اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

نیروگاه 340 مگاواتی قشم آماده بهره‌برداری است

مرحله اول نیروگاه سیکل ترکیبی قشم با دو واحد گازی و ظرفیت تامین ۳۴۰ مگاوات برق بزودی وارد مدار قشم خواهد شد.

نیروگاه 340 مگاواتی قشم آماده بهره‌برداری است
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، تأمین برق بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس یعنی قشم که دارای جمعیتی بیش از 150 هزار نفر با 69 شهر و روستا است، کار بسیار بزرگ و با اهمیتی است که اکنون نیاز 300 مگاواتی آن را به صورت 80 مگاوات تولید در درون جزیره و 220 مگاوات آن از طریق شبکه برق سراسری تأمین می‌شود.
 
با همت شرکت توسعه نیروگاه‌های کشور و با بهره‌گیری از توان دو شرکت مپنا و انرژی گستر قشم، نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی در حاضر در قشم در دست ساخت است که 300 مگاوات آن آماده بهره‌برداری رسمی است.
 
با بهره‌برداری از این نیروگاه، نه تنها نیاز قشم به تأمین برق برطرف می‌شود که قشم برای اولین بار در تاریخ خود، صادرکننده برق به سرزمین اصلی نیز خواهد بود.
 
بهره‌برداری از این پروژه از آن جهت قابل اهمیت است که قشم به عنوان یک منطقه عظیم مهیای سرمایه‌گذاری‌های کلان صنعتی، دیگر نیازی به تأمین برق از سرزمین اصلی نخواهد داشت و نیاز هر واحد صنعتی جدید به برق نیز از طریق همین نیروگاه در درون این جزیره تأمین خواهد شد.
 
نیروگاه سیکل ترکیبی چیست؟
 
مهرداد رضاییان یک کارشناس صنعت برق در این باره به خبرگزاری فارس گفت: نیروگاه‌های سیکل‌ ترکیبی، نوع جدید و ارتقا یافته‌ای از نیروگاه‌های گازی هستند که در این فرآیند به منظور رشد بازده در فرآیند تولید برق، از گازهای حاصل از فعالیت نیروگاه گازی، مجددا در فرآیند دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتواند حجم قابل توجهی از آب را به بخار تبدیل کرده و با این کار مانع از ورود حجم وسیعی از هوای داغ ناشی از احتراق سوخت در توربین گازی به محیط زیست می‌شود.
 
بنابر اعلام شرکت تولید انرژی گستر قشم، برای ساخت این پروژه 308 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته که بخشی از آن از محل صندوق توسعه ملی تأمین و بخش دیگری از آن نیز توسط گروه سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و مپنا تأمین شده است.
 
از دیگر ویژگی‌های این نیروگاه سیکل ترکیبی، تولید روزانه تا 48 هزار مترمکعب آب شیرین در فرآیند تولید برق است که می‌توان از آن برای بی‌نیاز ساختن قشم از منابع آبی دیگر استفاده کرد و مشکل دیرینه آب شیرین را برای مردمان قشم برای همیشه رفع کرد.
 
این پروژه از آن‌جا حائز اهمیت هرچه بیشتری است که نماد خودباوری ملی در صنعت تولید برق نیز بشمار می‌رود و بدلیل بروز تحریم‌ها، میزان خودکفایی در ساخت این پروژه بسیار بالا و تا 95 درصد است.
 
 
انتهای پیام/88055/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول