اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

افزایش کرونا در پلدختر/ غول ترسناک در چشم مردم کوچک شد

روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، مردم پل‌دختر به خود می‌بالیدیم که این ویروس به شهر ما نرسیده و در عین حال ترس از سایه شوم کرونا شب و روز را برایمان تلخ کرده بود. وقتی ردپای این ویروس به منطقه ما رسید و نخستین کرونایی در پلدختر گزارش شد، از ترس همه جا تعطیل و مردم از منازل خارج نمی‌شدند و دید و بازدیدها، عروسی‌ها و دورهمی‌ها لغو شد. اما اکنون شرایط متفاوت شده است.

افزایش کرونا در پلدختر/ غول ترسناک در چشم مردم کوچک شد

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، اکنون که هر روز شاهد افزایش مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در پلدختر هستیم و دیگر روستاها نیز در امان نیستند ،کرونا مهمان ناخوانده اهالی شده و شهر و روستا نمی‌شناسد.

با این اوصاف شاخ و دم غول کرونا بر اثر عادی انگاری و بی خیالی مردم شکسته که نشد هیچ روز به روز به جولان کرونا، دامنه گسترش آن و تعداد مبتلایان به این بیماری در پلدختر اضافه می‌شود.

 برگزاری مراسم‌های شادی و ترحیم به طور قطع در شیوع و همه گیری کرونا در پلدختر بسیار تاثیرگذار بود، دعوت اقوام در عروسی یا عزا با دعوت ویروس کرونا و باز شدن پای آن به شهر یا روستا همراه بود و اکنون جولان کووید ۱۹ بحرانی است که مسئولان و مردم پل‌دختر را درگیر کرده و طی2 ماه اخیر بیشترین مبتلایان را داشته و هر روز به تعداد آن به طور چشمگیری افزوده می‌شود.

 

در این راستا یک شهروند پلدختری گفت: اوایل سال ۱۳۹۹ که آغاز شیوع ویروس کرونا بود، مردم خیلی رعایت می‌کردند از خانه جز در موارد ضروری بیرون نمی آمدند، حتی به زیارت اهل قبور نمی‌رفتند و طی مدتی راه‌های منتهی به گلزار شهدای شهر پلدختر از سوی نیروی انتظامی مسدود می‌شد.

اشکان جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: ابتدای شیوع کرونا تا زمانی که چند نفری مبتلا شده بودند افرادی که برای کارهای ضرور مجبور به بیرون رفتن از منزل می‌شدند، بسیار با ترس و حساسیت خاصی همراه بود و کووید ۱۹ را جدی می‌گرفتند.

وی افزود: اما اکنون متاسفانه حساسیت و دلهره مبتلا شدن به ویروس کرونا در میان مردم پلدختر بسیار کمرنگ شده و شاید کم کم  ترس از این ویروس در بین سنت‌ها و مراسم‌های شادی و عزا و عادی نگاری مردم، گم شد و همین امر موجب شیوع و گسترش روزافزون ویروس کرونا در این شهرستان شد.

  شیوع کرونا در خرداد ماه در پلدختر به اوج رسید

یکی دیگر از شهروندان پلدختری گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه  سال جاری کم کم روند شیوع ویروس کرونا در پلدختر بر اثر عادی انگاری مردم همراه با محدود کردن یک سری محدودیت‌ها، باز شدن بازار و سپس برگزاری مراسم‌های عروسی و ترحیم موجب گسترش بی توجهی برخی افراد حتی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شد تا اینکه شیوع کرونا در خرداد ماه برخلاف تصور مردم مبنی بر تاثیر گرما در کاهش این ویروس، در این شهرستان به اوج خود رسید.

رضا کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر افزود: با وجود ممنوعیت چاپ آگهی ترحیم توسط چاپخانه‌ها اما نگاشتن جمله "به علت شیوع کرونا و خودداری از تجمع مراسمی نداریم و هزینه آن صرف امور خیریه می‌شود "، در آگهی‌ها، گویی تنها برای کلاس گذاشتن است و مردم خود را گول می‌زنند.

 پایبندی به سنت های شادی و عزا در کمین سلامت مردم این شهرون

 

د پلدختری اضافه کرد: اقوام و آشنایان تازه پس از این آگهی نه یک بار بلکه چند بار برای سر سلامتی به دیدن صاحب عزا می‌روند و این امر یکی از موارد موثر در شیوع ویروس کرونا است و در اینجا نیز به نظر می‌رسد رسم و رسوم و سنت‌ها یک بار دیگر قدرت خود را به رخ کرونا کشیدند و در کمین سلامت مردم هستند.

یک معلم پلدختری گفت: بازدیدها، مهمانی‌ها و دورهمی‌هایی که اگر برای مدتی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گاهی اوقات از آن دست بکشند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و در عوض کمک به قطع زنجیره انتقال کرونا است، از عوامل شیوع این ویروس در پلدختر بود که گاهی اوقات حضور یک مهمان از شهرهای بزرگ در منزل یک نفر خانواده را درگیراین بیماری کرده است.

توکل محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: برگزاری مراسم‌های عروسی و شادی و شرکت اقوام و آشنایان از مناطق دور و نزدیک گاه موجب شیوع کرونا در شهر یا روستایی می‌شود که تا به حال اثری از کرونا در خود ندیده و این بی‌توجهی و عادی انگاری نه تنها موجب به خطر افتادن سلامت خانواده‌ها می‌شود بلکه سلامت منطقه به ویژه افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را به خطر می‌اندازد.

 تک تک افراد در قبال پیشگیری و مقابله با کرونا مسئول هستند

 

وی افزود: با به تاخیر انداختن و یا برگزار نکردن این گونه مراسم‌ها اتفاق ناگواری رخ نمی‌دهد اما برگزاری آن سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازد از این رو باید احساس مسئولیت تک تک افراد در قبال پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا بین مردم شهر و روستاها با افزایش حساسیت‌ها و اعمال محدودیت‌ها بالا برود.

 این فرهنگی پلدختری اضافه کرد: ممکن است فرد مبتلا بدون علائم در عین حال موجب  رنج و شاید مرگ فرد دیگری شود که سیستم ایمنی ضعیف  یا بیماری زمینه‌ای دارد.

مراسم عروسی و حضور میهمانان ناخوانده کرونا را به روستا برد

 

 یک خانم  روستایی پلدختری گفت: تا چند روز پیش روستای ما عاری از کرونا و از نقاط سالم شهرستان پلدختر بود، اما برگزاری مراسم عروسی در روستای همجوار و حضور میهمانان ناخوانده از شهرهای و استان‌های دیگر موجب سرایت این ویروس به منطقه ما شد.

فاطمه کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: اکنون دیگر روستای ما نیز امن نیست و چون زن حامله‌ای هستم و نیاز به آرامش دارم با بیرون رفتن هر یک از اعضا خانواده و برگشتن به خانه ترس و دلهره مرا فرا می‌گیرد.

وی افزود: به خاطر همین از مردم در شهر و روستا می2خواهم که جولان ویروس کرونا را جدی بگیرند و باعث به خطر افتادن سلامت دیگران ،فامیل و همسایه نشوند زیرا بی مسئولیتی در برابر همنوع حتی در پیشگاه خداوند نیز خوشایند نیست.

 کاهش محدودیت‌ها موجب عادی انگاری مردم و افزایش شیوع کرونا شد

بخشدار معمولان گفت: متاسفانه حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی در پلدختر کمرنگ شده و بازگشت محدودیت‌ها، باز شدن بازار منجر به کاهش حساسیت‌ها و عادی انگاری مردم و شیوع کرونا شد و اکنون افزایش تعداد مبتلایان در این شهرستان آن را در وضعیت هشدار قرار داده و کرونا طغیان کرده است.

سید حبیب الله موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهار داشت: این در حالی است که برخی مردم در کوچه و خیابان از بیماری کرونا تنها به یک سرماخوردگی جزئی یاد می‌کنند.

 

وی افزود: در صورتی که برخی افراد که مراحل این بیماری را پشت سر گذاشته‌اند از بیان سختی‌های آن نیز وحشت می‌کنند و اکنون خود را ملزم به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می‌دانند.

بخشدار معمولان گفت: یک سری افراد ناقلان بی‌علامت و خطرناک‌ترین افراد در شیوع ویروس کرونا هستند، از این‌رو  بیماری کرونا شوخی بردار نیست و پیر و جوان کوچک و بزرگ، مرد و زن نمی‌شناسد و برای رهایی از آن تنها راه مبارزه، توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی و توصیه‌های پزشکی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، خودداری از برگزاری دورهمی‌ها مانند مراسم‌های عروسی، ترحیم، هفتم، چهلم و مهمانی‌ها است.

موسوی افزود: مسئولان نیز باید با اعمال یک سری محدودیت‌ها و مدیریت و نظارت بر اجرای مصوبات ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا در استان به حفظ سلامت مردم کمک کنند.

 ممنوعیت 10 روزه فعالیت امکان عمومی در پلدختر

رییس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: بر اساس مصوبات ستاد مدیریت کرونا در لرستان، این استان در وضعیت هشدار است و درسطح استان فعالیت رستوران‌ها، تالارها، کافی‌شاپ‌ها و قهوه خانه‌ها به مدت ۱۰ روز ممنوع شده که پلدختر از این قاعده مستثنی نیست.

علی صفدر سیاووشی در جلسه شورای سلامت شهرستان پلدختر اظهار داشت: نیروی انتظامی با همکاری اداره‌های میراث فرهنگی، صمت، اصناف و بهداشت و درمان طی این مدت مانع فعالیت این مراکز شوند و در این رابطه با هیچ احدی مماشات نکنند تا پلدختر از اعمال برنامه‌ها که در استان در حال اجرا است، عقب نماند.

18 نفر از پرسنل کادر درمان و بهداشت پلدختر به کرونا مبتلا شدند

 

وی با بیان اینکه، هم اکنون ۶ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان پلدختر بستری است، افزود: واقعیت این است که شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان پلدختر در شرایط کرونایی روند فرسایشی گرفته و هم اکنون 18 نفر از پرسنل این شبکه و مجموعه خانه‌های بهداشت شهرستان درگیر کرونا شدند.

  318 نمونه مثبت مبتلا به کرونا در پلدختر/ 11 نفر فوت شدند

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت:در این شهرستان تا کنون  11 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند که اکثر آنها دارای بیماری زمینه ای و سالمند بودندکه این میزان نسبت به نمونه های مثبت 3.5 درصد می باشد.

وی افزود: کل نمونه‌های مشکوک ارسال شده در این شهرستان به مرکز استان تا کنون یکهزارو 895 مورد بوده که 318 نمونه آن مثبت اعلام شده است.

بیمارستان پلدختر پاسخگوی افزایش آمار مبتلایان به کرونا نیست

سیاووشی افزود: بیمارستان پلدختر در صورت افزایش تعداد نمونه‌های مثبت و بیماران کرونایی پاسخگو نیست و کفاف نمی‌دهد و در صورت افزایش موارد بستری به نقاهت‌خانه نیاز است که دردسر خاص خود را دارد و نیاز به نیرو دارد و این امر موجب مشکلاتی پیش رو شبکه بهداشت و مردم شهرستان می2شود.

فرماندار پلدختر گفت: محدودیت‌های کرونایی براساس مصوبه ستادمدیریت مبارزه با کرونا استان لرستان در این شهرستان اعمال می‌شود.

حسن رضاییان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پلدختر اظهارداشت: علاوه بر اعمال محدودیت‌های مصوبات ستاد مدیریت مبارزه با کرونا استان با توجه به شیوع بی‌رویه کرونا در پلدختر در صورت لزوم مصوبات شهرستانی نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: با توجه به تاثیر مستقیم برگزاری مراسم‌های شادی و عزا در شیوع کرونا در پلدختر در اجرای محدودیت‌ها، اصناف مانند تالارها، رستوران‌ها، کافی شاپ و قهوه خانه‌ها  که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند تعطیل می‌شوند.

 ضرورت افزایش حساسیت‌ها نسبت به کرونا

فرماندار پلدختر گفت: باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نسبت به افزایش حساسیت‌ها و از بین بردن عادی انگاری مردم به جهت موج جدید کرونا اقدام و به حفظ سلامت مردم کمک کرد.

 افراد مبتلا به کرونا از تماس با دیگران و تردد در اماکن عمومی خودداری کنند

وی افزود: مردم باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به قطع زنجیره انتقال کرونا در شهرستان پلدختر کمک کنند و افرادی که مبتلا می۲شوند به طور حتم تا طی شدن روند بیماری و بدست آوردن سلامت کامل از تماس با دیگران و تردد در مکان‌های عمومی خودداری کنند.

ادارات اجازه ورود به ارباب رجوع بدون ماسک ندهند

رضاییان یادآورشد: کارمندان ادارات، بانک‌ها و سایر مکان‌های عمومی ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی به ارباب رجوع بدون ماسک اجازه ورود ندهند و با کادر درمان و ستاد مدیریت مبارزه با کرونا همکاری کنند.

شیوع کرونا در پلدختر نگران کننده است

فرماندار پلدختر گفت: با توجه به افزایش همه روزه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان، شیوع این ویروس نگران کننده است و تنها راه غلبه بر این وضعیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی است.

انتهای پیام/

گزارش از هما کریمیان 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول