اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

افزایش قیمت گازوئیل، شایعه تابستان داغ

مرور اتفاقات پیش‌آمده در افزایش قیمت بنزین درسال 97 و تاکید مسؤولان مختلف بر عدم وجود برنامه‌ای برای بالابردن قیمت گازوئیل، به حقیقت پیوستن شایعه افزایش قیمت گازوئیل را با تردید روبه‌رو می‌کند.

افزایش قیمت گازوئیل، شایعه تابستان داغ

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نیمه شب ۲۴ آبان ۱۳۹۸، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در اقدامی ناگهانی اعلام کرد که بنزین دوباره سهمیه‌بندی شده و قیمت آن از هزار تومان با استفاده از کارت سوخت به ۱۵۰۰ تومان و به صورت آزاد به ۳ هزار تومان افزایش یافته است.

این اقدام غیرمنتظره دولت، باعث شد تا مردم اعتراض خود را با متوقف کردن خودروهای خود در ساعت ۱۰ صبح روز شنبه نشان دهند. اگرچه این اعتراضات شروعی مسالمت‌آمیز داشت اما رفته رفته با نفوذ تعداد معدودی از افراد سازمان‌یافته، اقدامات خرابکارانه‌ای همچون خسارت به اموال عمومی و خصوصی و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها صورت گرفت که در نهایت، منجر به درگیری بین اغتشاشگران و نیروی انتظامی شد.

در حوادث آن روز، در اصفهان، به بیش از ۱۳۰ دستگاه اتوبوس، چند دستگاه آتش نشانی، نزدیک به ۸۰ بانک، تعداد زیادی خودپرداز، مرکز مخابرات رباط، مترو و زیرساخت‌های آن و ۲۰ جایگاه پمپ بنزین که همگی متعلق به بخش خصوصی بودند، خسارت وارد شد.

علاوه بر خسارات میلیاردی وارد شده، تعدادی از افراد، جان خود را در این درگیری‌ها از دست دادند، مدارس و بخشی از کسب و کارها تعطیل شد و نا امنی و اضطراب، فضای عمومی جامعه را در بر گرفت.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، اگر اعلام قیمت بنزین با ایجاد یک پیش‌زمینه و بیان دلایل آن به صورت روشن برای مردم همراه بود، به چنین آشوب و خسارت هنگفتی نمی‌انجامید.

اکنون زمزمه‌هایی از افزایش قیمت گازوئیل به گوش می‌رسد؛ زمزمه‌هایی که در زمان بررسی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس نیز مطرح بود. با توجه به اینکه سوخت اغلب خودروهای سنگین گازوئیل است، افزایش قیمت آن، باعث افزایش کرایه حمل بار و به طبع، افزایش قیمت کالاهای مختلف در سطح کشور می‌شود.

علاوه بر اینکه این اقدام می‌تواند موجب اعتراض کامیوندارانی شود که از قیمت بالای لاستیک و قطعات یدکی خودروهایشان در سال ۹۷ به ستوه آمده و دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

با گسترده‌شدن شایعه افزایش قیمت گازوئیل و نگرانی افکار عمومی از بابت آن، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در توئیتی، قاطعانه افزایش قیمت گازوئیل را رد کرد و گفت: افزایش قیمت گازوئیل شایعه‌ای هدفمند است که متاسفانه اذهان را خیلی مشوش کرده است؛ با صداقت و صراحت اعلام می‌کنم چنین طرحی به هیچ وجه در دستور کار مجلس یازدهم نیست.

در پیگیری‌های فارس از مسؤولان مختلف دولتی نیز این شایعه تأیید نشده‌است، همچنان که بهمن علیپور، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما خبر افزایش قیمت گازوئیل را نه تکذیب و نه تأیید می‌کنیم اما توجه به شایعات را هم توصیه نمی‌کنیم؛ با این حال افزایش قیمت گازوئیل به این سادگی نیست و نیاز به مصوبه مجلس و هیأت دولت دارد.

با توجه به رد برنامه افزایش قیمت از طرف مجلس از سوی طغیانی و مشروط کردن افزایش قیمت گازوییل به مصوبه مجلس و هیأت دولت از سوی علیپور، و نیز، با توجه به اینکه طرح سؤال از رئیس‌جمهور به ۱۸۰ امضا رسیده‌است، در شرایط کنونی، افزایش قیمت گازوئیل بعید به نظر رسیده و ارزشی بیش از شایعه‌ای برای یک تابستان داغ ندارد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ر۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول