اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

استعلام در ساخت و ساز بافت تاریخی الزامی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: استعلام در ساخت و ساز بافت تاریخی الزامی است و باید طبق ضوابط پیش رفت.

استعلام در ساخت و ساز بافت تاریخی الزامی است

علی مالمیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با تاکید بر اینکه ساخت و ساز طبق ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی قانون است و نمی‌توان خارج از قانون عمل کرد اظهار کرد: در سال ۸۸ ضوابط بافت تاریخی ابلاغ شد که در آن زمان تنها رینگ اول شهر مطرح بود.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ شورای عالی شهرسازی بافت‌ها را تطبیق کرده و رینگ دو نیز وارد بافت شد که بر این اساس باید طبق ضوابط بافت تاریخی و استعلام میراث فرهنگی ساخت و ساز شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با تاکید بر اینکه قانون چیزی نیست که با سلیقه تغییر کند و سلیقه‌بردار نیست افزود: در برخی مواقع اختلاف نظری بین مالکان وجود دارد که می‌گویند در کنار ساختمان ما چند طبقه ساخته شده که دلیل آن این است که در گذشته استعلام از میراث فرهنگی صورت نگرفته و شهرداری به تنهایی مجوز داده است.

 وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مالکان بر اساس قانون موظف به استعلام از میراث بوده و پاسخ ما نیز بر اساس قانون خواهد بود گفت: محدودیت ارتفاع در بافت تاریخی نیز آنقدر که گفته می‌شود، نیست بلکه اگر طرح تفصیلی را در بافت رعایت کنیم تا ۸۰ درصد ضوابط در بافت تامین می‌شود.

مالمیر محدوده بافت تاریخی را ۵۰۰ هکتار دانست و گفت: محدوده طرح تفصیلی شهر همدان ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار است که بافت تاریخی یک‌یازدهم محدوده طرح تفصیلی و ۹ درصد آن را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: از ۹ درصد بافت تاریخی نیز اگر تپه مصلی، هگمتانه و بازار را خارج کنیم، تنها پنج درصد محدوده ساخت و ساز است که باید طبق ضوابط باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان در پایان با تاکید بر اینکه ضوابط بافت محدودیت چندانی در ساخت و ساز ندارد گفت: تاثیر بافت در ایجاد محدودیت ساخت و ساز زیر یک درصد است.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول