اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

بخشنامه «نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان» ابلاغ شد/ اجرای طرح «اولیای ناظر»

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات بخشنامه «نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان» و اجرای طرح «اولیای ناظر» پرداخت.

بخشنامه «نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان» ابلاغ شد/ اجرای طرح «اولیای ناظر»

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: کرونا زندگی همه افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده است و فعالیت‌ها و برنامه‌ها نیز دستخوش ماجرای کرونا شده‌اند؛ تحصیل دانش‌آموزان نیز از این تغییرات در امان نبود و مدارس تعطیل شدند و آموزش‌ها به صورت تلویزیونی، رادیویی، مجازی و در برخی مناطق توزیع درس‌نامه ارائه شد.

 امتحانات هم به جز دو پایه نهم و دوازدهم که دو پایه سرونوشت‌ساز تحصیلی محسوب می‌شود، به صورت مجازی برگزار شد؛ در پایه نهم، دانش‌آموزان هدایت تحصیلی دارند و در پایه دوازدهم نیز نمرات امتحانات نهایی در کنکور تأثیر دارد.

به هر حال سال تحصیلی 99ـ98 با تمام فراز و نشیب‌هایش، روزهای پایانی خود را سپری می‌کند و فرایند ثبت‌نام سال تحصیلی 1400ـ1399 نیز از ابتدای خرداد آغاز شد؛ همواره موضوع ثبت‌نام با مواردی چون اخذ اجباری وجه یا ثبت‌نام خارج از محدوده یا اخذ شهریه بیش از اندازه مصوب در مدارس غیردولتی مطرح است و بر این اساس اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش وظیفه خطیری را بر عهده دارد؛ در این خصوص با زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به گفت‌وگو نشستیم.

* نظارت‌ها بر روند ثبت‌نام چگونه است؟ و تاکنون چه میزان شکایت از مدارس داشتید؟

از اول خرداد که فرایند ثبت‌نام آغاز شده است؛ از هفته دوم خرداد پایه اول ابتدایی شروع شد و در تیرماه، ثبت‌نام متوسطه اول و دوم شروع شد. البته میان‌پایه‌ها به صورت سیستماتیک، مدرسه ثبت‌نام را انجام می‌دهد.

ثبت 134 شکایت با موضوع ثبت‌نام

مجموع شکایت از اول اردیبهشت تا امروز 134 شکایت با موضوع ثبت‌نام در سامانه ما ثبت شده است که 25 مورد اخذ وجه غیرمجاز در فصل ثبت‌نام در مدارس دولتی، 66 مورد اخذ وجه مازاد بر شهریه مصوب در مدارس غیردولتی، 2 مورد اخذ وجه مازاد بر مصوبه در مدارس استعدادهای درخشان، یک مورد اخذ وجه مازاد بر مصوبه قانونی در مدارس شاهد، 3 مورد سرویس مدارس، 37 مورد عدم رعایت محدوده‌بندی ثبت‌نام بوده است.

* برنامه ویژه‌ای امسال دارید؟

کاری که ما امسال در سامانه پاسخگویی به شکایات انجام دادیم، بخشنامه «نظارت بر حقوق والدین و دانش‌آموزان» را با دو رویکرد استفاده از ظرفیت اولیای داوطلب افتخاری به عنوان ناظر بر فرایند ثبت‌نام ابلاغ کردیم. 

دو لینک گزارش‌های مردمی و نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام، برای اولین بار ایجاد شده است

برای این کار 3 اقدام انجام دادیم؛ یک اقدام این است که بخشنامه فرستادیم و از استان خواستیم در ستادهای نظارت بر ثبت‌نام، اعضای منتخب انجمن و اولیایی که می‌خواهند به عنوان داوطلب در ستادهای نظارت بر ثبت‌نام همکاری کنند.

اقدام دیگر این است که در سامانه shekayat.medu.ir،  سه لینک شامل ثبت شکایت، گزارش‌های مردمی و نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام ایجاد کردیم که دو لینک گزارش‌های مردمی و نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام، برای اولین بار ایجاد شده از اول تیر فعال شده است.

* تفاوت این دو لینک جدید با ثبت شکایت چیست؟

در ثبت شکایت، هویت فرد شاکی باید الزاما مشخص باشد تا فرایند پاسخ و نتیجه‌گیری را ببیند. از این موضوع خیلی از خانواده‌ها نگران بودند که اسامی‌شان منتشر شود و مورد تنش توسط مدرسه و منطقه قرار گیرند.

در گزارش‌های مردمی و نظارت همگانی بر ثبت‌نام، هویت فرد مشخص نیست و صرفا گزارش می‌دهند و ما روزانه گزارش‌های مردمی را رسیدگی می‌کنند.

* تاکنون چه تعداد گزارش مردمی داشتید؟

از تاریخ اول تیر تا امروز، 377 گزارش مردمی داشتیم که تعداد زیادی از آنها نسبت به اخذ شهریه مازاد بر مصوب در مدارس غیردولتی اعتراض داشتند و تعداد کمی هم مربوط به محدوده‌بندی ثبت‌نام یا استرداد وجه فعالیت‌های سال‌ گذشته بوده است.

این گزارش‌ها را به حوزه مدارس غیردولتی منعکس می‌کنیم و در آنجا می‌بینیم که گزارش‌ها در حال رسیدگی است، پاسخ دادند یا اقدامی نکردند؛ این گزارش‌ها ظرف یک هفته باید اقدام شود؛ روزهای دوشنبه و چهارشنبه هر هفته، گزارش‌هایی که رسیدگی نشده باشند به حوزه ستادی گزارش می‌کنیم که از مرکز پیگیری می‌شود. 

* بخش نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام چه کاری انجام می‌دهد؟

در نظارت همگانی بر فرایند ثبت‌نام، دسترسی را برای عموم مردم گذاشتیم و هر فرد با اینترنتش، فقط یکبار می‌تواند وارد سامانه شود و از این منظر انجام دادیم که فرد ذینفع نتواند فرم را به نفع خود تکمیل کند.

  ما یک فرم 7 شاخصی تعریف کردیم و در آن فرم، 7 شاخص اساسی برگرفته از ثبت‌نام وجود دارد و از اولیا خواستیم که نظر دهند. مثلا آیا این مدرسه، پروتکل‌های بهداشتی را در ثبت‌نام رعایت می‌کند؟ فضایی را برای تکریم خانواده‌ها در نظر گرفته است؟ برخورد با اولیا چطور است؟ اگر اخذ وجه مجاز انجام می‌گیرد مانند هزینه کتاب و بیمه، آیا به حساب مدرسه واریز می‌شود یا دستی اخذ می‌شود؟

* با اجرای طرح نظارت، قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

ما از طریق گزارش‌گیری سامانه، به راحتی می‌توانیم بدون اینکه هویت شخص مشخص باشد، بدانیم کدام مدرسه، 7 شاخص را رعایت می‌کند یا نمی‌کند و رصدی بر فعالیت مدارس داشته باشیم.

* درباره طرح اولیای ناظر توضیح می‌دهید که چه طرحی است؟

طرح «اولیای ناظر» در راستای اجرای فعالیت ۴ـ۸ـ برنامه شماره ۳ طراحی سیستم‌های شفاف برای مدیریت، نظارت و ارزشیابی سازمانی جهت افزایش اعتماد عمومی از زیر نظام مدیریت و راهبری تربیتی، برنامه ابلاغیه سال ۱۳۹۹، پیرو دستورالعمل ابلاغی «نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان» در فرایند ثبت‌نام به منظور جلب مشارکت اولیا در امر نظارت بر فرآیند ثبت‌نام از اولیای عضو در انجمن مدارس، مناطق و استان ها به صورت افتخاری و داوطلب در کارگروه‌های نظارت بر ثبت‌نام، دعوت به عمل می‌آید.

از اداره انجمن اولیا و مربیان و اعضای شورای منتخب انجمن اولیا و مربیان در ستادهای نظارت مرتبط نام دعوت می‌شود و جلسه شورای مدرسه به منظور تعیین و معرفی یکی از اولیای داوطلب و آشنا با مسائل و قوانین آموزش و پرورش تشکیل می‌شود تا  اولیای ناظر(افتخاری و داوطلب) بر فرآیند ثبت‌نام تعیین شود.

* وظایف اولیای ناظر دقیقا چیست؟

اولیای ناظر منتخب مدرسه با عنایت به بند ۷ ماده یک اساسنامه انجمن مرکزی اولیا مربیان و به استناد ردیف ۱۰ بند ب ماده ۱۴ آیین‌نامه اجرایی مدارس، بر فرآیند ثبت‌نام در حدود مقرر در این بخشنامه در زمان ثبت‌نام همکاری می‌کند.

در صورت مشاهده عدم رعایت دستورالعمل ثبت‌نام بدون مداخله در امور اجرایی و مدیریتی ابتدا موضوع در شورای مدرسه مطرح، رسیدگی و وفق قوانین و مقررات اقدام می‌کند و در صورت عدم امکان اتخاذ تصمیم قانونی در شورای مدرسه، اولیای ناظر موضوع را کتبا طی فرمی در اسرع وقت به کارشناسی ارزیابی عملکرد منطقه ارسال می‌کند.

اولیای ناظر گزارش نظارتی مربوطه را به صورت مستمر تا پایان زمان ثبت نام طی فرمی هر دو هفته یکبار با کارشناسی ارزیابی عملکرد ارسال و کارشناسان مناطق حداکثر تا پایان ماه نسبت به تجمیع اطلاعات و واگذاری آن در سامانه اقدام می‌کنند.

* نتیجه این نظارت‌ها چه خواهد شد؟

امیدواریم بتوانیم اتفاقاتی که در هنگام ثبت‌نام برای والدین و دانش‌آموزان پیش می‌آمد را به صفر برسانیم که البته اکثر مدیران متعهدند دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند ولی از آن سو هم آموزش و پرورش به دلیل مسائل اقتصادی که داشته، نتوانسته سرانه را به موقع به مدارس واریز کند و بعضا مدارس مجبور شدند برای اداره امورات جاری مدرسه به کمک‌های مردمی متصل شوند و توصیه‌ام این است که برای انجام فعالیت‌های خیّری، چه جایی بهتر از مدرسه است.

آموزش و پرورش، بیش از 15.5 میلیون دانش‌آموز و بیش از 45 میلیون مخاطب مستقیم دارد و چون تعداد مخاطب آموزش و پرورش زیاد است، درخواستمان این است که سایر دستگاه‌ها و خانواده‌ها حتی اگر فرزند محصل نداشته باشند، کمک کنند چرا که ما باید برای رشد علمی فرزندنمان فعالیت کنیم.

* هزینه بیمه که خانواده‌ها برای ثبت‌نام پرداخت می‌کنند، چقدر است؟ 

10 هزار تومان

* نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است؟

چون هنوز مبلغی اعلام نشده است، گفتیم 10 هزار تومان اخذ شود.

* در مورد آزمون انتصاب و انتخاب مدیران، عنوان شده بود که قرار است تکرار شود؛ در حال حاضر تکلیف این آزمون چه شد؟

بحث برگزاری آزمون مجدد منتفی شد. یک اعتراض از این منظر بود که در سایتی که در ابتدا طراحی شده بود، شرایط سنی برای ثبت‌نام لحاظ نشده بود یعنی نرم‌افزار به‌روز نشده بود و افرادی که شرایط سنی را نداشتند یعنی بیش از 45 سال را داشتند، ثبت‌نام کرده بودند.

یک ماه بعد که این سامانه به‌روز می‌شود و شرایط سنی لحاظ می‌شود، افرادی که شرایط را ندارند، اسمشان حذف می‌شود و در زمان برگزاری آزمون، چون اسمشان نبود، امکان برگزاری آزمون را نداشتند.

* پس مشکل نرم‌افزاری در زمان آزمون وجود نداشته است؟

یک تعدادی درباره قطع اینترنت گلایه داشتند که موردی به امور اداری مراجعه می‌کنند؛ البته چندین مورد را با امور اداری پیگیری کردیم که مشخص شد مثلا آزمون ساعت 9 شروع شده و تا 10:30 زمان داشته است و فردی تازه ساعت 10:20 اقدام به ورود به سامانه کرده است.

* یکسری از خانواده‌ها در زمان برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم درخواست داشتند که این امتحانات حضوری نباشد؟ این گلایه‌ها آن زمان به شما منتقل شد؟

بله، اعتراضات پایه نهم منتقل شد. البته آمار افرادی که نارضایتی داشتند به مراتب کمتر از افرادی بود که خواهان برگزاری آزمون بودند چون خیلی از خانواده‌ها می‌خواستند که این آزمون‌ها بر اساس یک قاعده و اصول برگزار شود زیرا ورود آنها به دوره بعدی تحصیلی سرنوشت‌ساز بود. بنابراین هم پایه دوازدهم که بحث کنکور و ورود به دانشگاه بود و هم پایه نهم که بحث ورود به پایه دهم بود و هم درباره آزمون‌های نمونه و تیزهوشان برای خانواده‌ها مهم بود.

* یکسری نیروهای شرکتی و نیروهای خرید خدمات خواهان استخدام در آموزش و پرورش هستند، این افراد چه کاری باید انجام دهند؟

ببینید به غیر از آزمون هیچ راه دیگری وجود ندارد. از سال 91 به بعد، دیگر آموزش و پرورش هیچ نیروی شرکتی ندارد.

* نیروهای خرید خدمات هم برای جذب در آموزش و پرورش باید در آزمون استخدامی شرکت کنند؟

بلکه، تنها راه‌های استخدام در آموزش و پرورش، شرکت در کنکور و قبولی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و راه دوم شرکت در آزمون استخدامی است. 

* خب کنکور که شرایط سنی دارد و به این افراد مشمول نمی‌شوند؛ تنها آزمون استخدامی می‌ماند.

بله، افراد برای استخدام در آموزش و پرورش باید در آزمون استخدامی شرکت کنند. نیروهای خرید خدمات، کاملا خصوصی هستند و توسط شرکت‌های خصوصی به آنها حقوق پرداخت می‌شود.

* آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی هم گلایه به برگزاری آزمون داخلی داشتند؟

ببینید استخدام آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی از طریق تصمیم مجلس است و به جز آزمون داخلی، راه دیگری برای استخدام نیست.

*برخی هنرآموزان استخدامی آزمون سراسری آبان ۹۸ نسبت به شیوه نمره‌گذاری پودمان‌شان در دانشگاه شهید رجایی گلایه داشتند؟ 

در این خصوص موردی به ما منتقل نشده است؛ این موارد را با ما در میان بگذارند تا پیگیری کنیم. به سامانه پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش به آدرس http://shekayat.medu.ir مراجعه کنند و ثبت شکایت کنند تا پیگیری کرده و به آنها پاسخ دهیم.

به گزارش فارس، تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «تبدیل وضعیت معلمان خرید خدمات 93»، «ثبت‌نام دانش‌آموزان؛ به شرط دریافت کمک مدرسه»، «مکان‌یابی ثبت‌نام مدرسه اولی‌ها مناسب نیست»، «لغو آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان آموزشیاران نهضت سوادآموزی»، «آزمون نهضت سوادآموزی به دانشگاه فرهنگیان منتقل شود»، «آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی بلاتکلیفند» و «عدم پاسخگویی دانشگاه شهید رجایی در برگزاری آزمون مجازی» خواهان پیگیری شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول