اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

واعظی: خط تخریب روابط ایران و چین از خارج هدایت می‌شود/ دست‌انداز «شرق» در راه گردش به شرق!

در حالی که رئیس دفتر رئیس جمهور معتقد است خط تخریب سند 25 ساله همکاری ایران و چین از خارج هدایت می‌شود رونامه شرق در چند شماره اخیر خود با درج مطالبی خاص به دنبال دامن زدن به تشکیک‌ها در همکاری ایران و چین است.

واعظی: خط تخریب روابط ایران و چین از خارج هدایت می‌شود/ دست‌انداز «شرق» در راه گردش به شرق!

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: متأسفانه این روزها شاهد هستیم که خط جدیدی برای تخریب روابط کشورمان با همسایگان و به‌ویژه چین ایجاد شده و این هم خطی است که ابتدا از خارج وارد شد و تلاش زیادی شد که ارتباط ایران با چین و روسیه به‌عنوان دو کشور عضو دائم شورای امنیت را که خیلی هم خوب از مواضع ایران دفاع و حمایت کردند، به هم بریزد.

وی با تأکید بر اینکه تهیه و امضای این سند هیچ کار پنهانی نیست، تصریح کرد: «خطی را که ابتدا رسانه‌های خارج برای تخریب روابط ایران و چین شروع کردند، متأسفانه در داخل کشور هم برخی از افرادی که دنبال فرصت برای مطرح‌کردن خود هستند، با توسل به مسائل مختلف و در فضای مجازی شبهه‌ای برای مردم به وجود آورده‌اند. یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره کیش را بدهند و یک روز می‌گویند می‌خواهند جزیره قشم را بدهند.»

واعظی در پایان با بیان اینکه این خطی است که از خارج هدایت می‌شود، عنوان کرد: «قانون اساسی و دستگاه‌های نظارتی کشور، همه تلاش می‌کنند تا آنچه انجام می‌شود، شفاف شود و هیچ‌چیزی خلاف موضوع نباشد؛ بنابراین از مردم عزیزمان خواهش می‌کنم به این‌گونه مسائل توجه نکنند».

اما در ادامه  اقدامات روزنامه شرق در این خصوص را با هم مرور می‌کنیم. این روزنامه در چند روز گذشته همواره خط تخریب روابط ایران و چین در ذهن مخاطبان خود را دنبال کرده و با تیترهای درشت به تشکیک درباره این سند دامن زده است.

این روزنامه اصلاح‌طلب در آخرین اقدام خود با تیتر مخاطرات یک قرارداد به استقبال این مسئله رفته و نوشته است:  یکی از مهم‌ترین مسائلی که بهانه نگارش این گزارش شد، سرمایه‌گذاری‌‌هایی است که در این توافق‌نامه در بخش‌های اقتصادی ایران به‌ویژه بنادر در نظر گرفته شده است. از این مورد البته عامه مردم «فروش جزیره کیش» یا مصادره بنادر ایران یاد می‌کنند. هرچند این تفکر تا حد زیادی بدبینانه‌ است اما در این گزارش تلاش کردیم به سابقه سرمایه‌گذاری چین در بنادر جهان و شگردی که در قراردادها به نفع چین در نظر گرفته شد، اشاره کنیم. در گزارشی که در تارنمای معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه منتشر شده به مواردی اشاره شده است که این نگرانی را تشدید می‌کند. در بخشی از این گزارش به نوع سرمایه‌گذاری‌های چین در بنادر کشورهایی چون میانمار، بنگلادش، سریلانکا، مالدیو و پاکستان اشاره شده که برای دیگر کشورها، بیم‌هایی را ایجاد کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول