اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

حمایت از بخش خصوصی راه نجات اقتصاد کشور است

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی حمایت از بخش خصوصی را راه نجات اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند.

حمایت از بخش خصوصی راه نجات اقتصاد کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عصر امروز شصت و دومین نشست شورای گفت‌وگوی گیلان و چهارمین نشست این شورا در سال جاری با حضور محمد خزاعی، دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی و اعضای شورای گفت‌وگوی گیلان در سالن غدیر استانداری برگزار شد.

در این نشست راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود صنعت چای از طریق تقویت صندوق حمایت از توسعه صنعت چای و همچنین مشکلات ناشی از سیاست‌های ارزی دولت و تأثیرات آن بر فضای کسب‌وکار موردبررسی قرار گرفت.

صنعت چای، موضوعی بود که شورای گفت‌وگوی گیلان به آن پرداخت و رئیس سازمان چای نیز گزارشی در این زمینه ارائه کرد.

لزوم تقویت صندوق حمایت از چای‌کاران

به گفته رئیس سازمان چای کشور، این محصول پرمصرف قبلاً از خارج ارزان وارد می‌شد اما طی دو سال گذشته حضور چای‌کاران در بازار بیشتر ملموس است.

حبیب جهان‌ساز می‌گوید در سال‌های اخیر به چای‌کاران سرمایه در گردش و تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه می‌شود و علاوه بر آن در به‌زراعی نیز دست کشاورزان را می‌گیرند.

به گفته وی، باید صندوق حمایت از چای‌کاران تقویت شود تا با توسعه آن آرامش برای کشاورزان به ارمغان آید.

حمایت از کسب‌وکار خصوصی و رقابت آزاد با حضور در اتاق بازرگانی بین‌المللی

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) نیز در این نشست اظهار کرد: صنعت چای، برنج و گردشگری ارکان اقتصادی گیلان هستند.

محمد خزاعی با اشاره به کاهش درآمد کشور ازجمله تشدید تحریم‌ها و کاهش فردش نفت افزود: نابسامانی‌ها و ناکارآمدی‌ها در شرایط کنونی، فعالان اقتصادی را بیشتر اذیت می‌کند.

وی حمایت از بخش خصوصی را راه نجات اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تجار، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند.

دبیر کل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) با اشاره به کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی اتاق بازرگانی، اظهار کرد: ICC تنها نماینده بخش خصوصی در جهان است که از کسب‌وکار خصوصی و رقابت ‌آزاد حمایت می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی گفت: این کمیته ضمن برقراری ارتباط فعالین اقتصادی کشور با ICC فعالیت‌های خود را از طریق ۹ کمیسیون بانکی، بیمه، تسهیلات گمرکی و تجاری، حقوقی و داوری، تجارت و سرمایه‌گذاری، مالیات، اقتصاد دیجیتالی، محیط‌زیست و انرژی انجام می‌شود.

خزاعی، تسهیل مبادلات فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین‌المللی، ایجاد هماهنگی در روابط اقتصادی بین‌المللی در کلیه بخش‌های اقتصادی، مشارکت با کمیته‌های ملی کشورهای عضو ICC برای نیل به رشد و توسعه اقتصادی و تقویت بنیه حقوقی و بین‌المللی اتاق‌های بازرگانی را از اهداف و برنامه‌های کمیته ایرانی ICC برشمرد.

هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری گیلان در صادرات

استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری گیلان در صادرات اظهار کرد: گروه سالی سختی را در صادرات پشت سر گذاشتیم اما باهمت فعالان اقتصادی و تجاری امسال ۶۰۰ میلیون دلار در صادرات هدف‌گذاری شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های جغرافیایی گیلان در کشور به‌ویژه در صادرات گفت: باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا با افزایش تولید، پیگیری پروژه‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از اعتبارات تخصیص‌یافته در بخش‌های مختلف تولید و صادرات در استان افزایش پیدا کند.

ارسلان زارع با اشاره به رشد اقتصادی بالای کشور در سال ۹۵ گفت: این نسبت رشد اقتصادی در جهان می‌توان گفت بی‌سابقه بوده است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به شیوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد و توسعه تجارت گفت: بسیاری از کشورها ازجمله ترکمنستان از ابتدای شیوع کرونا کاملاً قفل شد اما فعالیت‌های اقتصادی کشور و به‌تبع استان در جریان است.

استاندار گیلان با اشاره به موضوع چای و حمایت بی‌بدیل دولت از این صنعت، گفت: به راهی و احیا باغات چای در دولت انگیزه چای‌کاران را مضاعف کرده است.

وی بر ضرورت تقویت صنعت چای تأکید کرد و گفت: بر اساس استاد بالادستی حمایت مستمر و یارانه‌ای از چای ممکن نیست بلکه هرچقدر بخش خصوصی و صندوق حمایت از صنعت چای تقویت شود، این صنعت رونق می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر برگرداندن ارز توسط صادرکنندگان گفت: تجار و فعالان اقتصادی حوزه صادرات باید ارزی که دولت به آن‌ها سپرده را برگردانند.

زارع با تأکید بر فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در کشور گفت: اوراسیا و ظرفیت اتاق بازرگانی ظرفیت عظیمی در جهت ارتباط با کشورهای عضو این اتحادیه است و فعالیت تجاری و بازرگانی بین‌المللی ICC نیز می‌تواند بسیار محرک و مثمر ثمر باشد.

استاندار گیلان همچنین بر توسعه منطقه آزاد انزلی در استان تأکید کرد و آزادسازی ظرفیت‌های آن را از نتایج این توسعه برشمرد.

حذف تصدی‌گری دولت راهکاری برای حمایت از چای

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان نیز در این نشست راه نجات و حمایت از صنعت چای را کاهش دخالت و‌ تصدی‌گری دولت دانست و اذعان کرد بهترین کار برای حمایت از چای تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای است تا عایدی این صنعت صرف خودشان شود.

وی می‌گوید چای‌های تاریخ گذشته موجود در انبارهای داخل و خارج استان حتی برای کمپوست هم صرفه اقتصادی ندارد چون هزینه‌های حمل‌ونقل آن زیاد است.

به گفته آرش فرزام صفت در حال حاضر مجموعاً ۵۰ هزار تن چای سنواتی در گیلان وجود دارد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول