اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

کردستان رتبه ۲۸ کشوری در اهدای عضو دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: میانگین شاخص اهدای عضو در استان ۲ است و از این لحاظ  رتبه ۲۸ کشوری را دارد.

کردستان رتبه ۲۸ کشوری در اهدای عضو دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزین رضاعی ظهر امروز در اولین جلسه تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان که در محل سالن همایش پردیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان ایجاد بستری برای مهیاکردن زیرساخت‌های مرتبط با پیوند اعضاء است.

وی افزود: اولین اهداکننده عضو استان کردستان در سال جاری مربوط به اعضای بدن پسر جوان ۲۰ ساله از اهالی شهرستان قروه است که دچار ضایعه مرگ مغزی بر اثر سانحه تصادف شده بود، اقدامی انسان دوستانه که  ایثار و گذشت را باردیگر معنا بخشیدند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اعضای بدن این جوان دچار مرگ مغزی، جان ۸ نفر را از مرگ نجات داد و به آنها زندگی دوباره بخشید،  افزود: عمل جداسازی اعضا و پیوند در  بیمارستان سینای تهران روز گذشته انجام شد.

رضاعی در ادامه به هدف تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان و اهمیت موضوع در استان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه اهدای عضو افراد دچار مرگ مغزی زندگی بخش بسیاردیگری از افراد می‌شود بنابراین با اهدا، فرصت دوباره زندگی کردن را به دیگران ببخشیم.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه یکی از پیشروترین مقررات در خصوص اهدای عضو را در ایران داریم، افزود: اما هنوز نسبت به دیگر کشورهای جهان در این شاخص در  رتبه پایینی قرار گرفته‌ایم.

رضاعی با بیان اینکه نجات جان انسان‌ها با اهدای عضو بسیار ارزشمند و از بار معنوی بالایی برخوردار است گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار پیوند هستند و هر روز ۱۲ بیمار به علت عدم دریافت عضو فوت می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد: سالانه ۴ هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که قابلیت اهدای عضو دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه شایع‌ترین علت مرگ مغزی در کشور ما تصادفات جاده‌ای است‌ گفت: با رضایت کامل خانواده فرد دچار مرگ مغزی،  از اهدا کنندگان داوطلب استقبال می‌شود و مشکل خاصی برای پیوند اعضا وجود ندارد.

رضاعی با اشاره به اینکه مرگ مغزی ظاهری شبیه به کما دارد ادامه داد: امکان بهبود فرد مبتلا به مرگ مغزی وجود ندارد و براساس فتوای علما این فرد دوباره زنده نخواهد شد.

وی با اشاره به میانگین شاخص اهدای عضو در کشور این امر را ۱۱/۸ عنوان کرد و گفت: میانگین شاخص اهدای عضو در کردستان ۲ است و رتبه ۲۸ را در این خصوص نسبت به سایر استان‌ها داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: اعضای بدن ۴۱  بیمار مرگ مغزی از سال ۸۳ تا کنون  در استان اهدا شده که از این تعداد ۲۴  نفر مرد و ۱۷ نفر زن بوده است.

رضاعی با بیان اینکه افرادی که دچار مرگ مغزی می‌شوند تنها ۷۰ درصد آنها قابلیت اهدای عضو دارد، افزود: فقط ۲۵ درصد بیماران مرگ مغزی به اهدای عضو می‌رسند که مهم‌ترین علت اهدا نشدن عضو، عدم استقبال و  رضایت خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه ترویج و نهادینه کردن امر اهدای عضو  لازمه فرهنگ سازی است گفت: در حال حاضر اهدای عضو در استان کردستان به علت عدم اعتقاد به مرگ بیمار تا زمان ایست کامل قلبی، ترس از سرزنش دیگران، ترس از مثله شدن، اعتماد به معجزه کمتر از حد استاندارد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ارتقاء شاخص اهدای عضو از عدد ۲ به ۵ را مهمترین هدف خود بیان کرد و در ادامه به اهم اقدامات دانشگاه، و بررسی مفاد اساسنامه تاسیس شعبه انجمن اهدای عضو ایرانیان در استان کردستان اشاره کرد.

رضاعی در پایان اهداف این انجمن و راه‌های رسیدن به این امر را بیان کرد و گفت: ارتقای دانش همه سطوح جامعه درباره مرگ مغزی، آموزش نحوه شناسایی کامل افراد مرگ مغزی شده، همراه نمودن خیرین و رسیدگی به مشکلات خانواده اهدا کننده عضو از جمله این اهداف است.

گفتنی است در پایان این جلسه اعضای هیات امنای شعبه اهدا عضو ایرانیان در استان کردستان انتخاب شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول