسترده در میان افراد جامعه خواهد شد و نتیجه ای جز یک جمعیت ناکار آمد و گوشه گیر به دنبال نخواهد داشت.

قریشی‌محمدی تصریح کرد: با یک بررسی کوتاه پیرامون وضعیت دهک های درآمدی می بینیم وضعیت توزیع درآمد به هیچ عنوان مناسب نیست و فاصله درآمدی میان دهک اول تا دهم حدودا ۳۰ برابر است که اصلا خوشایند نیست. این در حالی است که دولتی هم اکنون مشغول به کار است که شعارش « چنان رونقی ایجاد خواهیم کرد که دیگر نیازی به ۴۵ تومان یارانه نداشته باشید»، بود.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: اگر این روال ادامه یابد نتیجه‌ای جز هرچه ثروتمندتر شدن قشر پر درآمد و هر چه فقیر تر شدن قشر ضعیف جامعه نخواهد داشت و همین امر سبب گسترش بیشتر فاصله طبقاتی و از هم گسیختگی جامعه خواهد شد. 

وی گفت: در این میان اجرای هرچه سریعتر طرح هایی نظیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند تا حدودی در بهبود اوضاع کنونی موثر واقع شود و مجلس باید هرچه زودتر برای اجرایی شدن این طرح اقدام کند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: باید گفت رابطه قیمت دلار و مسکن رابطه دوگانه است و افزایش قیمت ارز هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت بر بازار مسکن می‌گذارد و در کوتاه مدت این رابطه همبستگی منفی دارد زیرا افزایش قیمت ارز ها توجه سرمایه داران را به سمت این بازار می‌برد و در نتیجه رغبت به مسکن کاهش می یابد ولی در طولانی مدت این همبستگی مثبت است زیرا افزایش قیمت دلار نشانه کاهش ارزش ریال است.

وی افزود: در چنین شرایطی بخشی از توجهات به منظور حفظ ارزش خرید سرمایه های قبلی خانوار به سمت مسکن حرکت می‌کند. در چند ماهه اخیر، دلار رشد ۴ برابری نسبت به رشد مسکن داشته است و از آنجایی که قیمت مسکن نیز تا رسیدن به سطح رشد قیمت دلار حرکت می کند، و به همین دلیل رغبت به سرمایه گذاری در مسکن افزایش می یابد‌.

قریشی محمدی اظهار داشت: پس می‌توان گفت هم اکنون بازار مسکن ایران و قیمت ارز در همبستگی مثبت به سر می برد ولی این رابطه به قشر سرمایه‌دار و کم جمعیت جامعه محدود می شود و در نتیجه جمع کثیری باز هم از داشتن مسکن مناسب بی بهره می مانند.

این فعال دانشجویی گفت: این شرایط به حدی وخیم شده که افراد از اجاره پشت بام خانه ها‌یشان نیز به تولید درآمد پرداخته اند ولی همین مسئله پشت بام خوابی نیز بیانگر وضعیت نامناسب اجاره ها برای برخی مردم است تا جایی که حاضر به پذیرش چنین شرایطی می‌شوند.

وی افزود: دولت در هفته اخیر با مطرح کردن مسئله ساخت مسکن های ۲۵ متری به نوعی ناکارآمدی و ناتوانی خود را در تامین مناسب نیازهای اولیه مردم به نمایش گذاشت حتی صرفا بیان این طرح هم برا ی نشان دادن ناتوانی در تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه کافی است چرا که موضوع به جایی کشیده شده که از ساخت مسکن ۲۵ متری یا بهتر بگوییم مسکن های قوطی کبریت وار سخن به میان آمده ، ولی باید گفت این طرح به هیچ وجه بازخورد مثبتی میان مردم علی الخصوص قشر جوان نداشت و نخواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول