اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

روش نوین تصفیه آب با فناوری نانو دراراک ارائه شد

محققین گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک با طراحی غشاهای جاذب با استفاده از فناوری نانو گام موثری در راستای دستیابی به منابع پایدار آب برداشتند.

روش نوین تصفیه آب با فناوری نانو دراراک ارائه شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محققین گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک با طراحی غشاهای جاذب با استفاده از فناوری نانو گام مؤثری در راستای دستیابی به منابع پایدار آب برداشته‌اند.

گروه تحقیقاتی مهندسی شیمی دانشگاه اراک با همکاری مشترک دانشگاه خوارزمی روش نوینی در تصفیه آب و پساب به‌وسیله طراحی غشاهای جاذب به دست آوردند.

این پژوهش در قالب رساله دکتری محمد خواجویان دانشجوی دکتری رشته مهندسی شیمی و با هدایت احسان صالحی عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک و همکاری وحید وطن پور عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه خوارزمی انجام گرفته است.

احسان صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در تفسیر این‌روش عنوان کرد:  در این‌روش غشاهای جاذب پایه کیتوسان با تلقیح نانوذرات ZIF-8 از خانواده چارچوب‌های آلی-فلزی سنتز شد.

وی تصریح کرد: این جاذب‌ها کارایی بسیار بالایی در حذف آلاینده‌های رنگی از آب از خود نشان دادند و در ادامه این پژوهش، غشاهای لایه نازک جاذب سنتز شده روی پایه (support) غشایی از جنس PVDF لایه نشانی شد.

این محقق ادامه داد: از غشای نانو بایو کامپوزیت حاصل در شرایط فیلتراسیون برای تصفیه پساب رنگی استفاده شد، با توجه به انجام پژوهش در حالت نانوفیلتراسیون پیوسته و نتایج موفق آمیز آن، می‌توان گفت که این غشاها دارای قابلیت صنعتی شدن است.

صالحی در مقایسه این‌روش با روش‌های دیگر جذب سطحی برای تصفیه آب اظهار کرد: غشا کیتوسانی حاوی نانوذره زیف-8، نفوذپذیری و جذب بسیار بالایی از خود نشان داد به طوری که با سایر نمونه غشاهای کیتوسانی حاوی نانو ذره که تابه‌حال توسط پژوهشگران دیگر دنیا ساخته شده‌اند، قابل رقابت است از طرفی نفوذپذیری بالا در فشار عملیاتی پایین‌تر از نمونه‌های مشابه، به معنای کاهش قابل توجه مصرف انرژی در فرآیند تصفیه است.

وی بیان کرد: خلاف روش‌های مشابه در طول فرایند جذب هیچ‌گونه واجذبی مشاهده نشد و در طول زمان میزان جذب‌شونده کاهش و نهایتاً جذب به تعادل می‌رسد. 

وی ویژگی مهم این طرح را سازگاری با محیط‌زیست دانست و تشریح کرد: در این مطالعه نانوذره چارچوب آلی-فلزی ZIF-8 در محیط آبی سنتز شد که یک روش سنتز سازگار با محیط‌زیست است سپس این نانوذرات در شبکه پلیمری کیتوسان که یک پلیمر طبیعی زیست سازگار است، توزیع گردید.

صالحی ادامه داد: بنابراین، غشای کامپوزیتی کیتوسان حاوی نانو ذره ZIF-8 کاملاً سازگار با محیط‌زیست و بی‌خطر است و باعث آلایندگی ثانویه منابع آب نمی‌شود، غشاء تهیه شده جهت حذف رنگ مالاکیت سبز از محیط آبی در دو حالت جذب پیوسته و ناپیوسته استفاده شد و میزان جذب بسیار بالایی از خود نشان داد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک گفت: کمبود منابع آب شرب یکی از بحران‌های حال حاضر جهان است، یکی از اهرم‌های اساسی و قدرتمند توسعه پایدار، دسترسی دولت‌ها به منابع پایدار و مطمئن آب شرب و کشاورزی است، از این‌رو، تصفیه با کیفیت و مؤثر آب و پساب جزو اولویت‌های صنعتی اکثر کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به شمار می‌آید. در این میان، بروز رسانی تکنولوژی‌های قدیمی تصفیه آب و پساب نیازمند همکاری صنعت و دانشگاه می‌باشد و ارائه تحقیقات و پایان‌نامه‌های کاربردی در دانشگاه‌ها گام مؤثری در انجام این رسالت است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول