اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

آغاز کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود آغاز شد.

آغاز کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، حمیدرضا حسنی اظهار کرد: با هدف تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی تل خاکستر، کار کاوش این محوطه باستانی توسط هیأتی از کارشناسان پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرپرستی دکتر حسن رضوانی آغاز شد.

او گفت: محوطه تاریخی تل خاکستر مربوط به دوران پیش از تاریخ بوده و در سال 1381 با شماره 5849 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسنی افزود: در شهرستان شاهرود 156 اثر فاخر به ثبت رسیده که از این تعداد 74 اثر مربوط به تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی شاهرود می‌توان به تپه سنگ چخماق بسطام و ده خیر مربوط به دوران نوسنگی، محوطه تاریخی عمادالدین 2 و تپه بلوار شاهرود اشاره کرد.

قدمت تاریخی شهرستان شاهرود بر اساس گمانه زنی‌های باستان شناسان و حفاری‌ها در تپه تاریخی ده خیر به هزاره هشتم قبل از میلاد و تپه سنگ چخماق بسطام به هزاره ششم تا هفتم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

آثار به دست آمده دوره نوسنگی در حفاری اخیر تپه تاریخی عمادالدین 2 شهر شاهرود نیز گواهی بر این مدعاست. در کنار جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی این شهرستان نیز دارای اهمیت فراوان است.

انتهای پیام/74001/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول