اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جزئیاتی از قرارداد 25 ساله ایران و چین که هنوز امضا نشده است

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی در خصوص صحبت‌هایی که در مورد قرارداد 25 ساله ایران و چین مطرح می‌شود، ارائه داد.

جزئیاتی از قرارداد 25 ساله ایران و چین که هنوز امضا نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عباس مقتدایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی با موضوع پیامد‌های ناشی از کرونا اظهار داشت: انسان‌ در زمینه زمان و مکان سیطره بیشتری در دنیا داشته است، کشورها سرزمین و جمعیت خاص دارند و حکومت و حاکمیت دارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: اروپایی‌ها به دنبال ایجاد دهکده جهانی بودند و به کشور‌های دیگر القا کردند که برای جهانی شدن باید مانند اتحادیه اروپا باشند اما کرونا بخش قابل توجهی از جهانی شدن و روند منطقه‌‌گرایی را برهم زد.

وی با بیان این‌که در دوران پساکرونا اتفاقاتی در حوزه سیاست در دنیا رخ خواهد داد، تصریح کرد: فرهنگ غرب تحت تأثیر قرار گرفت و خودکشی و خرید اسلحه بیشتر شد، در کشور ما اما با کرونا موضوع همدلی و مساوات پررنگ‌تر شد؛ نمی‌خواهیم بگویم مشکلی در کشور مشکلی نداریم اما فرهنگ اسلامی در بحث کرونا برجسته شد.

مجلس نسبت به موضوع کرونا و مسائل پساکرونا حساسیت دارد

مقتدایی در ادامه بیان داشت: دنیای قبل و بعد از کرونا تفاوت‌های زیادی دارد، مجلس در ابعاد اقتصادی باید توجه ویژه‌ای داشته باشد زیرا اصناف خرد در کشور آسیب دیدند؛ در حوزه بهداشت نیز برخی مجموعه‌ها باید تعریف شوند؛ در مجلس این موضوعات در کمیسیون‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در همین مدت محدود وزرای مربوطه مانند وزرای اقتصاد، صنعت، ارشاد و بهداشت، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه به مجلس دعوت شدند و دیدگاه خود را بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: مجلس نسبت به موضوع کرونا و مسائل پساکرونا حساسیت دارد، باید جهش در تجهیزات پزشکی و بهره‌وری در آموزش پزشکی داشته باشیم؛ باید در نهضت یا روند فعال کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا را به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شود.

مقتدایی با اشاره به این‌که موضوع کرونا بهداشتی است، گفت: از طرفی زمینه‌های بهداشت باید از طرف دولت فراهم شود البته آموزش و فرهنگ نیز دخیل است، دولت و مردم هر ۲ در بحث کرونا دخیل هستند و ادامه‌دار شدن تعطیلات نیز تبعات زیادی داشت و مردم باید بیشتر رعایت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از آن‌جایی که شرایط مناسبی نداریم و دوباره موج جدید کرونا شایع شده است، باید نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم؛ از مردم اصفهان می‌خواهم که به صورت ویژه به این نکات توجه داشته باشند؛ با مسؤولان ارشد استان اصفهان صحبت شده است و باید اقدامات لازم با توجه به شرایط انجام شود.

وی در ادامه یادآور شد: می‌توانیم از فرصت بین‌المللی ایجاد شده برای بازنمایی شکست تمدن غرب استفاده کنیم، فرهنگ غرب در زمینه کرونا شکست خورده است زیرا غرب که مدعی بود برای دنیا برنامه دارد، در زمان کرونا بسیاری از ملت‌های دنیا و حتی اروپا را رها کرد؛ در کمیسیون امنیت ملی نسبت به بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی نیز حساس هستیم.

صحبت‌های اخیر در خصوص قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین دروغ است

مقتدایی در مورد موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: رسانه‌های غربی موج شدید رسانه‌ای را دنبال می‌کنند تا بگویند کشور از دست رفت؛ اصل قضیه این است که چینی‌ها به جهت قدرت اقتصادی که در دنیا پیدا کرده‌اند و قدرت مالی قابل توجهی را در اختیار دارند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران در طول سال‌های گذشته در بالاترین رده‌های کشوری گفته شده که نیازمند جذب سرمایه هستیم، دولت سراغ اروپایی‌ها رفتند اما در آخر هیچ چیزی جذب نشد و بدعهدی‌های اروپایی بود؛ حالا اروپایی‌ها و آمریکا فشار می‌آورند که نفت به فروش نرسد و سرمایه‌ای نیز جذب نشود.

وی تصریح کرد: چینی‌ها سیاست جاده ابریشم را دنبال می‌کنند و می‌خواهند جاده ابریشم نوین را ایجاد کنند، ایران اعلام آمادگی کرد تا در این زمینه کمک کند اما درخواست داریم ایران در مرکز جاده ابریشم قرار گیرد؛ نگران چینی‌ها در موضوع تأمین انرژی است و در این صورت نفت را به چین صادر می‌کنیم.

مقتدایی با بیان این‌که قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و این‌که ایران را فروختند، دروغ است، گفت: تاکنون فقط یک بیانیه مشترک بین ۲ رئیس‌جمهور وجود دارد، همچنین پیش‌نویسی توسط ایران تهیه شده و به طرف چینی داده شده است؛ تاکنون هیچ قراردادی بسته نشده است، هر قراردادی بسته شود، مجلس شورای اسلامی باید آن را تأیید کند.

نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که برنامه راهبردی داشته باشیم و بدانیم برای نفت و کالاهای تولید کشورمان مشتری خوبی داریم، قرارداد 25 ساله در نظر گرفته شده است؛ چین در آینده نزدیک نفر اول اقتصاد دنیا است و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم؛ کره، سنگاپور و مالزی با سرمایه‌های خارجی پیش رفتند و به دنبال تجارت با کشور‌های پیرامون هستیم.

وی در پایان گفت: رسانه‌های غربی با دست گذاشتن روی حس وطن‌دوستی ایرانیان می‌خواهند جو را بهم بزنند، اروپا از این موضوع ترسیده است و از الان به دنبال ایجاد مشکلات و خط رسانه‌ای است.

انتهای پیام/۶۳۰۹۰/ر۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول