اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آیت‌الله خوئی هیچ‌گاه مخالف انقلاب نبود/ بستن فضای سوءظن از سوی بدخواهان ضروری است

اخیرا نامه‌ای از آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی مبنی بر موافقت وی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی منتشر شده است. اهمیت این نامه به این جهت است که سال‌ها اینطور وانمود می‌شد که ایشان درباره ولایت فقیه نظری مخالف با امام‌خمینی(ره) دارند.

آیت‌الله خوئی هیچ‌گاه مخالف انقلاب نبود/ بستن فضای سوءظن از سوی بدخواهان ضروری است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزارس فارس، در پی انتشار متن نامه‌ای از آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی مبنی بر موافقت وی با تشکیل نظام جمهوری اسلامی بدون هیچ اضافه‌ای و مراعات مذهب اثنی‌عشری، روزنامه «صبح نو» گفت‌وگویی با آیت‌الله مبلغی انجام داده است که مهم‌ترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید. اهمیت این نامه به این جهت است که سال‌ها اینطور وانمود می‌شد که آیت‌الله خوئی درباره ولایت فقیه نظری مخالف با امام‌خمینی(ره) دارند تا بدین‌ترتیب ایشان را جدا از نظام اسلامی جدید معرفی کنند.

 - اصولا فضاهای اجتماعی به‌گونه‌‌ای است که گاهی عدم طرح یک چیز یا تاخیر در ارائه یک واقعیت یا حقیقت یا به دلیل دور بودن و ایفای نقش‌های منفی توسط بدخواهان یا به دلیل قدرت کاذب، سوءظن و زمینه‌های نادرست برای این امر، گاهی برخی حقیقت‌ها در فضای اجتماعی و رسانه‌‌ای و اطلاع‌رسانی مخفی می‌مانند و‌‌ کاش در همین حد باقی بماند تا پای تحلیل‌‌‌های کاذب به جامعه باز نشود و پوشاندن لباس واقعیت بر یک امر غیرواقعی صورت نگیرد.

- یکی از واقعیت‌ها و حقیقت‌ها این است که مراجع تقلید از اول نگاه‌شان به جمهوری اسلامی مثبت بوده است؛ چه در گذشته و چه در حال ولی شاید قدرت استحصال و استخراج دیدگاه و اندیشه‌ها در فرایندهای اجتماعی گاهی ضعیف باشد و فضا بدهد که اندیشه‌های کاذب یا سوءظن‌های کاذب شکل بگیرد.

تفاوت دیدگاه‌‌‌های علمی طبیعی است

- آیت‌الله خوئی از شخصیت‌‌‌های مهم است و حالا اینکه دارای دیدگاه‌‌‌های علمی متفاوت با باقی مراجع باشد، طبیعی است. خود آقامصطفی، فرزند امام، بعضا دیدگاه‌های متفاوتی داشتند. این دیدگاه‌‌‌های فقهی را برخی از فضاهای علمی و حوزوی به بیرون می‌‌آورند و وجهه‌‌ای دیگر به آن می‌‌دهند و اصحاب نادرستی هم با ذهنیت‌‌‌های نادرستی این‌ها را به جریان می‌‌اندازند و ما هم قدرت استخراج و استحصال این دیدگاه‌ها را نداشته و بر نکات مثبت اندیشه‌ها و دیدگاه‌ها هم تاکید نداریم و خب مشکلات از همین نقطه آغاز می‌‌شود.

به نظر این سند، سند خوبی است و البته بر خیلی از اصحاب فکر و علم و کسانی که آیت‌الله خوئی را می‌‌شناختند، نگاه امام به ایشان و بالعکس، روشن و مبرهن بوده است و اتفاقا سندهای دیگری از همراهی و نگاه مثبت آیت‌الله خوئی به انقلاب و جمهوری اسلامی وجود داشته و حالا این سند که به صورت رسمی منتشر شده است، خط بطلانی می‌‌کشد بر همه سوءظن‌ها و نگاه‌ها و خطااندیشی‌‌هایی که احیانا نسبت به آیت‌الله خوئی وجود داشته است.

بستن فضای سوءظن از سوی بدخواهان ضروری است

- حوزه علمیه نجف و قم دو بال شیعه محسوب می‌شوند؛ یکی مثل نجف بیشتر عمق تاریخی خاصی دارد، یعنی هزار سال قدمت و حوزه قم، عمق فکری دارد؛ یکی در گذشته و دیگری در حال. هر دو هم با ظرفیت‌‌‌های بزرگ وجود دارند و امروز این دو حوزه به هم نزدیک شده‌اند و بستن فضای سوءظن از سوی بدخواهان از ضرورت‌های بسیار جدی فرارروی شیعه به صورت کلان و کلی است.

- انتشار این سند اگر ابعاد رسانه‌‌ای درستی پیدا کند و تحلیل‌های دقیقی متوجه آن شود، یعنی بعضی از اطلاعات و معلومات گذشته که در اخبار حالت گمشدگی پیدا کرده است، با قرارگرفتن در کنار این سند جدید می‌‌توانند مجموعه‌ای را تشکیل بدهند که نگاه و زبان ویژه‌ای را برای آینده و فعالیت ما بگشایند و کشف و فهم اینکه سوءظن‌ها از کجا آغاز می‌‌شود و راه مقابله با آن، ضروری و خوب است.
 
- نباید وقتی کسی با اصل انقلاب و نظام موافقت می‌‌کند، دیگر دربست و به‌طور کامل با همه امور موافقت داشته باشد. بالاخره این شخص مجتهد است و همین که سکوت می‌‌کند، مهم است.

- گاهی برخی افراد که شوون مرجعیت را نمی‌شناسند به خاطر همین عدم‌شناخت و به دلیل فقدان تفکیک بین لایه‌ها، گاهی مطلق‌انگاری و بسیط‌نگاری ابراز می‌‌کنند؛ ممکن است ایشان به دلایلی مانند تفاوت دیدگاه، سکوت کرده باشد که طبیعی است یا آن حرکت و نشاط یک عالم در متن انقلاب و در شرایط ابتدای انقلابی را به آن شدت و حدت نداشته باشد که این هم طبیعی است.

ما مخالفت مستقیم با اصل انقلاب را از آیت‌الله خوئی ندیدیم

- ما باید اصل نگاه و تایید و آن همراهی با تحقق انقلاب را ملاک و عیار قرار بدهیم و اگر غیر از این باشد نشان می‌دهد شوون اجتهاد را نشناخته‌ایم؛ البته فرق دارد با کسی که مستقیما با اصل انقلاب مخالفت می‌‌کند که ما این را از آیت‌الله خوئی ندیدیم.
 
- بله، البته ایشان محدودیت‌‌هایی در عراق هم داشته که همان حساسیت‌‌‌های حکومت بعث بر ایشان بود و در همان اول انقلاب با ایران درگیر شد و حتی قبل از انقلاب هم این محدودیت‌ها بود که باعث ترک عراق توسط امام شد.

- به محدودیت‌‌‌های سیاسی و اجتماعی و محدودیت سن و البته محدودیت شوون کسی مثل آیت‌الله خوئی نباید بی‌توجهی کرد و باید اصل جریان کلان را در نظر کرد؛ البته همیشه اطراف بزرگان کسانی هستندکه به دلایل مختلف نگاه‌‌‌های منفی تولید می‌‌کنند که این خود یک محدودیت است و نباید آن را به حساب آن رفتار بزرگ گذاشت.

گفتنی است، متن نامه که به زبان فارسی نوشته شده بدین شرح است: «شکر و سپاس بی‌حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری‌های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رأی خود را اظهار دارند و در این زمینه رأی اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب کنند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثنی‌عشری هستند، لازم است برای مراعات حقوق‌شان، قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها شود. توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم.» ۹۹/۴/۲۸ هجری‌قمری (مطابق با ۷ فروردین ۱۳۵۸هجری‌شمسی)ابوالقاسم الموسوی الخوئی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول