اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

توافق چین و روسیه بر ایفای نقش محوری در سازمان جهانی بهداشت

معاونین وزرای امور خارجه چین و روسیه ضمن تبادل نظر درخصوص مسائل سوریه و یمن، بر لزوم ایفای نقش محوری در سازمان جهانی بهداشت تأکید کردند.

توافق چین و روسیه بر ایفای نقش محوری در سازمان جهانی بهداشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با اعلام خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، روسیه و چین بر ضرورت ایفای نقش محوری در این سازمان با توجه به همه‌گیری جهانی ویروس کرونا تأکید کردند.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی تلفتی با «ما ژائوشو» همتای چینی خود به تبادل نظر درخصوص مسائل یمن و سوریه پرداخت.

این دو دیپلمات همچنین بر «اقدامات لازم برای مبارزه با انتشار ویروس جدید کرونا از طریق ایفای نقش محوری در سازمان جهانی بهداشت» تأکید کردند.

چین و روسیه ضمن اشاره بر لزوم حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، تصریح کردند که سیاسی‌سازی مشکلات بشری و اعمال تحریم‌های اقتصادی یک‌جانبه، به‌خصوص در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، غیرقابل قبول هستند.

از سوی دیگر «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (چهارشنبه) اقدام آمریکا در خروج از سازمان جهانی بهداشت را نشانه دیگری از رویکرد یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن و خروج از گروه‌ها و شکستن قراردادها خواند (جزئیات بیشتر).

به نوشته روزنامه «گلوبال تایمز»، روز چهارشنبه «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز در تماسی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، به بحث و تبادل نظر درخصوص مسائل روز جهانی پرداخت.

شامگاه سه‌شنبه «باب منندز» سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رسما این کشور را از سازمان بهداشت جهانی خارج کرد.

 کارشناسان بهداشت و درمان عمومی آمریکا و دموکرات‌ها تأکید دارند که ترامپ با نادیده گرفتن این مسئله که روند افزایشی شیوع کرونا به یک معضل تبدیل شده، تنها به بدتر شدن اوضاع کمک می‌کند.

اکنون با خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، راه روسیه و چین برای افزایش تأثیرگذاری بر پاسخ جهانی به شیوع ویروس کرونا هموار خواهد بود.

پیش‌تر «آنگلا مرکل» صداعظم آلمان ضمن ابراز نگرانی از کم‌رنگ شدن نقش آمریکا در رهبری جهان، از کشور‌های اروپایی خواست زمانی که بحث نفوذ جهانی آمریکا مطرح می‌شود به یک حقیقت جدید بیاندیشند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول