اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  کتاب

به بهانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/معرفی کتاب هایی با نگاهی نو به جهان بچه ها

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که طی سال‌های اخیر در تقویم رسمی ایران ثبت شده، مهر تأییدی بر قبول هویت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ایرانی به عنوان مخاطبانی موثر است.

به بهانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان/معرفی کتاب هایی با نگاهی نو به جهان بچه ها

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، چند سالی است سال روز کوچ «مهدی آذریزدی»، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است.

زنده‌یاد مهدی آذریزدی، 18 تیرماه سال 88 در سن 88 سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد.
«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه‌ ناقلا»، «گربه‌ تنبل»، «مثنوی» (برای بچه‌ها)، «مجموعه‌ قصه‌های ساده» و تصحیح «مثنوی» مولوی (برای بزرگسالان) و... از جمله آثار این نویسنده کودک و نوجوان است.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان که طی سال‌های اخیر در تقویم رسمی ایران ثبت شده، مهر تأییدی بر قبول هویت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان ایرانی به عنوان مخاطبانی موثر است. دیدگاهی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 55 سال پیش در پرورش آن تلاش کرده و دستاورد آن هنرمندانی نامدار است که روزی مخاطبان تولیدات فرهنگی‌هنری این مجموعه بوده‌اند.
در تمام این سال‌ها ادبیات، مهم‌ترین زبان این مجموعه‌ی فرهنگی بوده است، چه در قالب کتاب‌های خواندنی با تصاویری به‌یادماندنی و چه در قالب فیلم و پویانمایی و قصه‌گویی.

پژوهشگران تلاش کرده‌اند تا با شناخت و تحلیل آثار تولیدی و نیازهای موجود در این مسیر مهم گام بردارند و کتاب‌داران، مربیان و بازیگران در سفرهای خود به مناطق دور، کتاب و جادوی آن را برای تمام کودکان کشور به ارمغان برده‌اند.

به همین بهانه و همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، به معرفی تعدادی از کتاب هایی می پردازیم که به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عرضه شده است.

«عروسک نخی»

این کتاب که از «مجموعه کتاب‌های مرغک» کانون است، خردسالان را با دنیای عروسک‌های دست‌ساز و عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی آشنا می‌کند.

این کتاب داستان دختر کوچکی است که بعد از دیدن یک نمایش عروسکی به عروسک‌های خیمه‌شب بازی علاقه‌مند می‌شود، مادر سارا عروسکی برایش می‌دوزد و سارا نمایش را آغاز می‌کند اما بعد از گره خوردن نخ‌های عروسک، چالش‌های سارا و عروسکش شروع می‌شود.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «وقتی سارا خواست نمایش را شروع کند، نخ‌های عروسک به هم گره خورده بودند. عروسک جیغ کشید: «آاای دستااام... وااای موهاام... آخ پاهااام.» سارا دلگیر شد. عروسک هم غمگین و بداخلاق شد. بالاخره عروسک گفت: «وااای... خسته شدم... خسته و درمونده شدم...»
بر این اساس، کتاب «عروسک نخی» با هدف ایجاد احساس جستجوگری و در قالب «مجموعه کتاب‌های مرغک» کانون تولید شده و مخاطب آن گروه سنی 4 سال به بالا است.

این کتاب 28 صفحه‌ای «عروسک نخی» با قیمت 12 هزار تومان در فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی موجود است.

 

«نقره ماهی»

این کتاب داستان یک ماهی است که از زندگی تکراری زیر دریا خسته شده و دلش می‌خواهد به جای دیگری که این همه آب نباشد و آسان‌تر غذا پیدا کند برود، نقره‌ماهی فکر می‌کند آن بالا بالاها، دنیای قشنگ‌تر و بهتری باشد و آن‌قدر به آرزوهایش فکر ‌می‌کند تا بالاخره تصمیم می‌گیرد به سوی آرزوهایش شنا کند.
این کتاب 24 صفحه‌ای که مناسب گروه سنی بالای 7 سال است، با قیمت 9 هزار تومان قابل خریداری است.
پیش از این ترجمه انگلیسی و اسپانیایی این کتاب نیز منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته بود.

 

«قصه‌ی بره‌ سرخ و شاهزاده‌ غمگین»

این کتاب روایت دختر غمگین پادشاهی است که سال‌ها پیش مادرش را از دست داده و هر بار که تنها می‌شود گوشه‌ای می‌نشیند و گریه می‌کند.

پدر هر کاری به فکرش می‌رسد انجام می‌دهد اما تلاش‌های او نتیجه‌ای ندارند تا این‌که یک روز چوپانی به همراه یک بره‌ی سرخی، یک دختر، یک مرد و یک زن که دستان‌شان به بره چسبیده و در هوا معلق‌اند، از راه می‌رسند.

بر همین اساس، این افسانه به موضوع‌هایی همچون طمع، مهمان‌نوازی، کمک به هم‌نوع و... می‌پردازد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شعبده بازها و دلقک‌ها برای شاهزاده خانم لطیفه تعریف کردند؛ جلو روی او، موقع راه رفتن، تلوتلو خورند؛ تردستی نشان دادند؛ خودشان را از پلکان پایین انداختند؛ دست‌هایشان را غیب کردند؛ چشم‌هایشان را در حدقه چرخاندند و مثل مرغ‌ها قدقدکنان در وسط تالار، به این سو و آن سو پریدند. اما شاهزاده خانم که هیچ‌کدام از این کارها او را نخنداند، ساکت نشسته بود و فقط با مهربانی برای آن‌ها سر تکان می‌داد.»

این کتاب 28 صفحه ای با تصویرگری نرگس محمدی و با قیمت 12هزار تومان برای چهارمین بار از سوی کانون منتشر شده است.

 

«آوازی برای وطن»

این کتاب که در حال حاضر به چاپ سوم رسیده روایتگر زندگی زاغ بوری در قفس است که در رسای وطنش آواز می‌خواند.

بالاخره صاحب زاغ بور در قفس را باز می‌کند و سفر آغاز می‌شود. زاغ بور طی چند روز پرواز، دوستانی پیدا می‌کند که حاضرند پذیرای همیشگی او باشند اما او تنها و تنها یک هدف دارد: رسیدن به وطن.

نرگس محمدی تصویرگر این کتاب در هر قاب به بافت گیاهی و حیوانی مناطق مختلف ایران پرداخته و خود روایت‌گر داستانی برای مخاطبان نوجوانی است که بالای11 سال سن دارند.

در بخشی از کتاب «آوازی برای وطن» آمده است: «دریا که آرام شد، ‌زاغ بور احساس کرد چیزی محکم به سرش خورد. چشمانش را باز کرد. خودش را روی یک تخته پاره وسط دریا دید. باورش نمی‌شد. خشکی از دور پیدا بود. یک‌دفعه جستی زد، بال‌های خیسش را تکاند و به طرف خشکی پرواز کرد. زاغ‌ بور همین‌طور که پرواز می‌کرد، چشم‌هایش را بست و آواز خواند. کم‌کم صدای آوازش چند برابر شد...»

این کتاب در قطع خشتی با قیمت 12 هزار تومان در شهر کتاب‌ها و فروشگاه‌های کانون پرورش فکری‌ کودکان و نوجوانان (آفرینش) قابل خریداری است.

 

«یک آدم نقاشی کن!»

این کتاب داستان عمو نقاش و دختر کوچکی به نام صبا است که گفت‌وگوهای آن‌ها شکل دهنده‌ بدنه‌ اصلی داستان است.

عمو نقاش قرار است برای صبا یک آدم بکشد اما به جای آن یک موش می‌کشد، از همین‌ جای داستان چالش‌های صبا با تعریف انسان و ماهیت و هویت او آغاز می‌شود.

بر اساس این گزارش، قهرمان اصلی داستان در ادامه خواستار تغییر در نقاشی است اما مرد نقاش باز هم برای او موش می‌کشد، موش‌هایی که رفتارهای انسانی دارند اما در نهایت در نگاه صبا نمی‌توانند شبیه انسان‌ها باشند. در ادامه مرد نقاش و صبا درباره‌ی این ویژگی‌ها صحبت می‌کنند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «عمو نقاش موش دیگری کشید. موشی که در لانه‌اش یخچال بزرگی داشت که درش باز بود. عمو نقاش گفت: «این موش چیزهای دیگری هم می‌خورد. ببین یخچالش پر از سوسیس و هندوانه و نوشابه‌ی گازدار است.» صبا گفت: اما باز هم او یک موش است و با آدم فرق دارد. برایم یک آدم نقاشی بکش!»

این کشمکش‌ها و گفت‌وگوها مخاطب را به سوی سوال‌هایی مفهومی درباره‌ی خود سوق می‌دهد اما نویسنده هوشمندانه عمل می‌کند و برای داستان، پایان‌بندی متفاوتی در نظر گرفته است. مخاطبان بالای 11 سال قرار است در پایان با چالش جدیدی روبرو شوند و با بستن کتاب به سراغ یافتن پاسخ سوال‌های‌شان بروند.

میترا عبدالهی تصویرگری این کتاب 28 صفحه ای را بر عهده داشته و این اثر با قیمت 12 هزار و 500 تومان وارد بازار کتاب کودک و نوجوان شده است.

 

«فقط دوست خودمی»

جغد و جوجه‌تیغی هر شب با هم بازی می‌کنند اما بالاخره سر و کله‌ دیگر حیوانات جنگل پیدا می‌شود. آن‌ها دوست دارند ضمن دوستی با حیوانات جدید با آن‌ها بازی کنند اما جغد دوست ندارد دوستی‌اش با جوجه تیغی را با دیگران تقسیم کند و این رفتار را هر شب تکرار می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شب بعد جوجه‌تیغی و جغد باز هم قایم‌موشک بازی می‌کردند که خفاشی آمد. از شاخه آویزان شد و گفت: بچه‌ها، ‌ من هم بازی؟، جغد با نوکش به پای خفاش زد و گفت: برو عقب! ‌ ما با کسی بازی نمی‌کنیم.» خفاش خندید و گفت: این‌جوری که بیشتر خوش می‌گذرد.»

این کتاب با تصویرگری سولماز جهانگیر مناسب گروه سنی بالای9 سال است و به آن ها درباره‌ حسادت و تأثیرات آن بر روابط آموزش می‌دهد.

بر این اساس علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی این کتاب را با قیمت 10 هزار تومان خریداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول