اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آب‌هایی که از استان اصفهان خارج و دستان کشاورزانی که تهی می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه اگر شرکت آبفا از این پس به صنایع آب بدهد تخلف محسوب می‌شود، گفت: سد کوچری در گلپایگان استان اصفهان احداث شده است بنابراین مدیریت آن به استان اصفهان باید واگذار شود.

آب‌هایی که از استان اصفهان خارج و دستان کشاورزانی که تهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، حسن ساسانی عصر امروز در کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه قیمت آب تعرفه‌ای است که طبق ضواط محاسبه می‌شود و این طور نیست که هر قیمتی را شرکت آب منطقه‌ای استان اعمال کند، اظهار داشت: نرخ آب‌بها ۳۰ درصد بود که اکنون به حدودا ۲۰ درصد تعیین شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه زاینده‌رود به دلیل اینکه پایین دست و بالا دست رودخانه  درگیر هستند کار پیچیده است و مشکلات خاص خود را دارد، گفت: در گلپایگان نیز به دلیل مشکلات آب شرب و کشاورزی مشکلات خاصی وجود دارد و در این شهرستان به دلیل مجاورت با استان‌های دیگر تنها اصفهان تصمیم‌گیرنده نیست.

وی خاطرنشان کرد: مخالف اصلی تعیین میزان حقابه گلپایگان بنده و همکارانم در منابع امور آب استان بودیم و حتی در مذاکراتی که در تهران برای موضوع حقابه داشتیم با نماینده و فرماندار وقت شهرستان هم‌نظر بودیم.

ساسانی افزود: وزارت نیرو مدعی  است که حقابه گلپایگان کاملا تخصیص یافته و سطح زیر کشت آن محاسبه شده است اما قول می‌دهم به عنوان نماینده آب منطقه‌ای استان در وزارت نیرو برای تخصیص حقابه این شهرستان مطالبه‌گری کنم تا مشکل کشاورزان گلپایگانی در برداشت حل شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: به دنبال خشکسالی شدیدی که سال ۹۷ در استان اصفهان داشتیم در کارگروه سازگار با کم آبی مقرر شد که شرکت آب منطقه‌ای استان نسبت به تأمین آب پایدار صنایع بزرگ و کوچک اقدام کند، اما به دلیل افزایش هزینه‌ها، تعرفه‌های جدید برای سال ۹۷ شهرک‌های صنعتی ۲۵۰۰ تومان ابلاغ شد و برای سال ۹۸ تعرفه‌ها سه هزار تومان پیشنهاد شده است.

وی با تأکید براینکه آب کالای ارزشمند ملی است و دور از انصاف است که تمام کاستی‌ها جامعه را از قیمت آب کم کنیم، گفت: اگر صنعت آب کشور در این نقطه قرار گرفته است به این دلیل است که ارزش خودش را از دست داده است.

وی با تأکید  براینکه به زودی کارگروه فنی برای مشکل آب روستای کوچری گلپایگان و برآورد طرح پروژه آبرسانی انجام خواهد شد، گفت: وزارت نیرو در کنار نگرانی تولید، نگران تأمین آب نیز هست، سد کوچری در گلپایگان استان اصفهان احداث شده است بنابراین مدیریت آن به استان اصفهان باید واگذار شود و دیگر شرکت آبفا مجاز نیست به صنایع آب بدهد وگرنه تخلف محسوب می‌شود.

۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی گلپایگان به دلیل کم‌آبی کشت نمی‌شود

در ادامه حسین یارمحمدیان فرماندار گلپایگان اظهار داشت:  آب از سد کوچری گلپایگان سرریز می‌شود و تکلیف آن باید معلوم شود چون برخی شهرستان‌ها را می‌گویند برداشت کنند یا نکنند، اگر گلپایگان برداشت نکند پس خودتان برداشت کنید؟

فرماندار گلپایگان با تأکید براینکه اگر آب زیست محیطی گلپایگان با دبی کمتر و در زمان طولانی‌تر در رودخانه اناربار جاری شود می‌تواند به محیط زیست کمک کند، خاطرنشان کرد: گلپایگان به شهرستان برخوردار از آب معروف است اما روستاهای پایین دست این شهرستان یک قطره آب برای کشاورزی ندارند.

وی تصریح کرد: تخصیص آب روستای کوچری مشخص شده است و وزارت نیرو در یک فضای منطقی با همکاری اهالی روستای کوچری کمک کند تا آب این روستا تأمین شود.

یارمحمدیان گفت: قوانین سخت‌گیرانه کار تولید را سخت‌تر و حلقه آن را متوقف می‌کند، تولید در هر بخشی اعم از کشاورزی، اقتصادی یا غیره در حال شکل‌گیری است وقتی حلقه‌های به هم پیوسته کار به موضوع آب رسید متوقف می‌شود.

وی تصریح کرد: بند‌های رودخانه اناربار شهر گلپایگان فقط برای برداشت آب نیست، اگر سه یا چهار بند در محدوده شهر برای قایقرانی ایجاد شود موجب زیبایی رودخانه می‌شود.

یارمحمدیان تصریح کرد: در شهرستان گلپایگان نحوه آبیاری مشکل دارد و نیاز به اصلاح است، در زمان خشکسالی از میزان ۶۰ میلیون متر مکعب ۱۹ میلیون متر مکعب آب برداشت و هیچ درختی خشک نشد و در سال‌های ترسالی نیز حدود ۶۰ میلیون متر مکعب اب برداشت و هیچ درختی خشک نشد.

وی گفت: در استان اصفهان چون تصمیم گیری با فشارهای مختلف مواجه می‌شود مدیریت حقابه دست وزارت نیرو است اما تکلیف حقابه روستای کوچری باید مشخص شود.

یارمحمدیان گفت: 10 هزار هکتار زمین کشاورزی شهرستان به دلیل نبود آب بلااستفاده مانده است، برای کم آبی روستاهای شهرستان قمستی از آورد آب گلپایگان را باید تعدیل کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول