اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اداره‌کل حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان ایجاد می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقع جرم دادگستری همدان از تشکیل اداره‌کل حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان خبر داد و گفت: با تشکیل این اداره‌کل مسائل این حوزه جدی و عمیق پیگیری می‌شود.

اداره‌کل حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان ایجاد می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس نجفی پیش از ظهر امروز در کارگاه آموزشی مشاوران محاکم کودکان و نوجوانان اظهار کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوان با نگاهی پیشگیرانه اقدامی جدید و کارآمد است که ابهامات، خلأهای قانونی و موازی‌کاری موجود در این حوزه را برطرف خواهد کرد.

وی ادامه داد: با رویکرد خوبی که از سال ۹۲ به خصوص از زمان حضور آیت‌الله رئیسی در مسند ریاست دستگاه قضا؛ مبنی بر بکارگیری و استفاده حداکثری از بخش‌های تخصصی جامعه شکل گرفت تلاش شد برای ایجاد جامعه‌ای توسعه‌یافته و عاری از خشونت از توان همه‌ بخش‌های جامعه به‌ نحو علمی و کارشناسی استفاده شود.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان تصریح کرد: بر همین مبنا در موضوعاتی که دستگاه قضایی با آن مواجه است تلاش شده از نظرات کارشناسی مشاورین و متخصصین استفاده شود که سیستم قضایی تمام توان خود را به کار گرفته تا با تعامل همه‌جانبه، نهایت استفاده از این ظرفیت را داشته باشد.

وی بیان کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوان با نگاهی پیشگیرانه برای حمایت از این گروه‌های سنی تصویب شده و اقدامی جدید و کارآمد است که ابهامات، خلأهای قانونی و نیز موازی‌کاری‌ها با وضع این قانون جامع برطرف شده است.

نجفی با بیان اینکه در قانون فوق تکالیف متعددی برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته شده و مشارکت آحاد مردم نیز در آن گنجانده شده است یادآور شد: در قانون حمایت از اطفال به غیر از بخش نوجوانان بزهکار به حمایت از اطفال و نوجوانان بزه‌دیده که قربانی هستند نیز توجه ویژه‌ای شده و بر همین مبنا استفاده از مشاورین محاکم اطفال و روانشناسان بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این بخش علل وقوع جرم و اقدامات مورد نیاز و همچنین سازوکارهای قانونی به طور دقیق در نظر گرفته شده و نوع آموزشی که به آنها باید داده شود نیز تعیین شده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان ضمن تاکید بر نقش موثر سازمان بهزیستی در پیشگیری از بزه، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته‌ جهان خدمات اورژانس اجتماعی به طور جدی تقویت شده تا با شناسایی اطفال و نوجوانان آسیب‌پذیر به آنها خدمات مورد نیازشان را ارائه کنند.

نجفی ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز باید قبل از وقوع اتفاق این افراد را شناسایی و با آموزش‌های پایه و به موقع از رسیدن به مرحله ارتکاب جرم پیشگیری کند.

وی با بیان اینکه اطفال و نوجوانان از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند و باید توجه ویژه‌ای به آنان شود بیان کرد: یکی از برنامه‌های قوه قضائیه در آینده ایجاد اداره‌کل حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان است تا به صورت دقیق، عمیق و غنی‌تر مسائل این حوزه پیگیری شود.

نجفی اضافه کرد: عدم اطلاع رسانی و ضعف دانش حقوقی مردم نقطه ضعف بزرگی است که در صورت اطلاع‌رسانی و آموزش، مردم نسبت به قوانین و وظایف شهروندی خود آگاه خواهند شد و از بروز خیلی از اتفاقات و جرائم جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی با بیان اینکه رویکرد قوه قضائیه، تعیین مجازات نیست و در بیش از ۹۰ درصد رسیدگی‌های خود رویکرد اصلاحی را مدنظر دارد بیان کرد: هدف ما بازپروری افراد جامعه به خصوص نوجوانان است زیرا به علت عدم بلوغ عقلی و سنی گاه قربانی برخی مشکلات جامعه می‌شوند و به همین علت در تصمیمات و رای قضات این مسائل با کمک مشاورین محاکم اطفال و نوجوانان مورد توجه قرار داده می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول