اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ترافیک کرونایی‌ها در غسالخانه/ چرا قاتل زنجیره‌ای رکورد شکست؟/ بازگشت محدودیت‌ها ضروری است

ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تازه تکمیل شده ‌است، پارکینگ و را‌هروهای مراکز درمان اشغال شده‌اند و‌ دفن جنازه‌های کرونایی در بهشت زهرا رکورد 75 روزه‌اش را شکسته است.

ترافیک کرونایی‌ها در غسالخانه/ چرا قاتل زنجیره‌ای رکورد شکست؟/ بازگشت محدودیت‌ها ضروری است

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، موضوع «کرونا» و جولان این ویروس خطرناک در کشور با ثبت رکورد 200 جان‌باخته در روز گذشته، روی صفحه نخست اکثر روزنامه‌های کشور مشاهده می‌شود. مهم‌ترین بخش‌های این گزارش‌ها را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه «جام جم» با تیتر «روز وحشت» نوشته است:

200 نفر دیروز جان‌باختند و200 خانواده سیاهپوش شدند. مرگبارترین روز کرونا در ایران، 20‌استان در وضعیت قرمز قرار گرفتند و تهران به‌تنهایی شاهد مرگ 73نفر در یک روز بود.

ظرفیت بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران تازه تکمیل شده‌است، پارکینگ و را‌هروهای مراکز درمان اشغال شده‌اند،‌ دفن جنازه‌های کرونایی در بهشت زهرا رکورد 75 روزه‌اش را شکسته است، ویروس کرونا راهش را به روستاها باز کرده و شیوع در روستاها رو به افزایش گذاشته است.

این بار قربانیان کرونا انتخاب نمی‌شوند،‌ از کودک ده ساله هرمزگانی بدون هیچ بیماری زمینه‌ای بگیرید تا جهش عجیب ابتلای جوانان به این ویروس، نشان می‌دهد دیگر سن و سال مطرح نیست. کادر درمانی خسته است،‌ تاب و توان ندارد،‌ رمقی برایش نمانده و هر روز از میانشان یکی کم می‌شود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان به کمترین میزان خود از ابتدای شیوع رسیده است! مراسم عروسی و عزا اما برقرار است! دیروز 200 خانواده در ایران سیاه پوشیدند.

روزنامه «جوان» با تیتر «دو صد کشته ز بی‌خیالی» نوشت:

روز گذشته برای چندمین بار پیاپی، رکورد جانباختگان ویروس تاجدار شکسته شد و ۲۰۰‌نفر دیگر از هموطنانمان به کام مرگ فرو رفتند.

کاهش رعایت نکات بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی از یک سو و بازگشایی‌های حساب نشده و چالش نبود ساختار مناسب حمل و نقل عمومی، در شرایط کنونی اصلی‌ترین متهمان شکل‌گیری وضعیت کنونی و شیب تند ابتلا، بستری و مرگ بیماران کرونایی است.

با تمام این‌ها تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبری مبنی بر تدابیر تازه و مؤثر برای کنترل شیوع افسارگسیخته کرونا در کشور منتشر نشد، انگار مرگ بیماران کرونایی هر قدر هم رشد داشته باشد، دولت حاضر نیست جز توصیه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تأکید بر استفاده از ماسک تدبیر دیگری داشته باشد و لااقل در بخشی از بازگشایی‌ها بازنگری کند.

روزنامه «وطن امروز» با تیتر «وضعیت قرمز است» نوشت:

پیک جدید شیوع ویروس مرگبار کرونا در خیلی از استان‌ها شروع شده است. کرونا این روزها همچون بمب خوشه‌ای عمل می‌کند که تنها راه مقابله با آن پیشگیری، خودمراقبتی و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی است.

ویروس زمانی دوباره همه‌گیر شد که به عقیده خیلی از کارشناسان بهداشتی، در رفع محدودیت‌ها، ترددها و بازگشایی صنوف بویژه صنوف پرخطر تعجیل شد. از طرفی بی‌توجهی خیلی‌ها به رعایت اصول بهداشتی نیز مسیر انتشار و انتقال این ویروس کشنده را هموار کرده است. نمونه این بی‌توجهی‌ها مرگ 200 بیمار کرونایی بوده که فقط در یک روز اتفاق افتاده است. 

ترافیک کرونایی‌ها در غسالخانه

پیج اینستاگرامی ‌غسال گمنام متعلق به یکی از دانشجویان دانشگاه تهران که در غسالخانه اقدام به شست‌وشوی فوت‌شدگان کرونا می‌کند و حاوی روایت‌های او از جان‌باختگانی است که هر روز به غسالخانه آورده می‌شوند تا شسته شوند و به سوی خانه ابدی رهسپار شوند، این روزها دست به دست می‌شود. او در آخرین پست‌های خود با توجه به اتفاقات این روزها نوشته است:

از ابتدای شیوع کرونا ما در انتهای خط و در غسالخانه هم مشاهداتی داشتیم که انگشت‌شمار کودکانی بر اثر بیماری جان‌شان را از دست می‌دادند اما حالا در موج جدید ابتلای کودکان و افراد کم‌سن و سال هم شیوع بیشتری پیدا کرده و خیلی باید مراقب‌شان بود. در موج جدید لزوما افرادی که کارشان به بیمارستان کشیده شده بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند. پس همه باید مراقب باشند. 

کادر درمان در عین اینکه با تمام وجود درحال تلاش هستند اما کم کم دارند خسته می‌شوند. رعایت کنیم. برای تغییر جدی و کنترل این شدت از شیوع کرونا احتمالا مجددا باید خیلی از محدودیت‌ها برقرار شود.

وقتی در ساعت‌های شلوغ مترو و بی‌آر‌تی فاصله بین افراد به منفی ۱۰ سانتیمتر می‌رسد، انتظار افزایش بیشتر این آمار را هم باید داشت. البته بعضی‌ها هم هنوز مغزشان دستور نمی‌دهد به دست‌های‌شان که ماسک  بزنند.

اگر فقط یک نیم روز دم در غسالخانه بایستید و پیکرهایی که می‌رسد را از آمبولانس‌ها روی تخت منتقل کنید، آنوقت است که با درد ستون فقرات‌تان تفاوت ۷۰ با ۷۱ را هم کاملا ملموس درک خواهید کرد.


روزنامه «کیهان» با تیتر «جان باختن 200 هموطن در یک روز/ بازگشت محدودیت‌ها ضروری است» نوشت:

افزایش دردناک قربانیان کرونا نشانه چیست؟

پس از یک دوره سخت تلاش همگانی اعم از کادر درمان و رعایت مردم در کنار خدمات چشمگیر گروه‌های جهادی در ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی و تولید خودجوش ملزومات بهداشتی، کرونا در مسیر مهار و کاهش محسوس مبتلایان و فوتی‌ها قرار گرفته بود، اما این روزها روند افزایشی تعداد قربانیان کرونا در کشورمان و سرعت ابتلا در بین مردم دوباره زنگ خطر را به صدا درآورده است.

با کاهش اولیه مبتلایان و فوتی‌ها که در سایه یک عزم ملی به دست آمد و تعداد زیادی از کادر درمانی و حتی نیروهای جهادی برای تحقق آن جان خود را از دست دادند، متاسفانه بسیاری از مردم و حتی مسئولان با‌اشتباهی مهلک کار را تمام شده تصور کردند.

با وجود اینکه بارها هشدار داده شد که این ویروس ناشناخته و تازه کار قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است در سایه غفلت‌ها و فریب کاهش آمار، دوباره سر برآورد، به یکباره رفتار بسیاری از مردم در مواجهه با این شرایط حساس و پر خطر تغییر کرد.

بسیاری از دستورات بهداشتی زیر پا گذاشته شد، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی برای بسیاری از خانواده‌ها دوباره عادی شد، استفاده از ملزومات پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا به شدت کاهش یافت و نتیجه آن شد که نباید.

در این بین سرعت عجیب و دامنه گسترده بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها از سوی دولت نیز زمینه القای باور غلط شکست کرونا و عادی شدن شرایط را در ذهن مردم فراهم کرد. رفع دورکاری‌ها و عادی شدن روال کارهای اداری، بازگشایی پارک‌ها، سینما، و... نیز به حضور گسترده مردم در سطح شهرها و افزایش ترددهای بعضاً غیر ضروری دامن زد.

هر چند دولت دلیل این بازگشایی‌ها و رفع محدودیت‌ها را برای عادت به زندگی در کنار کرونا و کمک به مشاغل آسیب دیده بیان کرد اما با نگاهی به شیوه رفع محدودیت‌های کرونایی و رصد رفتار خطرناک بسیاری از مردم در کنار گذاشتن فاصله اجتماعی درمی یابیم که افزایش وحشتناک آمار فوتی‌هایی که به 34 مورد در روز هم رسیده بود به 200 نفر بی‌دلیل و اتفاقی نبوده است.

روزنامه «رسالت» با تیتر «تلفات 12000نفری» نوشت:

 دیروز همه ما و همه آن‌هایی که تا پیش‌ازاین کرونا را باور نمی‌کردند و ماجرای ویروس را مضحک می‌پنداشتند، دچار بغض و حیرت شدند چون به تعبیر وزیر بهداشت در دقیقه ۹۰ از گوشه زمین از کرونا گل خوردیم و ممکن است در  دقایق آخر ضربه‌فنی شویم.

سعید نمکی بارها هشدارهای لازم را داده بود، اینکه در حال شطرنج‌بازی کردن با یک ویروس ناشناخته هستیم و عادی انگاری شرایط و این‌که فکر کنیم ویروس کرونا تمام‌شده یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هاست. حالا هضم این فاجعه آسان نیست  که200 نفر طی 24 ساعت پرپر شوند و نامشان در فهرست قبرستان جای بگیرد.

در این چند ماه ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر پیر و جوان و کودک براثر ابتلا به این بیماری جان خود را ازدست‌داده‌اند و مشخص نیست چند زن، چند مرد و چند کودک دیگر قرار است، به این مرض مبتلا و به کام مرگ کشانده شوند؛ این یعنی، حل صورت‌مسئله کرونا اصلا ساده نیست اتفاقا بسیار پیچیده است، آن‌قدر پیچیده که هنوز هیچ کشوری نتوانسته بر این ویروس لعنتی غلبه کند.

نه واکسنی کشف‌شده و نه راه درمان قطعی وجود دارد، بنابراین ما مانده‌ایم و کرونایی که یک جهان را حریف است  کرونایی که حواسمان نبود و در دقیقه 90 به ما گل زد. 

مرگ در همین نزدیکی... 

کافی است به دوروبر خود نگاهی بیندازیم، چند نفر از دوستان و آشنایان و اقوام خود را براثر ابتلا ازدست‌داده‌ایم؟ چند نفر؟ همه این‌ها از پیچیدگی یک ویروس به‌شدت مرموز حکایت دارد، ویروسی که از رفتارهایش چنین برمی‌آید که نیامده تا برود، آمده تا بماند و ما را خون‌به‌جگر کند. 

روزنامه «آرمان ملی» با تیتر «هشدار! مرگبارترین روز» نوشت:

هر پنج دقیقه یک بیمار جان خود را از دست می‌‌‌دهد

در روزهایی که بسیاری از مسئولان از شکست فاصله‌گذاری اجتماعی سخن می‌گویند و بسیاری از شهروندان یا به‌دلیل مسائل مالی و گرانی ماسک، یا سهل انگاری، ماسک نمی‌زنند و کشور در شرایط کاملا عادی به سر می‌برد، ‌ ایران بعد از گذشت حدود ۱۵۵ روز، مرگبارترین روز کرونایی خود را با ۲۰۰ جان باخته در یک روز تجربه کرد، در حالی که رکورد قبلی میزان مرگ و میر مربوط به بیماران مبتلا به کرونا، متعلق به ۱۵ تیر با ثبت ۱۶۳ فوت در یک روز بود.

افزایش آمار مرگ و میر باعث ترس بیشتر مردم از شرایط موجود شد و تقریبا جامعه با یک شوک شدید روبه‌رو گردید، در حالی که کارشناسان از عدم ثبت آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا در کلینیک‌های خصوصی و برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی هشدار می‌دادند و طبق گفته مسئولان هر پنج دقیقه یک بیمار جان خود را از دست می‌‌‌دهد.

کمبود شدید تخت در استان‌های قرمز

در روزهای گذشته مقامات مرتبط با حوزه سلامت برخی استان‌های در شرایط قرمز، از کمبود تخت بیمارستانی برای بستری افراد با شرایط حاد سخن گفتند و از مردم خواستند مراقبت‌های بیشتری را لحاظ کنند.

حتی در روزهای گذشته انتشار تصاویری از بیماران مبتلابه کرونا به‌دلیل کمبود تخت در پارکینگ بیمارستان مسیح دانشوری نگهداری می‌شوند و در خودرویشان مراحل درمان را سپری می‌کنند، از وضعیت وخیم کمبود تخت‌های بیمارستانی حتی در پایتخت نیز حکایت دارد. 

روزنامه «ایران» با تیتر «جنگ علیه کرونا با ماسک» نوشت:

تعداد مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا روز‌به‌روز در حال افزایش است و حالا با وجود هشدارهای پیاپی مسئولان کشور همه رکوردها شکسته شده و شرایط به نسبت آرام گذشته، پس‌از چند ماه بار دیگر حادتر شده است.

دیروز با گذشت نزدیک به چهار و نیم ماه از شیوع اپیدمی ویروس کرونا، تعداد جانباختگان این بیماری به اوج خود رسید و رکورد جدید و بی‌سابقه‌ای از فوتی‌های کرونا به ثبت رسید.

البته سخنگوی وزارت بهداشت هم با هشدار به ارائه آمار جدید روزانه تعداد موارد ابتلا و فوتی‌های کرونا پرداخت؛ جان باختن 200 نفر در 24 ساعت که یعنی رسیدن به بالاترین آمار مرگ ومیر در کشور.

به‌عبارت دیگر در شرایطی که به گفته متخصصان حوزه سلامت فاصله‌گذاری اجتماعی و خود قرنطینگی، استفاده از ماسک در هفته‌های اخیر و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به پایین‌ترین حد خود رسیده است، آمار مبتلایان و جانباختگان بیماری کووید19 در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسید.

این افزایش کم سابقه آمار و عدد بی‌سابقه از مرگ مبتلایان کرونا در ایران، در حالی است که رئیس ستاد ملی کرونا را وادار کرد تا از 15 تیر ماه استفاده از ماسک را اجباری اعلام کند چرا که به‌گفته مینو محرز، مطالعات علمی بهترین راه پیشگیری از بیماری ناشی از ویروس کرونا را استفاده از ماسک معرفی کرده‌ است.

روزنامه «شرق» با تیتر «200 مرگ رکورد کرونا» نوشت:

روز گذشته ایران باز‌ هم شاهد شکستن رکورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بود و با افزایش 40‌نفری آمار مرگ‌ومیر در ایران 200 نفر جان خود را از دست دادند. 

آن زمانی که می‌گفتیم سفر نروید، این روزها را می‌دیدیم

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با «شرق»، با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر امروز نتیجه رعایت‌نکردن و سفر‌رفتن مکرر مردم و جدی‌نگرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی است، تأکید کرد: «آن زمانی که می‌گفتیم شمال نروید، سفر نروید، این روزها را می‌دیدیم».

او با بیان اینکه هنوز به‌صورت رسمی وارد موج دوم نشده‌ایم، گفت: «هنوز در بعضی استان‌ها حتی وارد پیک موج اول هم نشده‌ایم. استان‌هایی مثل ایلام و کرمانشاه، تازه وارد مرحله دوم شده‌اند».‌

او با بیان اینکه وضع از روزهای اول خطرناک‌تر است، گفت: «حالا آمار مرگ‌ومیر، ابتلا و بستری ما از قبل بدتر است. ما امیدواریم که با جدی‌گرفتن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک شرایط بهتر شود».

‌او در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیمی برای تعطیلی مجدد کشور گرفته شده است، گفت: «این تصمیمات با کمیته اجرائی کروناست. ما پیشنهاد تعطیلی داده‌ایم و حالا پیشنهادهایمان جدی‌تر از پیش است و امیدواریم که قبولش کنند».

روزنامه «فرهیختگان» با تیتر «چرا قاتل زنجیره‌ای رکورد شکست؟» نوشت:

در وضعیت فعلی با این رشد روزافزون تعداد مبتلایان شاید کم آمدن تعداد کیت‌های تشخیصی خیلی بعید به‌نظر نرسد، ولی این طبیعی نیست چراکه باوجود شرایط بحرانی در ابتلا و جان‌باختن مردم بر اثر کرونا، مسئولان خبر از روزهای سخت‌تری در آینده می‌دهند.

روزهایی که احتمالا استارت آن از پاییز زده خواهد شد و همزمانی شیوع کرونا و اوج‌گیری آن در فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا مصائب را چندبرابر خواهد کرد.

پس پذیرفته نیست با چنین دورنمایی آنقدر ساده‌انگارانه به جنگ با کرونا برویم و در تعداد کیت‌های تشخیصی و امکانات لجستیکی این‌طور به در بسته بخوریم.

محمدحسین یزدی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن و مدیرگروه ایمنوتراپی پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: اگر این هشدار جدی گرفته نشود و افرادی که در جامعه سالم هستند از ماسک استفاده و رعایت فاصله اجتماعی را نکنند و در مراسم‌ها، در جشن‌ها، در عزاداری‌ها و در جاهایی که ارتباطات جمعی نزدیک است -خصوصا در فضاهای سرپوشیده- رعایت نشود و مردم حضور داشته باشند، می‌تواند بار انتشار ویروس را زیاد کند. به‌نظرمن بهترین راه اکنون و پیش‌روی ما این است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول