اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

موسوی: تا قبل از نهایی شدن مذاکرات ایران و چین هیچ متنی اعتبار ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت تا قبل از نهایی شدن مذاکرات ایران و چین هیچ متنی اعتبار ندارد و ادعاهایی چون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره را مضحک خواند.

موسوی: تا قبل از نهایی شدن مذاکرات ایران و چین هیچ متنی اعتبار ندارد

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) در واکنش به حجم عظیم ادعاهای کذب در فضای مجازی نسبت به تدوین یک نقشه راه ۲۵ ساله بین ایران و چین اظهار داشت: بر اساس توافق سال ۱۳۹۴ روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین که در بند ششم بیانیه سفر رئیس جمهور چین به تهران منعکس شده است، دو کشور صراحتا اراده سیاسی خود را برای توسعه و تعمیق راهبردی روابط بیان داشته و تصمیم گرفتند یک نقشه راه جامع ۲۵ ساله بین دو کشور تدوین شود تا مبنای توسعه منسجم و همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و چین در سال های آتی قرار گیرد.

وی افزود: پیش نویس اولیه این سند با مشارکت نهادهای تخصصی دو کشور تهیه شده و هم اکنون در مرحله مذاکره قرار دارد. بدیهی است که پس از نهایی شدن مذاکرات، این سند برای طی مراحل قانونی به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به واکنش خصمانه و عصبی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اضافه کرد: بدون تردید روابط راهبردی ایران و چین که منافع کلیدی متقابل برای مردم دو کشور دارد، واجد دشمنانی است که تمامی تلاش خود را برای شکست این مذاکرات و عدم موفقیت این سند به کار خواهند گرفت.

موسوی ادعاهایی همچون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره را مضحک  خواند که حتی ارزش تکذیب کردن هم ندارد.

وی گفت: تامین منافع ملی ایران تنها اصل راهنمای وزارت امور خارجه در تدوین این سند راهبردی بوده است و مذاکرات با دقت و وسواس کامل صورت گرفته که انشاءالله مردم ایران به زودی ثمره آن را مشاهده خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان با ابراز امیدواری نسبت به نهایی شدن این سند در آینده نزدیک افزود: بدیهی است که تا قبل از نهایی شدن مذاکرات هیچ متنی اعتبار ندارد و لذا از رسانه ها درخواست می شود از بازنشر متونی که با اهداف و اغراض مختلف تهیه و منتشر می شوند، خودداری کنند.

گفتنی است پیش از این متنی به عنوان پیش نویس سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین در فضای مجازی منتشر شده بود.

به گزارش فارس، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب به تداوم جوسازی‌ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین، یک نقشه راه روشن و ریل گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در دنیای آینده است؛ جایی که چین به عنوان قدرت اول اقتصادی دنیا در آینده نزدیک و ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه غرب آسیا، می‌توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت‌های سنتی و سلطه گر غربی، ضمن تامین منافع مشترک، در برابر فشار قلدرها ایستادگی کنند.»

وی افزود: «نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می شود، راه به جایی نخواهد برد.»

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نهم تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پیش نویس برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید و ظریف مامور پیگیری آن شد و مطالبی که از سوی برخی و در رسانه‌ها در این خصوص مطرح شده است، گفت: این موضوع جدید نیست، در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت، توافق و اعلام شد که همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد که یکی از بندهای سند اعلام می‌کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خودشان در همه زمینه‌ها داشته باشند.در سفر سال گذشته ظریف به پکن، پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا هم در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی افزود: همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم. گمانه‌زنی‌ها همه اشتباه است. احساس می‌کنم سند به گونه‌ای است که در آینده بشود آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر این سند در دولت‌های دو کشور نهایی شود، می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد.طبیعی است همکاری‌های نزدیک و راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند. این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی که منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول