اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

شمار کتابخانه‌های عمومی در خراسان شمالی به ۷۳ باب افزایش می یابد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: کتابخانه‌های روستایی رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد آماده بهره‌برداری بوده که درمجموع کتابخانه‌های عمومی استان به ۷۳ باب می‌رسد.

شمار کتابخانه‌های عمومی در خراسان شمالی به ۷۳ باب افزایش می یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، علی‌محمد جهانی به تشریح آخرین وضعیت امور کتابخانه‌های خراسان شمالی پرداخت و اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید ۲۰ باب کتابخانه عمومی در این استان ساخته شد که از این تعداد ۱۵ باب جدید و پنج باب نیز جایگزین فضاهای قدیمی شده است.

وی افزود: در سال ۹۲ در این استان ۵۵ باب کتابخانه عمومی وجود داشت، ۱۵ باب کتابخانه جدید ساخته و به فضاهای جدید افزوده شد و همچنین پنج کتابخانه نیز ساخته و جایگزین شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی اظهار داشت: این پنج باب کتابخانه شامل کتابخانه‌های شهری حصار، درق، شهید بهشتی و کتابخانه‌های روستایی دشت و قره مصلی است.

وی بابیان اینکه ازنظر تعداد کتابخانه‌ها در سال جاری در مقایسه با سال ۹۲، ۲۷ درصد رشد داشته است گفت: هم‌اکنون در بجنورد مرکز استان ۱۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد.

جهانی افزود: به ازای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت در این استان در سال ۹۲، کتابخانه ۱.۵۹ و در سال ۹۹ نیز ۲.۰۳ کتابخانه وجود دارد.

وی در خصوص سرانه کتاب در کتابخانه‌های عمومی به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت نیز گفت: هم‌اکنون در استان این شاخص ۹۶.۳ جلد کتاب است که در سال ۹۲ این رقم ۶۵.۲ جلد کتاب بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی تعداد کتاب‌های موجود هم‌اکنون کتابخانه‌های عمومی این استان را ۸۳۱ هزار و ۵۴۵ جلد کتاب دانست و افزود: ازنظر تعداد کتاب در مقایسه با سال ۹۲، در این استان ۴۸ درصد رشد داشته‌ایم، در سال ۹۲ در کتابخانه‌های این استان ۵۶۲ هزار و ۶۲۶ جلد کتاب وجود داشت.

وی بابیان اینکه نرخ عضویت در کتابخانه‌های این استان در سال جاری در مقایسه با سال ۹۲ نیز ۸۴ درصد رشد داشته است گفت: در سال ۹۹ در کتابخانه‌های این استان ۵۱ هزار و ۱۸۴ نفر عضو هستند درحالی‌که در سال ۹۲، ۲۷ هزار و ۷۶۳ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی بودند.

جهانی افزود: نرخ عضویت در کتابخانه‌های عمومی در سال ۹۲ به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت را ۳.۲۲ نفر بوده است درحالی‌که این نرخ به ۵.۹۳ نفر رسیده است.

وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هفت هزار و ۴۰۱ متر مربع به فضاهای کتابخانه‌های روستایی و شهری این استان افزوده شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی بابیان اینکه هم‌اکنون مجموع فضای کتابخانه‌های استان ۱۹ هزار و ۳۰۸ مترمربع است افزود: این شاخص در سال ۹۲، ۱۱ هزار و ۹۰۷ مترمربع بوده است.

وی افزود: سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در استان به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت در سال جاری ۲.۲۴ مترمربع و در سال روی کار آمدن دولت را ۱.۳۸ مترمربع دانست.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند. و از مجموع ۷۰ کتابخانه حاضر ۴۰ باب شهری و ۳۰ باب کتابخانه روستایی است.

گفتنی است؛ کتابخانه‌های روستایی رباط شیروان، ارکان و گریوان بجنورد نیز آماده بهره‌برداری است که با در نظر گرفتن آنها مجموع کتابخانه‌های عمومی استان به ۷۳ باب می‌رسد و که از این تعداد، ۶۲ باب کتابخانه نهادی و ۱۱ باب کتابخانه مشارکتی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول